Tesisat Dergisi 51. Sayı (Mart 2000)

düzeltmeleri yapın" notunu bulurlar. Gerçekten gereği yapılır ve jeneratörler istenilen performans ve verimlilikte çalıştırılır. Öykünün çarpıcı ve onurlu yönü, GE yöneticilerinin Steinmetz'e hizmet bedelini sorması ile başlamaktadır. Aldıkları cevap 1 .000.-$ olur, o güne kadar hiç kimsenin düşünemediği yüksek bir ücrettir. Yönetim disiplini ve bürokrasisi içinde kendisinden nezaketle hizmetin kalem kalem dökümü istendiğinde Steinmetz'ın cevabı çok kısa ve özlüdür. 1 . "X" işaretini tebeşirle jeneratörün üstüne işaretleme bedeli 1 .-$ 2. "X" işaretini nereye konulacağını bilme hizmeti 999.-$ Projelerin İncelenme ve Onay Hizmetlerinde Çarpıcı Görüntüler Mühendislik hizmetlerinin en zor olanı herhalde "TASARIM" hizmetidir. Genellikle tasarım hizmetlerine önem verilmeyen, üretimi kağıt üzerinde gören toplumlarda; beyin gücü üretimine güven duyulmamakta, dolayısıyla bu tür hizmetler değerini bulup, kurumsallaşamamaktadır. Bu yönden ülkemizde yapı teknolojisinde hizmet veren mimar ve mühendislerimize yeterli iş akışı olmamakta, tasarım bürolarımız bireysel şirketler halinde zamanla kapanmakta, ülkeye deneyim ve bilgilerini aktaramamaktadır. Bu koşullar; üretim kalitesini düşür- ''Mühendislik hizmetlerinin en zor olanı herhalde "TASARJM" hizmetidir. Genellikle tasarım hizmetlerine önem verilmeyen, üretimi kağıt üzerinde gören toplumlarda; beyin gücü üretimine güven duyulmamakta, dolayısıyla bu tür hizmetler değerini bulup, kurumsallaşamamaktadır. " mekle kalmayıp, tasarım hizmeti kolay yönleri ile alınmak suretiyle büyük bir sorumsuzluk içinde binlerce mühendis yapı projeleri yapmaktadır. Diğer bir sorun projelerin değerlendirilmesine yönelik inceleme ve onay prosedürüdür. 10.12.1992 tarih 21431 sayılı Resmi Gazete'de Yayınlanan "PM" Proje Kontrol Müşavirlik Hizmetleri Yönetmeliğe rağmen TESİSAT DERGİSİ SAYI 51 � MART 2000 22 j � uygulamaya konulmamış, yapı projeleri; imar görevlileri, idarelerde çalışan mühendisler veya işveren temsilcileri teknik elemanlar tarafından onaylanmış, nadiren tek tük "PM" müşavirlik hizmetlerine baş vurulmuştur. Proje üretim hizmetinde sorunlar, uzman olmayanların üretimi kadar tasarımın ve inceleme onay aşamalarında konuda bilgi ve deneyimi olmayan yetkililerin hizmetlerinden kaynaklanmaktadır. Özellikle taraflardan birinin uzman olmaması daha büyük problemleri doğurmakta çelişkilere yol açmaktadır. Çoğu kez inceleme ve onay ile görevli yetkililer; konuda yeterli olmadığı takdirde hizmeti işverenin; idarenin yetkisi ile müfettişlik yöntemleri ile yürütmekte, hizmetlerinde işveren gücünü sergilemektedir. Özellikle kamuda çalışan, deneyim ve uzmanlığı istenilen düzeye gelmemiş görevlilerin devletgücü ile özdeşmiş otorite gösterileri, ihtilaflara yol açan yaptırımları, sorumluluk almadan işyapanları cezalandırmaları çok üzücü olup, bu tür yaptırımlar zamanla sektöre! "ANEKDOT" sınıfına girmekte; geriye dönük buruk gülünç hatıralara dönüşmektedir. Aslında kamu kesimi, mühendislik ve mimarlık sektörü için bulunmaz bir mesleki eğitim ve gelişim okuludur. Üniversiteden diplomasını alan gençlerin önlerindeki deneyimli meslektaşlarından usta - çırak disiplini içinde öğrenmiş olduğu çok şey vardır. Ayrıca bu dönem acemilik yaptırımları ile dolu olmakla beraber; zamanla anlaşılan hata ve kusurlarında uzmanlığa katkıları gözardı edilemez. Nitekim 45 yılı aşan mesleki yaşamımın kamuda geçen ilk yıllardaki hizmetlerimde geriye dönük anılar; günümüzde karşılaştığımız sorunların hoşgörü kaynağı sayılır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=