Tesisat Dergisi 54. Sayı (Haziran 2000)

iMSAD'ın 11595 savııı vapı Denetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararname" Konusundaki t:örüşü Tlıe Opinion ol !MfAOAbout "Buılding Proven About Law Oecision no S9S" • Ülkemizde yapı denetimi konusunda boşluklar olduğu bilinmektedir. Ancak, tek eksik l i k yapı denetiminde değildir. Yapım süreci bir bütün olduğundan, sağlıklıgüvenli yapılar için önlemler yalnızca denetim konusunda değil, yapıya giren bütün hizmetler için bir sistem bütünlüğü içinde alınmalıdır. • Kararname; inşaatın gerçekleştirilmesi sürecinde tasarım, projelendirme ve yapımda rolü olan meslek adamlarını gözardı edip, işi, yapı denetim kuruluşlarının yönetim ve sorumluuğuna yüklemektedir. Kararnamede, "yapan"ın yeri yok, yalnızca, "denetleyen"inki vardır. • Kararname, "Mimarlık''ı, tümüyle yok saymıştır. Konuya hep sağlamlık açısından ve mühendis gözüyle bakılmaktadır. Mimari projeler uygulama projesi aşamasında başlatılmakta, öncesi gözardı edilmekte; tasarım yalnızca strüktür tasarımı olarak görülmektedir. • Yapı denetim kuruluşlarını, Kararnamede öngörüldüğü şekilde kurulmaları ve işletilmeleri olanaksız denecek kadar zordur. Burada denetim, bir çeşit "polisiye önlem" mantığıyla ele alınmıştır. • Öngörülen Yapı Denetim şirketlerin in işleyişleri istismara açıktır. Örneğin, bu kuruluşlar ve kişiler Kamu yapıları bu KHK kapsamı içine alınmamış, denet dışıinmdamekanizmasının tutulmuştur. Acaba devlet yapılarının özel sektör yapılarından daha iyi vmeıddaühşaüsnaüğlmlaemk yapı ldığı tedir? arasında, etik dışı piyasa ilişkileriyle iş aktarma ve tavsiye alışverişi olmasını engelleyebilecek hiçbir düzenek yoktur. • Uzman Mimarlar ve Mühendisler için getirilen uzmanlık kavramı ve ölçütleri son derecede yetersizdir. • Sigorta· sistemi çözülmemiştir. Getirilen sigorta sistemi, "olması gereken" değildir. Mesleki sorumluluk sigortası yerine mali sorumluluk sigortası getirilmektedir. Bütün sorumluluklar denetim firmasına yüklenmiştir. Oysa olması gereken, dünyanın çok önce keşfettiği modele göre, yapıda rolü olan herkesin sorumluluk yüklenmesi ve sigortalanmasıdır. Sigorta şirketlerinin, bu sistemi bakanlık dayatmasıyla da olsa kabul etmeyecekleri ya da çok büyük prim bedelleriyle kabul edebilecekleri belirtilmektedi r. TESiSATDERGiSi SAYI 54 ....., HAZİRAN 2000 200� • Kamu yapıları bu KHK kapsamı içine alınmamış, denetim mekanizmasının dışında tutulmuştur. Acaba devlet yapılarının özel sektör yapılarından daha iyi ve daha sağlam yapıldığı mı düşünülmektedir? • Kararname ruhsat başvurusunda bulunacak yapı sahipleri için hazırlanmıştır. Hiçbir kural tanımayan yeni gecekondular ve kaçaklar eskisi gibi devam edecekler midir? • Hukukçular bu kararnamenin hukuki boşluklar içerdiğini belirtiyorlar. Onlara göre, kamu ve özel sektör yapılarını ayırması bir hukuki sorun yaratmaktadır. Ayrıca, tasarı ilgili meslek odalarına, sivil toplum örgütlerine kısmen danışılmış, ancak gelen önerilerin hemen hiçibiri dikkate alınmamıştır. • Kararname üç ay süreyle inşaat ruhsatı başvurularının bekletilmesini öngörmektedir. Bu durdurma, zaten 1998 yılı ortalarından beri ekonomik bunalımda olan ve 1 999'da yüzde 12,7 oranında küçülmüş bulunan inşaat sektörüne yeni bir darbe oluşturacaktır. Ayrıca, getirilen sistemin karmaşıklığı nedeniyle üç ay sonra tam olarak devreye sokulmaması ya da uygulanmasından doğacak sakıncalar, duraklamayı b.üyük olasılıkla daha da uzatacaktır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=