Güncel İlçe belediyeleri ile kaymakamlık/ar birleştirilmeli, muhtarlıklar ve ihtiyar heyetleri daha saygın ve etkin duruma getirilmelidir. Metropol başkanlığı koordinasyonu sağlanmalıdır. Metropollerde, vali ve belediye başkanı çift başlılık yaratıyor. Ayrıca, belediye meclisleri ve il özel idare meclisleri var. İlçe belediyeleri ile kaymakamlı kların görevleri metropollerde birbirlerine çok karışmış. Kaymakamlar kısmen fonksiyonsuz kalmış. Mahalle muhtarları ve bunlara bağlı ihtiyar heyetleri fonksiyonel organizasyonlar iken bunların işlevleri mahalle güzelleştirme dernekleri tarafından yüklenilmiş. Ayrıca, vilayetlere bağlı Sağlık, Milli Eğitim, Bayındırlık Müdürlükleri ve Defterdarlık gibi çeşitli müdürlüklerde de ikilem var. Görev, yetki ve sorumluluk karmaşası var. Örneğin, Sağlık Müdürü iki başlı. Bir başı Vali, diğer başı ise Sağlık Bakanlığı. Diğer tüm müdürlükler için durum aynı. Çift başlılık, prodüktiviteyi yok eder. Sorumlu, iki cami arasında binamaz kalıyor. Bu sistem, şirketlerde denendi, başarı l ı olamadı. Metropollerde de olamaz. Holdinglerin şirketlerinin herbiri başka bir ilde şube açabiliyorlar ve açıyorlar. Şube müdürü, genelde şirket genel müdürüne sorumlu olarak görev yapıyor. Bir süre sonra holdingin aynı ilde bir bölge müdürlüğü açtığı da oluyor. Bayındırlık, Sağlık, Milli Eğitim ve benzeri müdürlükler adeta birer bakan gibi metropol başkanı tarafından atanmalıdır. İşte problem burada başlıyor. Şirket genel müdürü ile bölge müdürü, şube müdürüne hükmetme durumundalar. Şube müdürünün, aynı işten dolayı, iki kişiye sorumlu olmaktan dolayı randımanı düşüyor. Yerine göre birbiriyle çelişen kararlar karşısında kişiler birbirine düşüyor. Çözüm olarak da, büyük metropollerde il gibi valilik ve belediye başkanlıkları tek elde toplanmalı. Bu kişi, seçimle gelmeli ve ona bağlı bir il meclisi aynen seçimle demokratik bir şekilde k urulmalıdır. İlçe belediye başkanlıklar ı ile kaymakamlıklar aynı şekilde birleşmeli. Mahalle muhtarlıkları ve ihtiyar heyetleri daha saygın ve fonksiyonel hale gelmeli, bayındırlık ve benzeri hizmetler İl Başkanlığına bağlı ve otonom olmalıdır. Bak an lıklar, ancak ana yönlendirmeleri yapmalıdı r. İlin bütçesi otonom olmalı. Gideri, büyük oranda geliri ile karşılanmalı, devlet belirli kriterlere bağlı olarak genel vergi gelirlerinden her bir ile bir pay vermelidir. Metropol, devletin ana politika çizgisinden ayrılmamak koşulu ile hedeflerini tayin ve politikalarını ona göre saptamalı ve bunlar disiplin içinde uygulanmalıdır. İlçe örgütleri için benzer bir sistem metropol başkanlığının denetimi ve koordinasyonu altında kurulmalıdır. Bunlar sistematize edildikten sonra ilin ana pol itikalarını düzenleyebilmek için hedefler uzun vadeli ve partiler arası bir konsensus şeklinde İl Meclisi'nde saptanmalıdır. Örneğin, İstanbul için ana hedef "İstanbul ileride hangi yönde geli ştirilmeli" şeklinde saptanabilmelidir. Örneğin "İstanbul bir hizmet, yani turizm, ticaret, bankacılık, sigorta, TESİSATDERGİSİ SAYI 50 ....., OCAK2000 27 ~ hukuk, sağlık ili olarak geliştirilecek, yalnız hafif ve çevreyi kirletmeyen sanayiye müsaade edilecektir" şeklinde veya başka türlü hedefler saptanabilir. İlde Milli Eğitim'den başlayarak tüm sistem ve yatırımlar bu hedefe yönelik olarak tasarlanır ve uygulanır. Üniversite eğit i mi dahi bu yolda yönlendirilir. Şehir planları buna göre yapılır. Kırsal alandan göçün önlenmesi için aşağıdaki yol izlenebilir. İl bütçesinde giderlerin büyük oranda gelirlerle karşılanacağını belirtmiştim. Bundan da ilde yap ılması gerekli ve nüfusla orantılı olacak hizmetlerin pahalıya mal olacağı ortaya çıkar. Bu da New York'ta olduğu gibi bir "City Tax" (Şehir Vergisi) gereksinimini doğurur. Sudan elektriğe, çöp parasından ulaşıma kadar tüm gereksinmelerin yanı sıra KDV'ye benzer bir şehir vergisi tesis edilir. Arz ve talep doğal ve demokratiktir. Sonuçları doğaldır. Metropolde hedeflere yönelik yasalar katı şekilde uygulanmalıdır. Disiplin, karşıtı olan anarşiye her alanda egemen olmal ıd ır. Kent pahalı olunca göç azalır, sistem adeta tersine çalışmaya başlar. Hedef dışındaki tesisler başka ile taşınır. İdari düzenleme bir yasa i şidi r. Kanımca buradan başlanılması gerekir. Hedef ve buna bağlı politikala r seçilecek meclisçe saptanarak, katı bir şekilde uygulanmalı, disiplin oy kaygısı ile bozulmamalıdır. B
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=