oturumunda ya da ondan sonraki oturumlarında, 6. Maddenin yürütülmesine ilişkin doğrulama ya da bildirme gibi konuları da içerecek kılavuzlar hazırlayabilir; b) Bir Ek I Tarafı yasal bir kuruluşa, kendi sorumluluğu altında olmak üzere, OY ile ilgili bu Madde'ye göre EİB üretecek, aktaracak ya da kazanacak etkinliklerde bulunması için yetki verebilir; c) Bu Madde'cle sözü edilen koşullara göre bir Ek I Tarafınca yürütmeyle ilgili herhangi bir sorunun ortaya çıkması ve bunun 8. Maddenin hükümlerine (ulusal bilclirinılere dair uzman görüşleri ile ilgili) uygun olarak belirlenmesi clurunıuncla, EİB'nin kazanılması ya ela aktarılması devanı edebilir; ama ilgili ülke uyuşmazlık konusu çözülene kadar salımların azaltılması yükümlülüklerini yerine getirmek için EİB'ni kullanamaz. 2.1.2.1. OY'YE İLİŞKİN DEĞERLENDİRMELER VE SORUNLAR Kim Ev Sahibi Ülke, Kim Yatırımcı Ülke Olacak? Japonya, İskandinav ülkeleri ve İsviçre gibi enerji verimliliğine ilişkin gelişimini tanıanılanıış ve/ ya da yenilenebilir enerjiyi büyük ölçüde kullanmakta olan gelişmiş ülke Tarafları, kendi ülkelerinde karbon vergisi ya da elektrik/gaz fiyat düzenlemeleri gibi önlemlerle salını yükünılülüklerini yerine getirmeleri daha zor ve pahalı olacağından, diğer ülkelerle OY projeleri gerçekleştirme konusuyla yakından ilgilenebilirler. Özellikle kömür ve petrol vb. gibi fosil yakıtlara büyük ölçüde bağımlı olan ve enerjiyi verimli bir şekilde kullanamayan Orta ve Doğu Avrupa ülkeleri ile eski Sovyetler Birliği ülkelerini içeren Ek B Tarafları ise, OY projelerine ev sahibi olmayı en çok isteyenler olabilir. OY projeleri, sanayileşmiş ülkelerden pazar ekonomisine geçiş sürecinde olan Orta ve Doğu Avrupa ülkeleri ile Rusya Federasyonu'na büyük oranlarda teknoloji ve para aktarılmasını sağlayacaktır. Hollanda'nın Polonya'da bir yakıt dönüştürme projesinin finansmanı için hazırladığı proje, buna örnek olarak gösterilebilir. Proje olmaksızın güç santrali yılda 0.5 Mt CO2 salacaktı. Proje ile salımlar yılda 0.2 Mt'a düşecektir. Tasarruf edilen 0.3 Mt Hollancla'ya kredi olarak verilecektir ve Polonya'dan çıkarılacaktır (Brown, 1998). İndirimin nihai bölüşümü taraflar arasındaki anlaşmalara bağlıdır. Örneğin, Hollanda indirimin çoğunu kendisine kredi olarak alabilir; Polonya ise bir kısmını kendisi için ayırabilir. KP'nde OY i le İ lgi l i Kurallar: 6. Macide, salını ticareti ile ilgili 17. Maddeden daha kapsamlı olmasına karşın, OY konusunda ayrıntılı kurallar henüz belirlenmemiştir. 6. Maddeye göre, Protokol'e Taraf olan ülkeler Protokol'ün yürürlüğe girmesinden sonraki ilk toplantılarında bu kurallara karar verecektir. Bu, salım ticareti ile ilgili kuralları düzenlemek için Sözleşnıe'ye Taraf ülkeleri görevlendiren 17. Maddeden farklıdır. Uygulamada, Sözleşme'ye Taraf Ülkelerin Konferansı'nın genellikle her yıl yapılması ve KP'nin ise ancak birkaç yıl sonra yürürlüğe girebilecek olması nedeniyle, salını ticareti kuralları, OY ile ilgili olanlardan daha önce belirlenecek anlamına gelmektedir. OY'de Yerli İndirimler Öncelikli midir? KP/ Madde 6, Taraflar'ın kazandığı EİB'nin ülkelerinde yaptıkları etkinliklere ek olacağını belirtmektedir. Başka sözlerle, hiçbir ülke yalnız EİB kazanarak yükümlülüklerini yerine getirmiş olmayacaktır. Ancak KP, EİB kazanımı ile kendi ülkesinde yaptığı etkinlikler arasındaki oranı açıklamamıştır ve konu, Kyoto düzenekleri ile ilgili görüşmelerin bir bölümü olarak hala tartışılmaktadır. Bu belirsizlik, ülkeleri, KP/Ek B'de verilen ayrılmış miktarlarına ulaşmak için, daha çok, OY gibi ucuz yolları seçmeye yönlendirebileceğinden, ülkelere kazanabilecekleri EİB kullanımı için bir üst sınır getirilmelidir. TESİSAT DERGİSİ SAYI 52 ...., NİSAN 2000 88 � OY, Salı mlarda Gerçek İndirimlerin Kazanılmasını Sağlayacak mı? KP/Madde 6 ile gelişmiş ülkelere verilen toplam salımları birlikte azaltma olanağı, hem umut hem de tehlike taşımaktadır. Bu bir şekilde, AB'nin bazı devletlere salımlarını arttırma hakkı verirken, diğerlerinden bunu dengelemek için azaltmasını isteyerek keneli üyeleri arasında sera gazı salımlarının paylaştırması şeklinde tasarladığı bir 'politik ticaret' olarak düşünülebilir. Başka bir olasılık, fosil yakıtlara bağımlı olan ve enerjiyi verimli bir şekilde kullanamayan Doğu Avrupa ülkeleri ve eski Sovyetler Birliği ülkeleri, CO2 salımlarında 1990'dan bu yana gerçekleşen büyük oranlardaki indirimlerini sanayileşmiş öteki Ek B (Avrupa, Kuzey Amerika ve Japonya gibi) ülkelerindeki artışlarla birleştirerek, bu artışları dengelemeye çalışabilirler. Bunun sonucunda, OY düzeneği altında sera gazı salımlarında gerçek bir indirim yapılmayabilir. Örneğin, Japonya, 1990 düzeylerine göre % 6 oranında bir indirim yapma yükümlülüğünü yerine getirmek zorundayken, Rusya Federasyonu yükümlülüğünü verimsiz endüstrilerinin kapalı olması nedeniyle salımlarında % O artışla gerçekleştirebilir. Japonya ve Rusya Federasyonu arasında yapılan bir anlaşmaya göre, Japon firmaları sera gazı salımlarını azaltmak üzere Rusya Federasyonu'ncla 20 güç santrali kuracak ve sanayisine yatırını yapacaktır. Rusya Feclerasyonu'nun salımlarındaki bu indirimler Japonya'nın CO2 denge sayfasına eklenecektir. Japonya Ticaret Bakanlığı, Japon şirketlerine, yabancı ülkelerle olası OY fizibilite çalışmalarını gerçekleştirmelerinde yardımcı olmak üzere yaklaşık 20 milyon ABD doları ayırmıştır (CSE, 1998). Ayrıntısı salını ticareti bölümünde verilen 'sıcak hava' ya ela 'sıcak hava ticareti', yasal olarak uygulama dışında bırakılırsa ya ela sınırlı tutulursa, OY ile sağlanabilecek olan enerji verimliliği
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=