Tesisat Dergisi 55. Sayı (Temmuz 2000)

Söyleş,_r•------------------- ----------------------------------------ınterview "Türkiye 'de klimada dengesiz bir pazar var. Geçen sene 130, bu sene 170 marka var. Markanın çok olması bir dezavantaj değil. Bu kadar marka var, ama bu sene 160 bin split klimanın satılması hedefleniyor. Bu, marka başına yaklaşık bin tane düşmesi anlamına gelir gibi görünüyor, ama öyle değil. Bir de sektörde son 4-5 yıl gözönüne alınırsa, en pahalı markaların en çok satan markalar olduğu ortaya çıkıyor. " bilgisayar kontrollü, yani mikro işlemcilidir. İçinde normal bir elektronik kart değil, bir mikro işlemci vardır. Cihaz bu sayede 187 voltta bile çalışabilir. Türkiye'de voltaj problemi olduğu için bu özellik önemlidir. Ayrıca uluslararası standartlardan yüzde 14 daha sessiz çalışır. Hünkar Akbaş: Türkiye klima pazarı hakkında ne düşünüyorsunuz? Galib Kasapoğlu: Türkiye'de klimada dengesiz bir pazar var. Geçen sene 1 30, bu sene 170 marka var. Markanın çok olması bir dezavantaj değil. Bu kadar marka var, ama bu sene 160 bin split klimanın satılması hedefleniyor. Bu, marka başına yaklaşık bin tane düşmesi anlamına gelir gibi görünüyor, ama öyle değil. Bir de sektörde son 45 yıl gözönüne alınırsa, en pahalı markaların en çok satan markalar olduğu ortaya çıkıyor. Bizim hedefimiz nihai tüketiciye, yani Trafo üretim bandı. vatandaşa ulaşmak; evlere ve ofislere girebilmek.Ürünü otellerde satmak istemiyoruz, kalıcı olmak istiyoruz. Oteller pazarın yüzde 19'unu sahipler; konutlar yüzde 22, ofisler yüzde 23. Herkes "bu çok büyük bir pazar" gibi düşünüyor, ama öyle değil. Otellere ürününüzü bir kez satıyorsunuz. Ama ben 100 klimamı farklı konuta satarsam ve insanları memnun edebilirsem seneye bana 200 tane olarak mutlaka geri dönecektir. _"\rJEASEL- -alr c l t lotı•tWease/ klimalar. Bizim hedefimiz pazarın yüzde 51 'i. Konutlar ve ofisleri, mağaza ve restoranları sayarsak pazarın yüzde B0'i. Duvar tiplerinde kalite ve fiyat açısından en iyisi olmak istiyoruz. Ama pazardaki en ucuz mallar bizimkiler değil. Zaten "en ucuz olacağız" diye bir iddiamız da yok. Kaliteyi insanlara en µygurı fiyata vermeye çalışacağız. Bu kalite de sadece ürünlerle olrrıuyor. Hi?met, y�dek pi!rça ve servjs de kalitenin önemli unsurlarıdır. Bizim şu anda Türkiye'de 40 tane servisimiz yar. Türkiye'nin her yerine ücretsiz klima gönderiyorl:l?'.· Ni}kliyede bir TESİSptT DERGİ�İ �AYI �5 ;:J TEMMUZ 2000 Esitaş Şirketler Grubu Yönetim Merkezi. klimayı da 50 klimayı da kargo ile adrese teslim ediyoruz. Şu andaki yedek parça stoklarımız da fazlasıyla ihtiyacı karşılayacak yeteri ili ktedi r. Yedek parçada ve ithalatta herhangi bir sıkıntımız yok. Bu çalışmalar ekseninde Esitaş'ın hedefi beş yıl içinde pazarın yüzde 1 0'una sahip olmaktır. Yüzde 1 O, Türkiye için çok ciddi bir rakam. Bu sene payımız yüzde 1,S'tu; önümüzdeki sene hedefimiz yüzde 2 olarak belirlendi. 2001 yılı için eğer ekonomik istikrar böyle devam ederse, hedeflediğimiz orana ulaşabiliriz. Hünkar Akbaş: Hedeflediğiniz bölgeler hakkında bilgi verir misiniz? Galib Kasapoğlu: Pazarda Antalya, Güney, Ege, İzmir önemli, ama İstanbul bizim için çok daha önemli. Sonuçta İstanbul 13 milyonluk bir şehir. Klima satışlarının yüzde 60'ı İstanbul'da, yüzde 40'ı Türkiye'de gerçekleşiyor. Yüzde 40'ın ise yüzde 37'si Akdeniz'de, yüzde 25'i Marmara'da, yüzde S'i Güneydoğu'da gerçekleşiyor. Antalya'da tanınan bir rrnırka İstanbul'da tanınmıyor; İstanbul'da tanınanı oradakiler bjlrı,iyor. ݧtanb4!'çüı 1 mi!yqn c!o&i!I gaz tükrticisi yar. Bu insanlcır artı� konfpr ve te�nploji ile tanışmış. Kombinin, doğal gazın konforuna ulaşan insanların ikinci isteyecekleri şey klimadır. Akdeniz'dekiler klimayı mecburiyetten, sıcaktan dolayı istiyorlar, ama İstanbul'dakiler konfordan dolayı istiyorlar.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=