Tesisat Dergisi 53. Sayı (Mayıs 2000)

İ� GELİ�TİRMEDE PAZAR ARAYl�I Dr. Üzeyir Carilı Globalleşen ve büyük bir köy görünümünde olan dünyamızda uluslararası rekabet tüm canlılığını korumakta, firmalar müşteri ve pazar kapma konusunda amansız bir uğraşa girişmektedirler. Bir mal veya hizmetin satışında pazar en önemli ögedir. Küreselleşme olgusu dünyayı tek pazar haline getirmiş olduğundan, satılacak mal ve hizmeti araştırmak kurumların iş geliştirme bölümlerinin ana görevleridir Artık küreselleşme olgusu tüm dünyayı tek pazar haline getirmiş bulunmaktadır. Market Search To lmprove Bu pazarın, satılması öngörülen mal ve hizmete uygunluk derecesini araştırmak, kurumların iş geliştirme bölümlerinin ana görevleridir. Bu bakımdan en uygun pazarı seçmek için belki önce kağıt üzerinde teorik, sonra yerinde inceleme ile pratik araştırmalar yapılması gerekecektir. Satılan mal ve hizmet, en çok gereksinme duyulan pazarlar, kitap ve dergilerde yapılacak teorik bir araştırma ile saptandıktan sonra, buralarda kimlerle rekabet zorunluluğu olduğu ortaya çıkarılmalıdır. Pazarlardaki rakip fırına/ar saptandıktan sonra bunlarla işbirliği olanakları araştır_ılmalıdır. Öngörülen pazarlardaki rakip firmalar gene teorik olarak saptandıktan sonra bunlarla işbirliği olanaklarının olup olmadığı dikkatle araştırılmalıdır. Paylaşmasını bilme, uygun ortaklıklar, acı rekabet yerine işbirliği ve konsensus iş almada çok önemli etkenlerdir. Ortaklıklarda ve işbirliğinde, tarafların, sundukları mal ve hizmet demetinde birbirlerini tamamlayıcı olmaları şarttır. Birbirini tamamlamayan kurumların ortaklıklarınm uzun ömürlü olmadığı deneyimle kanıtlanmıştır. TESİSAT DERGİSİ SAYI 53 ..._, MAYIS 2000 25 � Finansta, bilgide, fedakarlıkta, fiyatta, müşteri ile olabilecek ilişkilerde birbirini tamamlamayan kurumların ortaklıklarının uzun ömürlü olmadığı ve anlaşmazlıkların ortaya çıktığı deneyimle kanıtlanmıştır. Teorik araştırma sonucu seçilen pazarları ziyaretle, ortam, müşteri, hukuksal, sosyal ve siyasal, finansal ve vergisel koşullar, satılması öngörülen mal ve hizmet cinsine uyumları araştırılmalıdır. Pazar hakkında derin bilgi, deneyim ve yılmadan iş takibi, mal satmanın anahtarıdıı: Müsbet bir kanı ile ön seçimi yapılan pazarlarda bir süre, tanıtım ve ilişki yatırımı ve bunun yanı sıra ortam şartlarının araştırılması, pazarın kesin bir şekilde seçimi için şarttır. Çok yaygın pazarlara yayılarak iş yapmak isteyen kurumların, konsantrasyon azlığı nedeniyle başarılı olmaları zordur. Pazar hakkında derinliğine bilgi, deneyim, ilişki ve en önemlisi bıkmadan yılmadan iş takibi buralara mal ve hizmet satmanın anahtarı olacaktır. � c� c--=c,�/7 / M

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=