Tesisat Dergisi 61. Sayı (Ocak 2001)

.. G.D&C.-_..__________________ -AGENBA Dr. Üzeyir Carilı eğerli Dostlarım, iş ahlakı veya batı deyi miyle 'iş etik'i iş dünyamızda son zamanlarda oldukça etkili olmaktadır. İş dünyasında, iş adamını ve iş çevresi ile müşterileri tatmin eden makbul davranışların toplamı iş ahlakı olarak tanımlanabiIir. Etik genelde cemiyetlere göre değişebilir. Örneğin 50 yıl kadar önce eskimolarda dişleri dökülmüş ve hayvan derilerini çiğneyerek yumuşatamayacak duruma gelen yaşlı annelerin oğulları tarafından soğukta uyuşarak ölüme terkedilmeleri yapılması gerekli etik bir hareket olarak kabul edilirdi. • IS AHLAKI .!) Business Ethics Globalleşen dünyamızda ve özellikle iş düyamızda iş etik'i evrensel bir boyut ve anlam kazanmış bulunmaktadır. 'İş etik'i, sektör bazında ve kurum bazında oluşmaktadır. Şirketlerin esas amaçları 'kar'dır. Şi rketler kar etmek üzere kurulmuş kurumlardır. Özellikle çok ortaklı şirketlerin yönetimlerinin ana amacı, kendilerine tasarruflarını emanet etmiş kişilere bu güvenlerinin karşılı ğını vermektir. Kar etik içinde veya dışında elde edilebilirse de, devletler minimum etik kurallarını saptayarak bunun dışına çıkanları cezalandırma yoluna gitmişlerdir. Etik kurallar ıçın kar, müşteri memnuniyetine dayanır. Müşteri entellektüel bakımdan geliştikçe yalnız satın alacağı malın fiyat ve kalitesinin rekabet sınırları içerisinde olması ile yetinmez. Bu tür müşteri için mal ve hizmeti üreten kurumun etik anlayışı en az malın kalite ve fiyatı kadar önem taşır. Çevreci olan, etik kurallara riayet eden, sosyal sorumluluk taşıyan kurumların ürettikleri mal ve hizmetler, müşteri nezdinde daha büyük rağbet görür. TESİSATDERGİSİ SAYl61 OCAK2001 Bunun içindir ki, şirketler bir yandan ürettikleri mal ve hizmetlerin kalitelerini ortaya koyan reklam faaliyetlerini sürdürürken, diğer yandan kurumlarının imajını ve bu arada etik değer lere verdikleri önemi önde ışıldatan P.R. halkla ilişkiler faaliyetine büyük önem verirler. Gelişmiş ülkelerde borsa'da, şirket hissesi satın alacak bir tasarrufçu da öncelikle hissesini alacağı kurumun etik değerlerini gözönünde bulundurur. Etik değerleri hiçe sayan kurumların hisselerinin borsalarda saman alevi gibi parladıklarına oldukça sık rastlanırsa da hemen her zaman bir süre sonra sönüp yok olduklarına genellikle tanık olunmaktadır. İleri ülkelerde rating kurumları, şirketleri değerlerine göre sıralarken, 'iş etik'ine olan yakınlıklarını büyük oranda ön planda tutmaktadırlar. Günümüzde iş ahlakı, iş hayatında en önde gelen öğeler arasında olsa gerek. Gelecek sayıda, yine bu sütunlarda buluşabilmek ümidiyle,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=