.. un-ee·-�---------------------------. .__-------------------�---------..,..gen da Türkiye'deki tatbikatlarda bize en sağlam bilgiler endüstriye tatbikatlarda gelmektedir. Yani, bugün endüstriyel tatbikat yaptıracak olan bir yatırımcı ne istediğini aşağı yukarı bilmektedir. Ama konfor tatbikatlarında maalesef Türkiye'deki yatırımcılar son derece fikir değiştirici kişiler olmaktadır. Bir bakıyorsunuz, bir ticari maksatlı bina, talep var "burayı biz hastaneye çevirelim", diyebilmekte rahatlıkla. Veya bir "fitness grubu buraya ilave edelim" şeklinde taleplerle gelebilmektedir. Dolayısı ile yönetim ve müşavirlik dediğimiz mal sahibinin temsilcilerine burada büyük bir vazife düşmektedir. Yani onlar mal sahibinin ne istediğini tasarım ekibine ileride durmadan değişmeyecek tarzda aktarmalıdırlar; o çalışmayı yapmalıdırlar. İkinci değinmek istediğim husus, mekanik tasarımcı seçilecek sistemde karar vermede bağımsız olmalıdır. Benden önce konuşan bazı arkadaş- "Türkiye 'deki tatbikatlarda bize en sağlam bilgiler endüstriye tatbikatlarda gelmektedir Yani, bugün endüstriyel tatbikat yaptıracak olan bir yatırımcı ne istediğini aşağı yukarı bilmektedir. Ama konfor tatbikatlarında maalesef Türkiye 'deki yatırımcılar son derece fikir değiştirici kişiler olmaktadıı: 11 !arım," sistem seçimi Türkiye'de problemdir" dedi. Ben bunu kabul etmiyorum. Türkiye'deki bir konfor dizaynında örneğin, sistem seçimi kesinlikle bir problem değildir. Buna mekanik tasarımcı bir kaç alternatif yaratarak mal sahibine veya yönetim ve müşavirlik grubuna bu alternatifleri iletmeli, mimar veya mal sahibi bu alternatifler arasında bir seçim yapmalıdır. Hatta bir arkadaşımız mimarın da sistemi seçmekte bir taraf olduğundan bahsetti ki, ben özellikle buna karşıyım. Yalnız bizim bir şekilde mimarları eğitmemiz, eğitme tarifi yanlış, yöneltmemiz, kanalize etmemiz, onlara seçilecek sistemde bize neler vermeleri gerektiğini kaptanımıza bildirmemiz gerekmektedir. Burada mimarla mekanik tasarımcı arasında bu seçilecek sistemin gerekleri yani seçilen sistem bir all-air sistemi ise veya all-water sistemi ise mimari bakımından bize verilecek şaftlar, asma tavanlar çok çok farklı olabilmektedir. Dolayısı ile mimarın sistemler hakkında ve onların gerektirdiği şaft büyüklükleri, asma tavan yükseklikleri hakkında en azından kabaca bir bilgisi olması gerekir. Mekanik tasarımcının önemli vazifelerinden biri de, enerji tasarrufu sağlayan öğelere sahip binalar yapmaktır. Dr. Mustafa Bilge: "Artık Proje Yönetimi Çok Ön Plana Çıkmaktadır" Dr. Mustafa Bilge Mühendislik, matematik ve temel bilimlerin öğrenilmesi ile elde edilen tecrübe ve pratiğin, muhakeme kullanılarak doğada mevcut olan malzeme ve güçleri insanlık yararına ekonomik olarak kullanma yöntemlerini geliştiren bir meslektir. Bu genel tanımdan sonra acaba ülkemizdeki eğitim sistemi ne durumda, buna biraz daha değişik bir açıdan bakmak istiyorum. Hepimizin bildiği gibi, daha çok askerlik eğitimini yapmış olan kişiler bilirler, askeriyedeki işler talimatlarla öncelikle yapılacak işin ne olduğunu anlatır, daha sonra ise bu işin nasıl yapılacağı en ufak ayrıntıya kadar anlatılır. Böylece astın hata yapması olasılığı ortadan kaldırılır. Ama bu, kişinin yorum yapma, inisiyatif kullanma gibi becerileri gelişememektedir. Benzer anlayışın ülkemizdeki eğitim anlayışında da hakim olduğu görülmektedir. Bilginin ezberletilerek öğretilmesi, test çözmeye endekslenmiş genç beyinler, aynı anlayışın ürünleridir. Mühendislik eğitimi veren üniversitelerimizin çoğundaki eğitim anlayışının da aynı olduğunu görmekteyiz. Yani tanımlanan bir işi veya projeyi nasıl yapacağını detaylı olarak anlatan, "nasılı" araştırmayı ve sorgulamayı hedeflemeyen bir eğitim anlayışı, defter, kitap kapalı olarak yapılan sınavlar, örnek projeler kullanılarak yıl içinde bitirme projelerinin yapılması. Yetersiz laboratuar çalışmalarının hepsi bize böyle bir eğitim anlayışının, sadece "Şu anda tesisat sektöründe güncel olan iki konu var; hem tasarımcıyı, hem yatırımcıyı hem de projeciyi çok yalandan ilgilendiren bu iki konu, kalite güvence çalışması ve proje yönetimi konusuduı: 11 bilginin ezberletilmesine yönelik olduğunu göstermektedir. Alternatif eğitim anlayışının hedefi ise, bir ürünün ya da bir hizmetin nasıl üretileceğini araştıran ve sorgulayan, böylece bilgi birikimini ve yeteneklerini geliştiren, çağdaş teknolojiyi takip ecjen, bilgi ve teknoloji üreten, yönetme ve ekip çalışma yöntemlerini bilen mühendisler yetiştirmektedir. Yani bu alternatif eğitimin amacı, bilginin araştırılarak bulunması __________________ TESİSATDERGİSİ SAYI 52 __________ _ _____(& � NİSAN 2000
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=