Tesisat Dergisi 64. Sayı (Nisan 2001)

teklemek, standartl arı yenilemek yararlı olacaktır. Dikkat edildiğinde görüleceği üzere ülkemizde inşaat sektörü yap-sat devrini kapatmış, toplu konut ve benzeri yeni yerleşkelere yönelmiştir. Her 10-15 yılda ömürlerini doldurmadan yıkılan, imar müsadeleri ile yeniden yapılan yapıların sayısı da azalacaktı r. Bu koşu llar; yenileKlima ithalatına ·rsE zorunluluğu geliyor • 2 Mart 2001-Sabah Gazetesi ■ Yukarıdaki "Klima ithalatına TSE zorunlu luğu geliyor" başlıkl ı haberi okuduğunuzda önce yerinde bir standart diyorsunu;ı:, Tekrar okµrsan ız, bu standartta iyi niyetle yqp ! !il-rı hatalar var diyorsunuz, pir kez dahil- okursan ız bµ standartın ticari am9ç!ı hazırlanmış, serbest r~kab~ti ğn!ey~n bir yaptırım olduğuna karar veriyorsu nuz. • Gerçekten sektör olarak bu standartı hazı rlayan, inceleyen, onaylayan yetkil ileri tanımak gerekçelerini kendi ağızlarından duymak isteriz. Özellikle zorunlu standartın sonuna doğru zekice bel irlenmiş yedek parça yüzme, bakım, onarım ve restorasyon işlerine ağırlık kazandıracaktır. Ülkemizde özellikle yapıları n mekanik tesisat işleri kısa bir sürede ömrünü tamamlamakta, yeni teknolojiler nedeniyle değişimi gerekmektedir. Büyük şehirlerde evlerin, apartman dairelerinin, iş yerlerinin, iç dekorasyon yönünden ağırlık kazanan değişimleri , tadilat ve onarı m ları, görünümleri ne kadar güzel olursa olsun, bilinçsiz ve tekniğe uyumsuz şeki lde ehliyetsiz kimseler tarafından yapılmakta, tüketiciye sağlıklı hizmet verilmemektedir. Sektörümüz bu dönemde büyük-küçük demeden bu alana el atmalı, bilim ve tekniğe dayalı, güvenilir, sağl ıklı hizmet vermelidir. Ayrıca bu yöntem tesisat hizmetlerini taşeronluk statüsünden kurtaracak, tüketicinin güvenini sağlayacak bir uygulama olacaktır. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı; 2 Mart 2001 tarihi Resmi Gazete'de yayımlanan Mecburi Standard Tebliği ile; TSEN 255-4 "İklimlendirme cihazları, Sıvı Soğutma Üniteleri ve Isı pompaları, Elektrik Enerjisi ile tahrik edilen Komprasörle çalışan -Isıtma Çevrimi-Bölüm4: Hacim ısıtma ve kullanma sıcak suyu ünitelerinin özellikleri ile, TSEN 8143 "İklimlendirme cihazları ve ısı pompaları elektrik enerjisi ile tahrik edilen kompresörle çalışan -Soğutma Çevrimi- Bölüm 3: Özellikler " standarlarının mecburi uygulamaya konulma süresi 3 ay daha uzatıldı. İthalat: 2001/6 sayılı tebliğde yer alan sanayi ürünlerinin satış sonrası hizmetlerine dair tebliğ'de 13 Ocak 2001 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre; Yurtdışında üreticisi aynı olan değişik marka araçların ithalatçısı, bir marka için kurduğu servis ağını diğer markalar için de kullanabilir. İthal edilecek her parti mal, gümrüklerde, yönetmelik hükümlerine uygun olup olmadığı bakanlıkça veya bakanlığın yetki vereceği konu ile ilgili uzman kurum ve kuruluşlar aracılığı ile kontrol edilecektir. İthalatçı firmalar yapılan ithalat bedelinin FOB değerinin %3'ü nıtarı kadar yedek parçayı ithal etmek ve bunun yeterli miktardaki kısmını servislerde bulundurmak zorundadırlar. Elektrik-elektronik ve makine ürünleri satış sonrası tamir ve bakım servis hizmetleri uygulama esasları tablosuna göre; Klima cihazları alanında (motorlu bir vantilatör ile nem ve ısıtma tertibatı olanlar)(nemin ayrı olarak ayarlanamadığı cihazlar dahil) 3 coğrafi bölgede kendi adına açılmış 3 olmak üzere, 7 coğrafi bölgede toplam 20 adet tamir ve bakım seıvisi açılması zorunluluğu getirildi. ~ TSE zorunluluğu desi ile bölgelerde 28 adet bakım servisinin neden 30 ol madığın ı sorgulamak isteriz. Gümrüklerdeki standart kontrol ve denetim yöntemi çok enteresan yeni bir ticari rant sistemine ve müfettişl ik uygu l aması na dönük, ayrıca irtikapa açık görünüyor: Yıll ardır gümrüklerimizde karşıla~ılan İdare Yöntemi sist~mini p.n ı msp.tıyor. Gümrük Birljği'ne girişle kısmen orta- ·dan kalkmış bir yöntemin bugün teknik yönden bir standartın kontrol amaçl ı doğuracağı sakıncalar; şekil, biçim ve bilinmeyen boyutları ile sektör için yanlış bir uygulama sayılmalıdır. Standartlar; cihaz, malzeme ve benzeri üretimin asgari kabul edilebilir TESİSAT DERGİSİ SAYI 64 NİSAN 2001 32 karakteristikleri, spektreliri, normlara dayalı kalite ve nitelik yönünden hazırl anmalıdır. Bu hazı rl ık titiz ve özenli bir teknik araştı rmayı gerektirir. Ayrıca bilim ve teknolojideki gelişimi sınırlamaz. Bu anlamda uluslararası kaynaklara ve geçerli normlara refere kabuller daha sağlıkl ıdır. Kamu kurumları bu anlamda bir yapı ­ ya ve araştırma kadrosuna sahip görülmemektedir. Ayrıca gümrüklerde denetim yapabilecek, uzman, bağımsız yetkin teşkilat, yürürlükteki sistem içinde hiç bir şekilde tesis edilip başarıl ı olamaz. Kamusal denetimde şeffaflık ve sorumluluk zorunludur. Kaldı ki; bu tür denetimin yetkilisi "TSE" görevlileri olmamalıdır. i6J

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=