Tesisat Dergisi 55. Sayı (Temmuz 2000)

Aldağ A.Ş. Satış Müdürü Metin Sağır. sadece fabrikaların kendi markalarına çalışmayı zorunlu tuttuğu gibi bir görüntü veriyor. Bu nedenle Türkiye'deki fabrikalar şu an imalat iş yapma gücü ve kapasitesinin en fazla o/o30-40'ı oranında çalışıyorlar, o/o1 00 kapasitelerinde hiç bir zaman çalışmıyorlar. Buna karşın dünya imalat sektörü farklı bir çizgide yol alıyor. Örneğin Malezya da bir klima cihazı imalatçısı firmanın fabrikasına gittiğiniz zaman görüyoruz ki cihazların üstünde aslında o fabrikanın veya firmanın hiçbir ismi yok. Ama koskoca bir fabrika yılda 1-1,5 milyon adet klima cihazını tüm markalar için fason olarak üretiyor. İçeride bir stand kurulmuş, tüm ürün gamındaki cihazları isimsiz olarak sergiliyor. Duvara bir pano asılmış, dünya üzerinde tanıdığımız bildiğimiz artık Türkiye pazarlarında yer alan yaklaşık 20 küsur markanın ismi geçiyor. Sipariş kimden geldiyse imalat bandının sonunda o cihazın etiketini yapıştırıyorlar. Ve böylece fabrikalar %100 dolu olarak çalıştırılabiliyorlar Bu nedenle de verimli olabilmekte ve hatta yüksek teknoloji transferi, araştırma geliştirme çalışmaları ve her türlü genel giderleriyle iyi hizmet verebilen noktalar haline gelebilmekteler. Muhittin Tekman: Metin Bey bu girişime nasıl katıldınız, olay nasıl gelişti? Metin Sağır: Sayın Uğur Darcan ile aynı sektörde uzun yıllardır çalışıyoruz. Bu nedenle çeşitli vesilelerle bir araya gelme imkanımız oldu. Sayın Darcan Dizayn Teknik Ltd. Şti.'ni kurduktan sonra görüşmelerimiz daha da sıklaştı ve birlikte çalışma fikri gündeme geldi. Böylece birlikteliğin oluşması için gerekli ana prensipler konusunda yürüttüğümüz uzun süreli çalışmalar neticesini verdi ve Century ismi altında Aldağ fabrikalarında üretim yapmak üzere anlaştık. Bu doğrultuda ilk klima santrallarını ürettik. Dizayn Teknik ile işbirliğimizdeki hedefimiz dünya klima pazarında iyi bir isime sahip Century firmasının bilgi birikimleri ve deneyimlerini imalatları mıza aktararak satış hacmimizi arttırmak ve pazardaki payımızı yükseltmektir. Aldağ satışının o/o90'ını iç pazara yapmaktadır. Century ise dünya pazarına hitap etmektedir. Pazarlama alanlarımız tamamen farklıdır. Ayrıca Dizayn Teknik'te farklı bir pazarlama tekniği ile iç ve dış pazarlara yönelik çalışmalar yapacaktır. Kısaca pazarlama alanımız farklı olacaktır. Muhittin Tekman: Neden? Uğur Darcan: Çünkü Türkiye'deki satış noktalarının yaygınlığı olarak baktığımızda o'izaynteknik olarak bizim pazarlama ve satışını yaptığımız müşteri gruplarıyla Aldağ'ın müşteri grupları birbirinden farklıdır. Tevfik Akannaç: Türkiye'de üretim sayılarının yetersizliği nedeniyle maliyetler oldukça yüksektir. Özellikle genel gider ve işçilik bedelleri maliyetler içinde yüksek bir pay oluşturur. Bilindiği gibi kapasite kullanım oranlarının düşüklüğü maliyeti direkt etkilemektedir. İşçilik ve genel gider payını azaltmak için standart ve seri üretime yönelecek şekilde yapılanmak zorundayız. Bu nedenle Aldağ gelişmiş ülekelerin benimsediği üretim modelini uygulamayı.hedefliyor. Fabrika olarak üretimi geliştirmek ve teknolojiyi takip etmek ve kaliteli hızlı üretim yapmak ana hedefimiz olmalı. Bu üretim modelini benimseyen firmalar satış ve pazarlama faliyetlerini ayırmışlar ve uzman kişilere veya şirketlere ihale etmişlerdir. Örnek olarak bizim çalıştığımız bir İtalyan firması senede 150.000 adet fancoil üretiyor. Senelik siparişler ile bağlantılar yapıyor ve ekipman insan gücünü verimli bir şekilde kullanarak maliyetlerini düşürüyor. Tüm pazarlama ve satış faaliyetleri başka firmalar tarafından yapılıyor. Aynı zamanda değişik isimler ile satıcı firmalar adına üretim yapılıyor. Böylece satış ve pazarlama maliyetleri üretim maliyetlerinin üzerine bindiriliyor. Muhittin Tekman: Sadece üretiyor yani! Tevfik Akannaç: Evet, yabancı ülkelerde gördüğüm birçok üretici firma aynı şekilde, yani sadece üretim yapıyor. Pazarlama, satış, tanıtım, reklam faliyetleri ve bunların maliyetlerini düşünmüyorlar. Bir merkezden yönetilen etkin ve yaygın bir pazarlama satış ağı kuramayan şirketlerin maliyetleri önemli ölçüde artıyor. Aldağ bu tür birliktelikler ile Century gibi bir kaç firmaya daha üretim yaparak Türkiye'deki konumunu değiştirmek istiyor. Muhittin Tekman: Bu yeni birliktelik ile sizin hem üretim, hem de pazarlama ve satış imkanlarınızı nasıl etkileyecek? Tevfik Akannaç: Bizim amacımız Türkiye'de üretici firma olarak gerekli makina ve kalıp yatırımını tamamlayarak, yetiştirilmiş ve teknooljik yenilikleri uygulayabilecek güçlü mühendis, teknisyen eleman kadrosu TESİSATDERGİSİ SAYI 55 -----------------0&' -;ı TEMMUZ 2000

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=