. . elJtrı-------------------------, ı......:;__ ______________________________ "'"lcranslatio POMPA DOSYASI DALGIC POMPA CARKLARINDA � � • • OLUSAN KOROZYONUN iNCELENMESi � Studying Corrosion in The Vane Wheel Of a Submersible Pump Çok geniş bir endüstriyel alanda temel hizmetleri sağlıyor olıııasııuıı yaıııııda dalgıç pompaları, belki de en çok soğutma suyu sağlama ya da su sirkiilasyoıııı yaratmak için kııllamlııwktadır. Dalgıç pompalarımıı arızaları konusunda bilinen temel sebepler korozyoıı, yıpranııuı ve kompoııeııtlerde kırılma oluşıııasu/ıı: Bımım yamıu/a ana korozyon türleri olarak yüksek /ıızda dönme koşulları altında kanat yüzeylerinde "oyulma (kavitasyoıı) korozyoııu" ve ''yıpranma korozyoııu "ndaıı balısedilebilir. Sun Zlıi, Waııg We11yi11, Dong Xiaoıveıı ve LV Clıengliaııg tarafiııdaıı yapılan çalışmalarda çark kanadı korozyoıılarııım dalıa çok kökte ve klavıız çubıığwula meydana geldiği ve kanat gövdesinin yüzeyinde daha az korozyoıı olduğu aıılaşılııııştır. Sımulaıı metiııde bıı olayııı arkasındaki elektro- kimyasal tepkimeler analiz edilmekte ve olası koruyucu işlemler tartışılmaktadır. Bu projede, normal su içinde çalışan dökme demir çarkının korozyon oluşması üzerinde durulmuştur. Korozyona uğramış yüzey ve korozyon sonucu ortayaçıkan materyaller elektron mikroskobu kullanılarak incelenmiştir. Ayrıca bunların bileşenleri ve mikro - yapıları XPS ve X-ışını teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Buradan elde edilen sonuçlar pervane korozyonunun genel olarak kök ve klavuz çubuğu yüzeyinde oyulma şeklinde olduğunu göstermektedir; çark gövdesinin yüzeyindeki korozartışın arkasında yatan ana etkenin HCO3 ayrışması ve birikmesi olduğu görülmüştür. Çarkın çalışma koşulları Araştırmada kullanılan dalgıç pompa 60 metrelik emme basıncı olan elektrikli bir üniteydi. Devir sayısı 3000 d/d idi. Çark HT200 dökme demirden imal edilmişti ve kimyasal yapısı Tablo 1 'de gösterildiği gibiydi. C Si Mn yon miktarının ise dikkati Pervane gövdesi 3.22 2.35 0.99 çekecek kadar az olduğu ortaya çıkmıştır. Fe ve Fe3O4 dışında korozyon ürünlerinde bol miktarda FeCO 3 ve CaCO3 bulunmak-tadır. Su akışının göreceli olarak daha yavaş olduğu kesimlerde, yüzey üzerindeki demirin ko-rozyon oranında meydana ge-len büyük Pervane kökü Çalışma Süresi P Po o m m p p a a 2 1 Pompa 3 3.20 2.36 0.97 Korozyon derinliği (mm) Çark kökü Çark gödesi 100 2.66 130 3.13 170 3.32 TESİSAT DERGİSİ SAYI 59 � KASIM2000 1 84� Pompanın içinde çalıştığı kuyunun derinliği 60 metre ve normal su düzeyi 20 metreydi. Suyun kalite analizinin sonuçları Cl-1 @ 40 ppm, CaCO3 @ 210 mg/I, Ca(HCO3 ) 2 @114 mg/I, 503 - @ 236 ppm ve içinde Fe, Na, K ve Ca iyonları bulunduğunu gösteriyordu. Korozyonun Makro Özellikleri Çarkta korozyon oluşumu Tablo 2'de gösterilmiştir. s p Note 0.12 0.10 Daha az korozyon 0.1 1 0.10 Yüksek korozyon Tablo 1. Dökme deıııiriıı kimyasal yapısı (%). Arıza Klavuz çubuğu Uç 0. 1 5 2.97 2.90 Arıza Yok 0.20 3.30 3.45 Kırılma 0.20 3.34 4.20 Kırılnıa Tablo 2. Pompa çarkında korozyoıı ol ıışuııııı.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=