Tesisat Dergisi 59. Sayı (Kasım 2000)

Güneel------------------- L------------------------------�genda Sayın Celal Okutan'ın bu konularla ilgili görüşlerine katılmamak mümkün değil. Yapı Denetim Kodlarının hazırlanarak uyulması gerekli zorunlu standartların hazırlanması ve yangın güvenliğinin bütün disiplinleri içeren bir uzman komite tarafından hazırlanması gerekir. Hazırlanmakta olduğumuz yönetmelik sadece genel esasları kapsamakta olup daha fazlasının beklenmemesi gerekir. Yönetmelik hazırlanırken mükemmel bir sonuca ulaşmayı düşünmedik, sadece daha iyi bir yönetmeliğin oluşması için çaba harcadık ve bu çabalar devam etmektedir. "Türkiye Yangından Korunma Yönetmeliği" hazırlık çalışmalarına, Sivil Savunma Genel Müdürlüğünün koordinatörlüğünde ve Türkiye Yangından Korunma Vakfı yürütücülüğünde, çok sayıda sivil toplum kuruluşu uzman katılmıştır. Çalışmalara; Mimarlar Odası, Elektrik Mühendisleri Odası, Kimya Mühendisleri Odası, Makine Mühendisleri Odası, İstanbul Büyükşehir İtfaiyesi, Bursa Büyükşehir İtfaiyesi, Uludağ Üniversitesi, Yıldız Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Türk Tesisat Mühendisleri Derneği, DOSİDER, POMSAD, GESİDER, İZODER ve Türkiye Yangından Korunma Vakfı temsilcleri katılmıştır. Ayrıca, uzman kabul edilebilecek bir çok kişinin görüşlerine başvurulmuştur ve görüşlerin alınması ve iyileştirme çalışmaları devam etmektedir. Yönetmeliğin yayınlanmasından sonra yangın güvenliği kodlarının hazırlanması konusunda bazı arkadaşların düşüncelerini sektörde çalışanların desteğiyle gerçekleştireceğimize inanıyorum. Yönetmelikte, projelerin hazırlanması ve kontrolü, sistemlerin denetim ve işletilmesi ve sorumluluk konusunda büyük eksik bulunduğunu belirtmek gerekir. Yetkililerin ve sorumluların belirlenmesi konusundaki görüş alış-verişleri devam etmektedir. Sayın Celal Okutan'ın görüşleri alınarak hazırlanan esaslar Sivil Savunma Genel Müdürlüğü tarafından "Hizmet, Görev, Yetki ve Sorumluluk" alt bölümü adı altında değiştirilerek aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir. Son şekli verilmeyen bu bölüm konusunda görüş ve eleştirilerinize ihtiyacımız bulunmaktadır. 1.4.1. Bu yönetmelik hükümlerinin uygulanmasında, yatırımcı kuruluşlar, mal sahipleri, işveren temsilcileri, tasarım ekibi, mimar ve mühendisler, uygulayıcı yükleniciler, imalatçılar görevli ve sorumludurlar. Ayrıca, yapı üretiminde ve kullanımında yer alan müşavir, danışman, proje kontrol, yapı denetim, işletme yetkilileri müteselsil sorumludurlar. 1.4.2. Yeni yapı üretiminde veya mevcut binalardan proje değişikliği gerektiren esaslı onarım ve tadilat projelerinde proje tasarımında görevli olanlar bu binalara ait projeleri yaparken binanın özelliklerine göre yönetmelikte öngörülen hususlara ait şartları göz önüne alınır. 1 .4.3. İnşaat ruhsatını vermeye yetkili mercii, projenin bu yönetmelik şartlarına uygun olup olmadığını denetlemek zorundadır. Projeler diğer yasal düzenlemeler yanında yangın güvenliği açısından bu yönetmelikte öngörülen şartlara uygun değilse binaya inşaat ruhsatı verilemez. Yeni yapılan ya ela proje tadilatıyla kullanım amacı değiştirilen yapılarda bu yönetmelik ve eklerinde öngörülen esaslara uygun imalat yapılmadığının tespiti halinde bu eksiklikler giderilinceye kadar binaya yapı kullanma izin belgesi ve/veya çalışma ruhsatı verilmez. 1 .4.4. Proje tasarım ve şartnameleri tesisat projeleri kapsamı dışında sorumlu, yetkin mühendisler tarafından yapı projesine ve yapı teknolojisine uyumlu tarzda üretirler. Yetkin mühendisler, yangın proje yapımı sorumluluğunu alan, sigorta yapabilirlik güvencesini veren, tasarım, uygulama mühendisleri ile müşavir ve danışmanlardır. 1.4.5. Yüksek binalar ve bu yönetmelik kapsamına giren 10000 m2 den büyük kullanım alanı olan binaların yangın söndürme, algılama ve tahliye projeleri tesisat projelerinden ayrı olarak hazırlanır. Projeler kamu yetkili kuruluşlarınca onaylanmak şartıyla uygulanır. 1.4.6. Üretim, uygulama, denetim ve kontrolde görevli ve yetkili bütün teknik elemanlar bu yönetmelikte öngörülen hususların yerine getirilmesinden sorumludurlar. 1.4.7. Tasarım hizmet bedelleri yangın önlem yatırını ön keşfinin %3 sınırını aşamaz. Kontrol ve denetim müşavirlik bedeli tasarım bedelinin %24 ü oranında belirlenecek ve sorumluluk ortak olacaktır. 1.4.8. Yangın güvenliği sistemlerinin teşvik edilmesi için, kamu kuruluşlarınca proje onay hizmetlerinden hiçbir şekilde vize, harç vb ücret tahsil edilmez. Diğer taraftan yangın güvenliği, Makina Mühendisleri Odası tarafından uzmanlık dalı olarak kabul edilmiştir. Bu konuda oluşturulan alt komisyon uzmanlık belgesi alacakların katılması gerecek seminerlerin esalarını belirlenmeye çalışılmaktadır. Yangın güvenliği; elektrik mühendisliği, kimya mühendisliği, elektronik mühendisliği, inşaat mühendisliği, işletme mühendisliği ve mimarlık gibi farklı disiplinleri de içine aldığından Makina mühendisleri odasınca verilen uzmanlık belgesi sadece "Yangın Mekanik Tesisatı Uzmanlık Belgesi" olabilir. Bu da daha çok söndürme, duman tahliye ve basınçlandırma konuları kapsar. Ancak bu bir başlangıçtır. Diğer odaların benzer uygulamaları başlatmasıyla ileri ele "Yangın Güvenlik Uznıanlığı"nın oluşabilecektir. TESİSATDERGİSİ SAYI 58 ..... EKİM2000 34 �

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=