Makale---------------------. ABD Kongresi, bu programın uygulanmasını kolaylaştırmak için, programın yürütülmesini salını izinlerinin paylaşımı yoluyla desteklemiştir: Her yıl, her santral için, onun yıllık salım bütçesindeki salımların her tonu için yapılabilir bir salını tutarı ayrılır (verilir). Bu izinler, ki kolaylıkla normalleştirilebilir ve yapılabilir salımların artımları sol ton birimi ile verilir, ticareti ve uygunluğu daha kolaylaştırmak üzere aktarılabilir (borç karşılığı ayrılabilir). Sorumluluk, yerli uygunluk ve yürütme sisteminin bir parçası olarak sunulur. Her santral kendi salımlarını, bir salını izleme cihazı kullanarak sürekli olarak ölçmek zorundadır. Her yılın sonunda, ABD Çevre Koruma Ajansı (EPA), bir santralin hesabında tuttuğu (bulunan) izinlerin tutarını onun gerçek salımları ile karşılaştırır. Toplam salımlar için verilen izini yeterli ya da olması gerekli düzeyde tutmada başarısız olan kaynaklar (burada termik santraller), bir dizi otomatik yaptı rımla karşı karşıya kalır: • Birincisi, kaynaklar yapılabilir (izine bağlı) tutarlarından fazla olan salımları için ton başına para cezası ödemek zorundadır; • İkincisi, gerçek salımları izine bağlı tutarlarını aşıyorsa, fark otomatik olarak bu kaynakların gelecek yıllar için ayrılan izinlerinden düşürülür. Burada sözü edilen otomatik düşürme işlemi, gerçekte verilen para cezaları fazla kirliliği atmosferden uzaklaştırmaya yaramadığı için, bütüncül çevresel yaklaşımı ya ela sorumluluğu güvence altına almaktadır. ABD'ncle uygulanan 1990 Değişikliklerine dayalı SO2 salım ticareti progı·anıının başarılı olduğuna inanılmaktadır. Yönetmeliğin kaynaklar için belirlediği indirimlerin ötesinde, kirlilik indirimlerinde başardıkları herhangi bir artımı biriktirme izini vermesi, Programın en başarılı olduğu konulardan birisi olarak değerlendirilmiştir (Petsonk ve arkadaşları, 1998). Kaynaklar, bu bi rikti ri lmi ş izinlerini ya da salım birikimlerini gelecek yıllardaki salımlarının karşılığı olarak kullanabilirler. ABD SO2 Salım Ticaretinin Siyasal Gelişimi ABD Ulusal Bilimler Akademisi (NAS), 1980 yılında, SO1 salımlarında toplam o/o 50'lik bir indirimin, göllerin asitleşmesini önleyeceğini öngören bir rapor yayımlamıştır. O tarihte, SO2 salımlarındaki o/o 50'Iik bir azaltma hedefine kuvvetli bir siyasal muhalefet gelişmiştir. Sonuç olarak, salım ticareti kavramının geliştirilmesi, 1990 Değişikliklerinin, sol salınılannı o/o 50 oranında yasal olarak bağlayıcı bir yükümlülük çerçevesinde sınırlama sürecinde gereksinim duyduğu siyasal uzlaşmayı başarmasında, anahtar girişim olarak kabul edilmiştir. Salını ticaretinin, salımlar konusunda yasal olarak bağlayıcı bir siyasal uzlaşma ortamının oluşumu için yaşamsal olduğu kabul edilen dört ana eleman bulunmaktadır (Petsonk ve arkadaşları, 1998): 1. Program, kaynaklara, salımları azaltmada kullanacakları özel uyum teknolojilerini kabul ettirme konusunda bir zorlama yapmamıştır; 2. Program, ticaretin koşullarını kabul ettirmemiş ya da hükümetin bu sürece karışmasına gerek duymamıştır. Program, bunun yerine, ticaretin en düşük maliyetle oluşturulabileceği kararlı bir yasal ortam hazırlamıştır; 3. Program, salım izinlerini, tarihsel salımlara dayanarak kaynaklara paylaştırmıştır ve tüm izinler için 'açık arttırmaya' çıkmamıştır. İzinlerin dağıtılması ya da paylaştırılması, sanayinin programa olan muhalefetini azaltmada ve eyaletler arasındaki farklı etkileri gidermede anahtar olmuştur; 4. Program, uyumun çok yalın ve saydam bir ölçümünün yapılmasını benimsemiştir. Bir kaynağın TESİSAT DERGİSİ SAYI 52 ....., NİSAN 2000 98 � program hedefiyle uyum içinde olup olmadığı, yalnız onun toplam gerçek salımlarını sahip olduğu toplam salını izinleriyle karşılaştırarak belirler. Ayrıca Program, kaynakları, salımlarını azaltma perfornıa nsları ndan (başarı nıları n dan) sorumlu tutar: İzinlerin Programın gerektirdiği düzeylerde tutulmasında başarısız olunması, bir kaynağın kendi salım iznini aşan salımları için, otomatik olarak ton başına 2000 ABD $ tutarında bir cezaya çarptırılmasıyla sonuçlanır. ABD SO2 Salım Ticaretinin Sonuçları ABD sol azaltma programının, ticaretten çok önemli çevresel yararlar sağladığı kabul edilmiştir. Kaynaklar, kendi hedeflerine, programdan önce öngörülene oranla daha hızlı ve daha düşük maliyetle ulaşmışlardır. Programın 'birikim' özelliği, salını kaynaklarını, salımlar için gerekli olan düzeylerin o/o 35 altına indirmeye özendirmiştir. Ancak bu noktada, buradaki salını ticareti örneğinin, eyaletler arasında farklılıklar bulunmakla birlikte ulusal sınırlar içerisinde, pazar ekonomisi kuralları çerçevesinde ve pazar ekonomisi düzeninin hiç sınırlandırılmadan uygulandığı ABD'nde gerçekleştirilcliğini hatırlatmakta yarar görmekteyiz. 4. SONUÇ VE DEĞERLENDİRME Kyoto düzenekleri, beklendiği gibi Kyoto sonrası uluslararası görüşmelerin en temel görüşme konusu haline gelmiştir. KP çerçevesinde kurulacak olan bir Temiz Kalkınma Düzeneği (TKD) ve Ortak Yürütme (OY) progranıının, esas olarak, GYÜ'cl e ve ekonomileri geçiş sürecinde bulunan ülkelerdeki sera gazı salımlarını sınırlandırıcı ve azaltıcı projelerin finansmanı için sermaye ve kredi sağlaması beklenmektedir. Uluslararası Salım Ticareti (ST) yoluyla ela, KP'ne Ek B'cle taraf olan Ek I Taraflarına keneli aralarında salını kredilerini satma ve almaya izin verecek olan bir
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=