Tesisat Dergisi 59. Sayı (Kasım 2000)

Güncel •• •• •• Agenda GORUNUM Celal Okutan Mekanik Tesisat Mühendisliğinde Meslek İçi Eğitim Tesisat Mühendisliği temelde ısı tekniği bilimi mühendisliği olup, makina mühendisliği hizmet alanının bir uzmanlık dalıdır. Bu yönden yapı teknolojisinde mekanik tesisat mühendisliği olarak tanımlanır. Üniversitelerde lisans düzeyindeki eğitimde makina mühendislerinin bu sektörde hizmet verebilmeleri için termodinamik, ısı, hidrolik, hidrodinamik, mekanik, aerodinamik, makina elemanları, akışkan ve gazlar, yapı bilgisi ve benzeri temel dersleri alması gereklidir. Lisans üstü eğitimde de mekanik tesisata yönelik mesleki dersler verilebilinir. Ancak mekanik tesisat mühendisliğinin kendine özgü müstakil bir eğitimi, teknisyen düzeyinde olup, üniversitelerde eğitimi yapılmamaktadır. Esasen mekanik tesisat mühendisliği "Yapı teknolojisinde, ısıtma, havalandırma, klima, VIEW soğutma, sıhhi tesisat, enerji, çevre, hijyen, sağlık, yangın, deprem, hastane teknoloisi, temiz oda, endüstriyel tesisat, yanma teknolojisi, yakıt, doğalgaz, buhar, akışkanlar, basınçlı hava, medikalgazlar, alt yapı arıtma tesisatı ve özel tesisat kapsamında mutfak, çamaşırhane, yüzme havuzu, bahçe sulama, otomatik kontrol, otomasyon gibi konularda hizmet veren, eğitim, tasarım, yönetim, uygulama, imalat, malzeme, tedarik, müşavirlik, danışmanlık, denetim, kontrol, test ve işletmeye alma, servis hizmetlerinde çalışan makina mühendislik hizmetlerinin bir UZMANLIK dalı" olarak tanımlanmaktadır. Bu anlamda hizmet "Yapı Teknolojisi" bilimi kapsamında mimari, yapısal tasarım, elektrik, aydınlatma, hijyen, sağlık, güvenlik, enerji, çevre, su teknolojisi, gıda, bina otomasyonu, alt yapı ve işletme tekniği hizmetleri ile iç içe girmiş, ihtisas kolları ile saçaklanmıştır. Bu amaçla mühendislik hizmetlerinde yapı sanayine yönelik "Yapı Teknolojisi Mühendisliği" kavramı gündeme gelmiş bütün disiplinlerin ortak eğitimi bazı üniversitelerde lisans üstü eğitim olarak başlamıştır. Bu eğitimde ağırlıklı makina mühendisleri olmak üzere mimar, enerji, TESİSAT DERGİSİ SAYI 58 � EKİM 2000 çevre, yapı fiziği, akustik, hijyen, sağlık gibi disiplinlerin mesleki gelişime yönelik eğitimi görülür. Üniversiteler, mesleki eğitimin temel bilgilerini verir. Kaynaklarını gösterir, hedeflerini belirtir. Diploma sonrası meslek adayları mesleki üretim, deneyim ve melsek içi eğitim ile hizmeti yapabilme yeteneğine kavuşur. Buradaki amaç yapabilirlik güven ve yetkisidir. Vecibeleri ise temelde yapılan hizmetin "Sorumluluğunu" yüklenmeleridir. Meslek içi eğitimin ilk basamağı ustaçırak ilişkisi ile başlar. Bu eğitim asırlardır süre gelen, kaliteli, verimli üretimi esas alan, başarıları ile değerlendirilen acımasız zor bir uğraşıdır. Başarı derecesine göre süresi en az üç dört yıl olmamak şartıyla daha uzun sürebilir. Bu anlamdaki deneyim ve kalite de ana referanslardan biri sayılır. Ancak yeterli deği ldir. Belirli bir hizmet alanında deneyimli olma yanı sıra mühendislerin bilim ve teknikten kopmamaları, ileri teknoloji bilgilerini takip etmeleri ve uygulamaları gerekir. Bu doğrultuda üniversite eğitiminde gördükleri temel bilgilerini zaman zaman yenilemeleri gerekir. Esasen bu husus hizmet sektöründe çoğu kez ihtiyaç olarak kendiliğinden ortaya çıkar. Bu amaçla, meslek hayatında beyin gücü ile hizmet veren, mühendislik niteliklerini kullanan mühendisler, deneyim, bilgi ve başarıları ne olursa olsun mesleki seminer, konferans, eğitim kursları, teknik yayınları takip etmek, kurslarını

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=