Tesisat Dergisi 64. Sayı (Nisan 2001)

GÖRÜNÜM VIEW ■ Celal OKUTAN H izmet sektöründe gelişim; yeterli bir "tahsil", başarı lı bir çal ışma ve deneyim ve becerileri içeren meslek içi bir eğitimi gerektirir. Ülkemizde bu aşamalar; ayrıntılara bakılmaksızın "Eğitim" başlığında değerlendirilmektedir. "Tahsil" insanoğluna temel bilgileri kazandırır. Bilgi ve kültür ağırlıklı öğrenim, üniversitelerde bilim, sanat ve teknoloji ile bezenmek suretiyle, insanları mesleğe yöneltir. Hizmet sektörü yönünden "yapabilirlik" vasıflarını kazandıran bu süreç, diploma ile belgelenir, insanoğluna halk deyimi ile "altın bileziğini" kazandırır. Hizmet sektöründe diploma yetkisi bir çok meslek için zorunludur. Ancak yeterli sayılmaz. Bu amaçla insanlar seçecekleri iş alanlarında "çalışmak", üretmek, deneyim ve başarı kazanmak zorundad ır. Meslek içi eğitim bu süreçte başlar ve yaşam boyu sürer. Teknik alanda çalışma hayatının kazandırdığı deneyim, yanı sıra bilim ve teknoloji transferi zorunlu hale gelmiştir. Bu anlamda kişinin yeteneği ve çalışkanl ığı kadar, kendi eğitimine katkısı da önemlidir. Dolayısıyla meslek içi eğitim; teknik dokümentasyon, kitap ve dergilerin yanı sıra bilgi transferine yönelik mesleki kurs, seminer, sempozyum, kongre ve sergilerle kazanı lır. Meslekler; kendi içlerinde uzmanlık dallarına ayrılmış, hizmetleri, birbiriyle içiçe " Hizmet sektöründe diploma yetkisi bir çok meslek için zorunludur. Ancak yeterli sayılmaz. Bu amaçla insanlar seçecekleri 'iş alanlarında "çalışmak" üretmek deneyim ve başarı kazanmak zorundadır. Meslek içi eğitim bu süreçte başlar ve yaşam boyu sürer. , , girerek hizmet ekip üretimine dönüştürmüştür. Bunun en güzel örneği inşaat sektöründe görülür. Yatırım, tasarım, imalat, uygulama, malzeme ve işletme hizmetlerini içeren sektörde mimarlar, inşaat mühendisleri, mekanik tesisat, elektrik ve alt yapı gibi ana disiplin dallarının yanı sıra; şehir mimarları, dekoratörler, yer bilimciler, peyzaj mimarları, dekoratif aydınlatma uzmanları, yangın, özel tesisat ve otomasyon gibi ihtisas dallarındaki görevliler Yapı Teknolojisi'nde hizmet veren teknik camiayı oluşturmuşlardır. Bu anlamda yapı bilgisi bütün mühendislik ve mimarlık dallarına yayılmış, toplu yaşamda insan odaklı, konfor, estetik, sağlık, hijyen, çevre, enerji ve ekonomi etkinliklerini içeren sosyo-ekonomik koşullar gündeme gelmiştir. Teknik hizmetlerde her alanda, ayrıntılı bilgi ve teknoloji transferi gerekmektedir. XX. asırda yazılmış yüzbinlerce kitap, yayı mlanmış milyonlarca derginin yanı sıra TESİSAT DERGİSİ SAYI 64 NİSAN 2001 19 Hizmet sektöründe tahsil (Education), Çalışma (study) ve Eğitim (training) üniversitelerde disiplinler arası eğitim, uygulamada kazanılan deneyim ve beceri; bunların yanı sıra bilim ve teknoloji transferine yönelik hizmet; sektörde meslek içi eğitimi zorunlu ve sürekli hale geti rmiştir. Bilgi bankaları, İnternet verileri, bilgi işlem destekli eğitim, üniversite kursları, toplantılar, mesleki kurslar, kongre, sempozyum ve seminerler bilgi ve teknoloji transferini sağlayan araçlardır. Ayrıca ileri ülkelerde imalatçı firmaların araştırma ve eğitim birimlerinin ve teknik hizmetlerinin ve mesleki eğitimlerinin yararı inkar edilemez. Diğer taraftan global ekonominin günümüz koşulları know-how gizliliğini kaldırmış bulunmaktadır. Bu anlamda üreticiler veriml i liği, kaliteyi ve kullanı l abil irliği sergilemek zorunda kalmışl ar ve bilgi aktarımını tanıtım seminerleri ve kursl arı, teknik gezi ve sergilerle sunmuşlardır. Son yirmi yıl içindeki bu gelişim, ekonominin serbest rekabet koşullarında daha hızlı olmuş ve profesyonelliğe yönelmiştir. Özellikle ASHRAE, ASSE, ASPE gibi ihtisas örgütlerinin bu gelişime katkıları büyüktür. Bu ihtisas, üniversiteleri harekete geçirmiş, eğitim zenginleşmiş, akademisyenlerin ilgili uzmanları bu gelişimde etkili olmuştur. Mazisi 100 yılı aşan ASHRAE yayınları, standartları, kongre ve sergileri tesisat sektöründe büyük aşamalar sağlamıştır. Özellikle ASHRAE kongrelerindeki tebliğler sektördeki >>>

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=