Tesisat Dergisi 62. Sayı (Şubat 2001)

ünvanlar verilir. Bunlar denetim, kontrol, işletme hizmetleri verirler. Ancak tasarım hizmetleri veremezler. Bu tür hizmetlerde öncelikli mekanik tesisat mühendisi olmaları tercih edilir. Çünkü bu hizmetler akışkan v e gazlarda borulama, pompaj, basınçlandırma, duman kontrolu, havalandırma, aktif yangın söndürme sistemleri ile çok yakın bir ilişki ve mesleki sorumluluğu gerektiren görevlerdir. Bu anlamda yangın güvenliği, mekanik tesisat mühendislik yükümlülüğünde, tasarım ekibi müteselsil sorumluluğunda, alt danışmanların katkısıyla yapılmalıdır. Yangın mühendisliği hizmetlerinde esas olan görev; denetim, kontrol, işletme, satış, eğitim ve yangın söndürme sistemlerinin gelişimine yönelik eğitim hizmetleridir. Ülkelerde; uluslararası geçerlilik kazanmış NFPA standartları gibi her ülkenin kendine özgün Yangın Yönetmelik ve Standartları mevcuttur. Bu kurallara yatırımcı, tasarımcı, uygulayıcı, imalatçı, pazarlayıcı ve işletmeci uymak zorundadır. Bu tür kontrol kamusal bir denetim dizgisinde yangın mühendislerinden başlayıp, itfaiye teşkilatına kadar uzanan çizgide yetkin görevliler tarafından yapılır. Sonuç olarak; hizmet sektöründe bilen, deneyimli, başarılı erdemliğe erişmiş uzmanlar üretimlerindeki sorumluluğu aldığı sürece her türlü hizmeti verebilir görünürlerse de, bu sorumluluk mesleklerle sınırlıdır. Doktorluk, Dişçilik, Eczacılık, Avukatlık gibi mühendislik hizmetleride uğraşı alanlarında temel eğitimleri gerektirir. Bu anlamda aktif yangın güvenliğinde; mekanik tesisat hizmet dalı ana sorumluluğu altında tasarım konsept, sistem seçimi, hesap ve kararları doğrultusunda hizmet verilmelidir. Mühendislik Hizmetlerinde Doğru Yaklaşımlar 1- Mühendislik hizmeti "Diploma" yetkisiz yapılamaz. 2- Sorumlu mühendislik hizmetinde "Diploma" yetkisi yeterli sayılmaz. 3- Profesyonel mühendislik yetkisi, diploma sonrası deneyim, usta-çırak eğitimi, sınav ve üretim başarısı ile sağlanır. 4-Profesyonellik "Uzmanlık" olmayıp, meslekte yapabilirliği belgeleyen bir yetkinliktir. 5- Uzmanlık, ihtisas dalında meslek boyu devam eden, meslek içi eğitimle gelişen, bilim ve teknolojiyi takiple derinleşen, üretim, başarı ve güveniyle zenginleşen; eğitim ve sınavı olmayan, tüketici tarafından değerlendirilen bir düzeydir. 6- Meslek odaları anayasal bir örgüt olup, mesleğin gelişim ve disipline edilmesi ile görevlidir. 7- Kamu kuruluşlarında çalışanların mimarve mühendis meslek odalarına üye olma koşulu aranmaması anayasal bir ikilem olup, onların örgütlenme özgürlüklerini sınırlamak yanı sıra kendilerine yararlı ayrıcalık yaratmakta, mesleki eşitlik ilkelerini bozmaktadır. 8- Meslek odaları üyelerinin toplum yararına olmak kaydıyla hak ve çıkarlarını korumak uzmanlık alanlarında kurulan ihtisas derneklerinin, sivil toplum kuruluşlarının talepve isteklerini değerlendirmek onların ihtisasa yönelik isteklerini dikkate almak zorundadır. 9-Meslek odaları ihtisas alanlarında çalışan üyelerine diğer uzmanlık dallarında çalışanlardan farklı uygulama, yaptırım yapamaz, aralarında eşitsizlik doğuramaz. 1 O- Odalar, beyin gücü ile hizmet veren tasarım, müşavirlik ve danışmanlık hizmetleri veren üyelerine Tescil Belgesi vererek ihtisas alanlarını, ticari faaliyetlerini belirler, "Register" kayıtlarını tutar, belgelerini her yıl yasalara uygun bir hizmet bedeli ile yeniler. 