geçici maddeler eklenmiştir. "Geçici Madde 6. Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihte en az 5 yıllık deneyimi bulunan mühendis veya mimarlar için, 2 yıl süreyle müracaatları hal inde ek 7 nci maddenin birinci fıkrasının (c) bendindeki koşul aranmaz. Bu Kanun Hükmünde Kararname'nin yürürlüğe girdiği tarihte 12 yıl ve daha fazla mesleki deneyimi bulunan başvuru sahi pi eri ne; a. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği'nin ilgili meslek odasına üye olmaları, b. Yüz kızartıcı bir suçtan hüküm giymemiş olmaları, durumlarında ilgili meslek odasınca eğitim programına ve sınava tabi tutulmadan uzmanlık alanları dikkate alınarak uzmanlık belgesi verilir. belirlenir. Geçici Madde 7. Sınav komisyonunun i lk defa oluşturulmasında uzman mühendis veya uzman mimar olma şartı aranmaz." Madde 4Bu Kanun Hükmünde Kararname yayımı tarihinde yürürlüğe Kamu kurum ve kuruluşları ile kamu girer. iktisadi teşebbüslerinde asli ve sürekli görevlerde çalışan mühendis ve mimarlar Madde 5- Bu Kanun Hükmünde için üyelik şartı aranmaz. Mesleki Kararname hükümlerine Bakanlar deneyim için gerekli şartlar yönetmelikle Kurulu yürütür. Yapı Denetim Komisyonları Kuruluyor Bayındırlık Bakanı Koray Aydın 27 il valisine gönderdiği genelgede, 1O Nisan 2000 tarihinde yayımlanan Yapı Denetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile 26 Mayıs 2000 tarihinde yayımlanan Yapı Denetimi Uygulama Yönetmeliği'nin 1O Temmuz 2000 tarihinden itibaren yürürlüğe girdiğini hatırlatarak, il ve ilçelerde Yapı Denetim Komisyonları kurulmasını istedi . Bayındırlık Bakanlığı genelgesine göre, illerde bir vali yardımcısının başkanlığında, bu illere bağlı merkez ilçe nüfusu 50.000'den fazla olan ilçelerde ilçe kaymakamının başkanlığında vakit geçirmeden vilayet makamından alınacak "olur" ile il ve ilçe Yapı Denetim Komisyonları kurulacak. İl veya ilçe Yapı Denetim Komisyonları'na, merkez ilçe belediye başkanı (büyükşehirlerde büyükşehir belediye başkanı) veya görevlendireceği bir teknik eleman, il ticaret ve/veya sanayi odasından müteahhitlik hizmetleri ile ilgili birimden bir yetkili, illerde şube veya temsilciliği bulunmak şartı ile ilgili mimarlık ve mühendislik meslek kuruluşundan bir temsilci, Bayındırlık ve İskan Müdürlüğü'nden bir temsilci katılacak. Genelgeye göre, ilçe Yapı Denetim Komisyonları'na, gerektiğinde bağlı olduğu ilin meslek kuruluşlarından yukar ı daki kurallara göre görelendirme yapılacak, ilçe komisyonları il komisyonuna bağlı olmadan görev yapacak ve Yapı Denetimi Üst Komisyonu'yla muhatap olacak, il ve ilçe yapı denetim komisyonlarına başka illerden veya merkezden görevlendirme yapılamayacak, il Yapı Denetim Komisyonları, ilçe Yapı Denetim Komisyonu kurulan ilçeler hariç, diğer ilçelerin tamamından sorumlu olacak. TMMOB Yeni Uygulamaları Eleştiriyor Hükümetin 1 O Nisan 2000 tarihinde yayınladığı 595 ve 28 Haziran 2000 terihinde yaınladığı 601 sayılı KHK'lerle (Kanun Hükmünde Kararname) ilgili bir açıklama yapan TMMOB (Türk Mühendis ve Mimar Odalır Birliği) Yönetim Kurulu Başkanı Kaya Güvenç, her iki yasal uygulamanın da bilim ve tekniğin gereklerine aykırı olduğunu ifade ederek, karşısında olduklarını açıkladı. TMMOB Yönetim Kurulu Başkanı Kaya Güvenç açıklamasında, siyasal iktidarın, kamusal bir alan olan yapı denetimini etkinleştirmek yerine, denetim adı altında denetimsizliği yasallaştırdığını, sorumlulukları yok ederek yapı denetim ini özelleştirip ve ticarileştirdiğini ifade etti. TMMOB'nin özünde denetimi yok eden yapı denetimi hakkındaki 595 sayılı KHK' nin iptali için yasal girişimerini sürdürmekte olduğunu ifade eden Güvenç, "601 sayılı Kararname ise, depreme dayanıklı, çağdaş bir yapılaşmanın sağlanması gerekçesinden hareket ediyor görünse de, depremin yarattığı yıkımların temelinde, bilime ve tekniğe aykırı olarak gelişen ve arsa rantına dayanan yerleşim politikalarının başta geldiği gerçeğini bir kez daha vurgulamak durumundayız" dedi. TMMOB Yönetim Kurulu Başkanı Kaya Güvenç sözlerinin devamında, "Kararnamenin temelinde, TMMOB'nin, Anayasa'nın 135. Maddesi ve kendi kuruluş yasası olan 6235 sayılı yasayla TESİSAT DERGİSİ SAYI 55 '=-1 TEMMUZ 2000 tanımlanmış yetkilerini yok etme ve bu özerk kamusal alanımızı yürütmenin kontrolüne alma çabası vardır. Bakanlık, 1954 tarihli kuruluş yasamız ve amaç maddemizin en temel ögesi olan uzmanlık ayrımının belirlenmesi ve düzenlenmesi alanlarındaki görev ve yetkilerimizi kendi kontrolüne almaya çalışmaktadır. Bu durum evrensel hukuk ile demokratik düzenin en temel ilkelerine aykırı olarak, yürütme erkinin hayatın her alanını düzenleme ve denetleme niyetinin bir parçasıdır. KHK ile, TMMOB'yi oluşturan meslek odalarına ait olan yetkiler, Yönetmelik çıkarma yetkisiyle bir Bakan'a devredilerek, görev ve yetkilerimiz gaspedi lmektedi r" diye konuştu.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=