fiüncel Diğer taraftan, deprem sonrası yaraların sarılması amaçlı devletin, siyasi otoritenin toplumun iyi niyetli, özverili yaklaşımları inkar edilemez. İlk günlerdeki; topluma yakışır yardım elleri, çadır kent, sağlık yardımları içeriğinde görevlilerin ve gönüllülerin cansiperane hizmetleri unutulmamalıdır. Ancak bu hizmetlerde ele eksiklerimiz dikkate alınarak deprem öncesi ve deprem sonrası güvenlik önlemleri alınmalıdır. Esas olan; bir dizi önlem içinde sırıtan bilimsel ve teknik yönelen eksiklerimiz, bozuk düzene dayalı sistemlerimizclir. Kalıcı yapılarla ilgili uygulamalar, müşavirlik ve müteahhitlik ihaleleri, kanun hükmünde kararnameler, uzmanlık ve denetim yöntemleri, sigorta usulleri, ihale kanunu taslağı ve bazı illerin imar yasa değişim hazırlıklarıncla görülen hata, kusur ve çelişkilerle apaçık ortadadır. Hiç bir kötü niyet olmadan hawlandığı, hiç bir ticari ve siyasi rant amaçlı olmadığı kabul edilse dahi hazırlıkların dikkatle incelenmesinde, bilim ve teknikten uzak ileri teknoloji kurallarına uyumsuzlukları görülür. Bu konuda sorgulama sadece hükümete ve kamu yönetimine endekslenemez. Nitekim ülkemizde sözlü ve yazı l ı medya deprem konusunda reyting amaçlı çok kötü bir performans sergilemiştir. Ayrıca üniversitelere olan güven ve saygınlık sarsılmıştır. Meslek odaları ise yetki ve görev heyecanı ile devlet gücü ile özleşme yanı sıra rant amacına yönelmiş, özel sektör, müteahhitler, ticaret ve endüstri kesimi çıkar beklentilerine girmiştir. Bu nedenlerle suça hepimiz ortak sayılırız. Depremde suçlu avı yerine, derinlemesine bir araştırma yapılması, gerçekçi bir sorgulama ile ayrıntıların değerlendirilmesi, yanlış yaptırımların irdelenmesi daha sağlıklı olacaktır. Bu anlamda planlı bir politika takip edilmemiş, Marmara Depremi'nden dersler alınmamış, ileriye matuf planlar y a p ı l m a m ı ş b u l u n ma ktacl ı r. İstanbul gibi nüfusu 10 milyonu aşan yaklaşık 700.000 yapısının onarım ve Deprem sonrası yaraların sarılması amaçlı devletin, siyasi otoritenin toplumun iyi niyetli, özverili yaklaşımları inkar edilemez. İlk günlerdeki; topluma yakışır yardım elleri, çadır kent, sağlık yardımları içeriğinde görevlilerin ve gönüllülerin cansiperane hizmetleri unutulınamalzdu� Ancak bu hizmetlerde de eksiklerimiz dikkate alınarak deprem öncesi ve deprem sonrası güvenlik önlemleri alınmalıdır. güçlendirme projesinin kontrollu sağlıklı bir şekilde başlaması gerekir. Aynı durum deprem bölgelerinin il, i lçe ve köylerinde öncelik kazanmalıdır. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın kalıcı konut yerleşim bölgeleri daha sağlıklı seçilmelidir. Rastgele ihalelerle projelendirilen kalıcı konutların sağlıklı yerleşim ve sağl ı kl ı yapı nitelik ve kalitesinde olup olamayacağını zaman gösterecektir. Bu nedenle acilen deprem güvenliği yanı sıra zorunlu yapı kodları hazırlanıp temel yapı standartları yangın, hijyen, sağlık, enerji, çevre ve benzeri yaşanabilirlik koşullarını içeren kuralların uygulamaya konulması gerekmektedir. Yaşlıların, fiziksel engellilerin, çocukların kapalı ortamlarda yaşam şartlarının; çalışanların ofis ve işyerlerinin hizmet koşullarının ileri ülkelerden çok geride olduğumuz bütün dünya tarafından bilinmektedir. Bu amaca yönelik ilk adımlar halen atılmış sayılamaz. Bu tür yaklaşımlar, temel yasalara aykırı kanun hükmünde kararnamelerle yapılmayıp, bilim teknik ve ileri teknolojiye uyumlu sağlıklı kurallarla yapılmalı çağdaş yaşam düzeyine uygun kalite ve nitelik ile devlet gücünü göstermelidir. TESİSAT DERGİSİ SAYI 56 ...., AĞUSTOS 2000 23 � -Agenda Sayıştay Binası Yangını 25 Ağustos 2000 tarihinde Ankara Yeni Sayıştay Binası arşivlerinde çıkan ve üç gün boyunca söndürülemeyen yangın, medyada ilginç görünüm sergilemiştir. Uluslararası düzeyde yangın güvenliği yönetmelik ve şartnameleri olmayan ülkemizde, yetkililer tarafından öncelikle yapı ile ilgili mimar ve mühendisler, onların yanı sıra itfaiye teşkilatı suçlanmakta, yangını söndürme yöntemleri gündeme gel mektecl ir. Yapı teknolojisinin zorunlu bir standartı olan yangın güvenliği kodlarında bu tür arşivler; önem sırasına göre yangına dayanıklı kompartımanlar içine alınır. Bu nedenle yangın başlangıcında yangın çıkan bölüm izole edilir. Bu bölümün dumanları kontrol altına alınıp, egzoz edilir. Yangın çıktığı bölümde kuru veya sulu sistemleri içeren sprinkler sistemiyle söndürülür. Öncelikle yapıda, yangın alarm ve algılama sisteminin harekete geçerek i kaz ve söndürme sistemlerine yol vermesi gereklidir. Yangın söndürmede, binanın bütün elektriği kesilmez, kesilmesi zorunlu ise jeneratörler desteğinde veya cliesel motorlarla yangın pompaları kumanda sistemine bağlı olarak çalışır. Yangının büyümesi ile itfaiye devreye girer. Önemli ve kıymetli evraklarda gazlı yangın sistemlerinin kullanılması zorunludur. Sayıştay binası, mimari proje yarışmasından, tasarım ve uygulama sonuna kadar bu şartlara uygun yapılmamıştır. Şayet sprinkler sistemi, duman kontrolu mevcut yönetmeliklerimiz dışında uygulanmış ise emeği geçen mimar ve müteahhitlerimizi kutlamak gerekir. Daha inşaası tamamlanmamış, test ve kontrolları yapılmamış bir yapının kısmi işgali özellikle arşivin taşınması büyük bir işletme hatasıdır. Kamu yapılarında bu tür uygulamalar kurumların ellerinden devletin yapıyı almamasını teminen önlem olarak yapılmakta olup, örnekleri mevcuttur.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=