11- Büro tescil belgeleri tasarım, müşavirlik ve danışmanlık hizmetleri dışında uygulama, imalat, satış ve benzeri ticari faaliyetle uğraşan kuruluşlara verilemez. 12- Büro tescil belgesini haiz kuruluşların projelerinin vize koşulu faaliyetini gösterme amaçlı olup, bu hizmette oda'nın proje onay ve tetkik sorumluluğunu taşımadığı sürece vize ücreti alınamaz. 13- 595 ve 601 sayılı Kanun Hükmündeki Kararname gereği mimar ve mühendislere verilen uzmanlık belgeleri sadece yapı denetim kuruluşlarında veya yerel yönetimlerde kamusal denetim amaçlı görev alan yetkili, bağımsız teknik hizmetler için geçerli olup, büro tescil belgesi için yasagereğizorunlu uzmanlık belgesi aranmaz. 14- Yapıda zorunlu yapı standartları ve yapı kotları çerçevesinde yapılan kamusal denetim amaçlı, yapıda güvenlik ve sağlamlığa yönelik yapı denetim kuruluşlarının tasarım esaslarına yönelik TESiSATDERGiSi SAYl61 ŞUBAT 2002 proje kontrol ve onay yetkisi bulunmamaktadır. 15- Proje kontrol ve onay hizmetleri yatırımcı kuruluşlar ve kamu adına yetkili mühendis, mimar ve müşavirler tarafından müteselsil sorumluluk altında 1 O Aralık 1 992 gün, 21431 sayılı yönetmelik gereği "PM" Proje Kontrol Müşavirleri tarafından veya yatırımcı kuruluş adına yetkililer tarafından yapılır 16- Odaların "Vize" görevi hizmette eşitlik ilkelerine, anayasa ve ticaret hukukuna uygun, tescilli büro amaçlı cüzi bir ücret karşılığı, talep eden müessese ve kurumlar için her projede yapılabilir. Bu işlem projede oda yükümlülüğü ve sorumluluğunu göstermez. Yetki ve asgari ücrete uyumluluğu belgeler. 17- Yapı denetim kuruluşları çalışan uzman mühendislerin bağlı olduğu kuruluşlar meslek odalarında faaliyette olduklarını, taahhüt ve ticari hizmet yapmadıklarını belirleyen kayıt "Tescil" belgesi almak zorunda olmalıdır. 18- 595 ve 601 sayılı Kanun Hükmündeki Kararnamelerin esas amacı olan yapıda dayanıklılık sağlamlığa yönelik Deprem Yönetmelikleri çerçevesindeki denetim, imar yasalarını, yapı standartlarını, zorunlu yapı kodlarını değiştiremez, ortadan kaldıramaz, kamu görevi olan yerel yönetim ve valiliklerce sürdürülmesi gereken hizmetleri özelleştiremez. Bu anlamdaki uygulama anayasa'ya aykırıdır. 19- 601 sayılı Kanun Hükmündeki Kararname ile tanım ve anlamı çok farklı olan Uzmanlık belgesi, odalar tarafından verilemez. Mesleki faaliyetlerde zorunlu kılınamaz. Ek eğitim ve sınavlar tertipleyerek belgelerde üniversitelerin master doktara ve benzeri dereceleri kaldırılamaz. 20-601 sayılı Kanun Hükmündeki Kararname gereği 595 sayılı Kanun Hükmündeki Kararnamenin yapıda sağlamlık ve dayanıklılık amaçlı yapı denetim hizmetleri için odalar, mesleki kurs ve eğitim vererek başarılı üyelerine "Yetkinlik" sertifikası verebilir. Bu hizmet için bedel tahsil edebilir. Bu yetkinlik uzmanlık amaçlı bir ünvan olmayıp, yapabilirlik amaçlı bir görev belgesidir. Görevleri ve yetkileri sınırlıdır. 21- Odalar yasal görev ve yetkileri dışında üyelerinin faaliyetlerini sınırlayan hizmet branşlarında ayrıcalık tanıyan, eşitlik ilkelerini bozan hizmette bürokratik engeller oluşturan, anayasa ve yasalara aykırı yaptırımda bulunamazlar. ij!]

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=