sadece denetim ve kontrole endeksleyen, bu anlamda kamu denetimini dışlayan yönetmelik ve kararnameler, bu tür yaptırım sonucu ticari kuruluşları devlet gücü ile özleştiren yaklaşım bunu kanıtlamaktadır. Halbuki; gelişmiş ülkelerde olduğu tarzda, bilgi toplumuna yakışır şekilde sistemde sorumluluk, üretimde yapabilirlik ön planda olmalıdır. Bu amaçla mühendislik ve mimarlıkta mesleğe yönelim ve meslek içi eğitimde ustaçırak ilişkisi, üretim ve deneyim ön plana çıkmalı, beceri ise üretimdeki başarı ile ölçülmelidir. 1955-1965 yıllarında kamu hizmetindeki görevlerimiz, üstlerimizin ustalığı sayesinde bizlere mesleki yönden çok şey kazandırmıştır. Özellikle bürokrasideki usul ve yöntemler, geçerli mevzuat her ne kadar bugün için yetersiz ve eski sayılsa da, mühendisliğin en önemli özelliği olan karşılaştığımız sorunların çözüm alternatiflerini göstermiştir. Bayındırlık Bakanlığı'nın genel şartnamelerini, teknik usul ve uygulamalarını bilmek bir mekanik tesisat mühendisi için en önemli kaynak sayılabilir. Nitekim halen inşaat sektöründeki mühendislik kuruluşlarına yeni giren mühendis arkadaşlara öğrenmeleri için en önce sunulan kaynak, Bayındırlık Bakanlığı'nın Genel Teknik Şartnameleri ile Birim Fiyat Tarifleri ve Seridopri leri olmaktadır. Son yıllara kadar Odamızın 84 no'lu "Kalorifer" kitabı ile, Fahri Sönmez'in "Tesisat" kitabı, mesleği öğrenmek isteyen gençler için büyük yardım olmuştur. Tabiatıyla günümüzde, mekanik tesisat hizmet alanı çok değişik alanlara yayılmış, ihtisaslara ayrılmıştır. Bu anlamda teknik yayınlar çok yardımcı olmakta, özellikle firma katalogları elemanların yetişmesinde ana kaynak olmaktadır. Dolayısıyla bu anlamdaki bilgiler mühendislik hizmetlerinde meslektaşların temel kaynaklarını teşkil etmektedir. Esas olan usta-çırak ilişkisinde bireylerin kendi eğitimine katkısı ve mesleği sevmesidir. Geçenlerde ziyaretime gelen bir meslektaşım, kendisinin de dahil olduğu, proje büromuzdan özel sektöre kayanlar arasında yaklaşık 70 meslektaş arasından 15 meslektaşın ülkemizin tasarım bürolarının önde gelen isimleri olduğu, bir o kadarının yönetim, müşavirlik, imalat ve uygulama alanlarında serbest çalıştığını bildirerek bana, kimseye nasip olmayan bu başarının onurunu yaşatmıştır. Bu meslektaşların mesleği sevmesi, özellikle tasarım alanında sebat etmesi çok önemlidir. Kendilerine katkım ne olursa olsun, gençleri tasarım hizmetlerinden soğutmamanın sevincini duymaktayım. Tasarım alanında meslek içi eğitimin en kolay yolu, başlangıçta ısıtma ve sıhhi tesisat sistemlerini öğrenmek, ısı kayıp ve kazançlarını hesaplamak, ısı yalıtım projelerini yapmak, pompa seçimlerinde, boru çapları tayininde yöntemleri öğrenmek olmaktadır. Bu yöntem, meslek odalarımıza kayıtlı binlerce meslektaşımız tarafından kısa bir sürede öğrenilip yapılmaktadır. Çoğu kez bu hizmetleri teknisyen ve ressam arkadaşlarımız da başarı ile yapmakta, projelerin keşif ve metrajlarını çıkarmaktadır. Doğal gaz uygulaması ile büyük şehirlerde yüzlerce meslektaş SSM büro tescilini yapmış, doğal gaz projesini üretmiş, dönüşümlerini yapmıştır. Bu aşama, meslek içi eğitimin başlangıcında profesyonellik öncesi kazanılan sıradan mühendislik hizmetleri sayılmalıdır. Daha çok geçim amaçlı yapılan ve bu anlamda hizmet verenler ayrıca uygulama, imalat, malzeme satış ve bayilik hizmetleri ile uğraşı vermekte, dolayısıyla bu tür mühendisiik hizmetlerini Anadolu'nun hemen hemen bütün illerinde yapmaktadırlar. Önemli yapılarda ise tasarım hizmetleri büyük farklılıklar gösterir. TESİSATDERGİSİ SAYI 63 MART 2001 IFJII Sıradan konut, apartman ve evler dışında yapı tasarımında mekanik tesisat proje hizmetleri, ısıtma, havalandırma, klima, sıhhi tesisat, yangın, otomatik kontrol gibi hizmetlerin yanı sıra enerji, çevre, hijyen, sağlık kurallarına uyumu, gürültü, akustik treatman, tozsuzlaşma, titreşim, iç hava kalitesi, hava balansı, koku ve egzost sistemleri ile özel tesisat projelerinin yapımını gerektiren hizmetler sorumluluk nedeniyle kongre merkezleri, tiyatro, konser salonu, alışveriş merkezleri, terminal binaları, oteller, hastaneler, laboratuvar, temiz oda ve endüstriyel yapılarda özel bir ihtisası, bilgiyi ve deneyimi gerektiren hizmetlerdir. Bu doğrultudaki eğitim, gelişim ve profesyonellik sonrası uzmanlığa kadar uzanan gelişim, sonu gelmeyen meslek içi eğitime yol açmaktadır. Yapı teknolojisinde bu amaçlı bir eğitim, tasarım ekibini oluşturan mimari, yapısal tasarım, mekanik tesisat, elektrik, alt yapı, peyzaj, dekorasyon ve benzeri multidisipline hizmet dallarının müşterek üretiminde etap etap kazanılır. Ayrıca her disiplinin kendi içinden uzman danışmanlardan oluşan ihtisas gruplarının hizmetleri mevcuttur. Genellikle tasarım konsepti, dizayn analiz ve kriterleri, tasarım dokümantasyonuna dayalı verilerde sistem seçimine yönelik kararlarda, her etap yeni bir deneyim ve beceri kazandırır. Bir hastanenin kendine özgü teknolojisi, bir otelin nitelikleri, bir yapıya has yangın güvenliği, bir kompleksin otomasyon senaryoları, tasarım içinde yaşandığı süreç içinde üretimle kazanılan bir eğitimdir. Bu eğitim teknolojik bir gelişimdir. Üniversitelerde öğretilemez, kılavuz rehber ve kitaplarla kazanılamaz, seminer, kurs, sergi ve sempozyumlarla sergilenemez. Bu tür aktiviteler amaçlanan meslek içi eğitimin ancak bir parçası ve aracı olabilir. ij!]
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=