Tesisat Dergisi 59. Sayı (Kasım 2000)

Gü-ncel-----------��-----Agenda Celal Okutan Tasarım (Dizayn) Hizmetlerinin Bedelleri Hakkında Tesisat Oergisi'nin 58. sayısında Sektöre! Forum'da Fatma Çölaşan tasarım hizmet bedelleri ile ilgili sorunlarımızı gündeme getirmiş, değerlendirmesinde haklı eleştirilerde bulunmuştur. Tasarım hizmetlerinin asgari bedellerini belirleyen Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ve ona paralel meslek odaları ücret tarifleri ana ilkelerdeyanlışve hatalarla doludur. Yaklaşık maliyetler, yapı sınıfları, m2 inşa alanına bağlı ayrımlar ve meslek hizmetlerine göre belirlenen oranlar incelendiğinde bu sonuç görülür. Yönetmelikler farklı meslek disiplinlerini de bir araya getirdiğinden kazanılan hakların ve farkların değişmesi olanaksız olmaktadır. Bu anlamda basit bir hangar sıhhi tesisat projesi çelik konstrüksiyon statik projenin 2/3 bedeli ile yapılmaktadır. Buna karşın bir hastane tesisat projesi ise statik projenin yarısı kadar bedelle tüm mekanik tesisat projelerini yapmak zorunda kalınmaktadır. Nitekim merkezi ısıtma sistemlerinde kazan dairesi mimari proje bedelinin, tesisat hizmetlerinin iki katı olduğu haksızlığın güzel bir göstergesidir. Bu gibi temel sorunlar dışında ihale kanunu ve uygulamaları, taşeron statüsü, yürürlükteki mevzuat, işveren ve tüketicinin proje anlayışı ücretlerdeki ucuzluğa, hizmetlerdeki kalite düşüklüğüne neden olmaktadı r. Diğer önemli nokta, meslektaşlarımızın hizmet anlayışı, hizmete yaklaşımı, işin kapsamı ve üretim yöntemidir. İş akışı olmayan, işveren istekleri bilinmeyen, yetersiz yönetmelikler çerçevesinde üretilen, projelerin elbette fiyatları ve nitelikleri farklı olacaktı r. Bu sorunun sektör içinde etik kurallarla, mesleğe saygı ile çözümü düşünülemez. Ülkemizde yürürlükteki sistem içinde öncelikli önlem hizmet sektöründe "Sorumluluk" olmalıdır. Prof. Dr. Abdurahman Kılıç Yangın Güvenliğinde Denetim, Kontrol ve Sorumlu Ülkemizde yangın güvenliği önlemleri konusunda son yıllarda hızlı bir gelişme görülmesine rağmen, özellikle mevzuat konusundaki büyük boşluk henüz devam etmektedir. Kanun, tüzük, yönetmelik, yönerge, standart ve kodlardan oluşan mevzuat dediğimiz düzenleyici kuralların yeterli olmaması; projecileri, uygulayıcıları ve işletmecileri belirsizliklere ve çaresizliklere götürmektedir. Genel olarak bakıldığında, öncelikle "ne olmalıdır, nasıl olmalıdır, nasıl yapılmalıdır, nasıl kontrol edilmelidir, nasıl denetlenmelidir ve nasıl işletilmelidir" soruları na, sonra da "kim yapmalı, kim kontrol etmeli, kim işletmeli, kim denetlemeli, kim sorumlu olmalıdır" sorularına yanıt bulmamız gerekmektedir. Ne olmalıdır konusu belli olmadan diğer sorulara yanıt bulmak yeterli olmamaktadır. Daha önce çıkarılan ve yeni çıkarılmakta olan yönetmeliklerde "ne olmalıdır" sorusuna yanıt bulunmaya çalışılmış ve bu konuda oldukca iyi bir gelişme kaydedilmiştir. "Nasıl olmalıdır, nasıl yapılmalıdır" sorularına ise, daha çok yabancı kaynaklarda yanıt bulmaktayız. Bu konuda TSE tarafından çıkarılan standartlar yeterli olmamakta, NPFA, UL, FM, VdS gibi kuruluşların seaslarından veya gelişmiş ülke standartlarından yararlanmaktayız. Kuşkusuz farklı ülke mevzuatlarından yararlanılması bir kargaşaya neden olmaktadır. Kendi stadartlarımızı tamamlamamız veya bir ülkenin standarlarını kabul etmeliyiz. Bu konuda TSE tarafından EN normlarının hızlı bir şekilde tercüme edilmesi oldukca iyi bir gelişmedir. "Nasıl denetlenmeli ve nasıl işletilmelidir" sorularına verilecek yanıtlar, ülkenin idari yapılanmasına bağlı olduğundan, "kim" sorusuna da yanıt bulamamaktayız. Gelişmiş ülkelerde belirlenen denetleme ve sorumluluk esasları nı kabul ederek, yangın güvenliği organizasyonumuzu bu esaslara göre yeniden düzenlememiz veya kendi organizasyonumuza göre denetleme esaslarını belirlememiz gerekmektedir. Kuşkusuz mevcut organizasyonu değiştirmek zor olduğundan denetleme esaslarını mevcut organizasyona göre düzenlemek daha gerçekci olmaktadır. Yangın güvenliği konusunda ülkemizde karşılaşılan en büyük eksiklik "kim yapmalı, kim kontrol etmeli, kim denetlemeli ve kim sorumlu olmalıdır" sorularının boşta kalmasıdı r. Çıkarılacak olan yeni yönetmelikte bu sorulara yanıt aramaya çalışmaktayız fakat mevcut alt yapıya göre çözüm bulmakta zorlanmaktayız. TESİSAT DERGİSİ SAYI 58 --, EKİM 2000 33 �

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=