öyleşi --------------~------------Interview Ebru Kantaşı proje hakkında bilgi verirken; binada güneş ışığından olabildiğince yararlanmaya özen gösterdiklerini vurguladı. kaynaklanan birtakım sıkıntılar yaşandı projede. Süleyman Bulak: İnşaatı n proje ve ihale aşamaları ile yapım aşalarının zaman ve maliyet bakımından karşılaştırmasını yapar mısınız? Ebru Kantaşı: İhale ve yapım aşamalarının zaman ve maliyet bakımından bir ka rşılaştı r ılmasın ı yapmak aslında çok kolay bir şey değil. Yapım veya tasarım aşamasında projelendirme, yani konsept projesi, üç ay kadar sürer. İhale projesinin oluşturulması da yaklaşık dört aylık bir süreç demektir. Mali yönden bir karşılaştırma yapmak çok zor. Çünkü o tarihte bu proje için ben bir maliyet hesabı yapmadım doğrusu. Herkesin birtakım tahminleri vardı. O tarihte benim projeci olarak öngördüğüm yapını süreci bundan daha uzundu. Hatta 30 ayın ela, yani projedeki tarihin ele çok kolay yetmeyeceğini düşünüyordum. Ama 22 ayda bitirme noktasına gelindi. Süleyman Bulak: Projenin dikkat çekici özellikleri hakkında neler söyleyebilirsin iz? Ebru Kantaşı: Önemli bir noktanın terminal binasının modüler bir sistemle tasarlanması olduğu söylenebilir. Bu durum yapıya, çok uzun dönemli planlamaların yapılmadığı ya ela tutturulamadığı bir ülkede, ihtiyaca göre genişleme imkanı tanıyor. Projemiz bunu rahatlatıyor diye düşünüyorum ben. Terminalin önümüzdeki yıllarda yüzde 25-30 gibi bir oranda genişlemesinin gerekeceği düşünü l üyor. Bu ekler çok rahatlıkla yap ı labilecek durumda. Binanın mutlaka aynı şekilde genişlemesi de zorunlu değil. İhtiyaç doğrultusunda ela genişletilebili r. Böyle bir öneriyi biz idareye yaptık. Bunun dışında benim özellikle eklemek istediğim; binada güneş ı şığından çok miktarda yararlanmaya gerçekten özen gösterdik. Onun hem mekanın rahatlığı ve ferahlığı açısından, hem ele enerji korunması açısından çok faydası olacağını düşündük. Bugün bina bittikten sonra, başka birçok konuda binadan rahatsız olanların , itiraz edenlerin, değiştirilmesini isteyenlerin hepsi, yapılanın çok doğru olduğunu şimdi görüyor. O tarihte anlatmakta çok zorlandık. Daha yoğun olarak makina mühendisleri, __________________ TESİSAT DERGİSİ SAYI 49 ~OCAK2000 çoğu mekanik tesisatçılar çok itiraz etm i şlerdi . Süleyman Bulak: San ıyorum bu kesi mlerin itirazları daha çok yalıtı mla ilgili kaygılardan kaynaklanıyordu? Ebru Kantaşı: Evet, ama bugün binada bu anlamda herhangi bir problem, sıkıntı yaşanmıyor. Mekan etkisi olarak da çok büyük faydası oldu; aydınlatma açısından çok büyük faydası oldu. Bunun dışında, terminaldeki aktiviteler içinde bir konferans salonu, konferans merkezinin olduğunu eklemek gerekir. Bir büyük konferans salonu ve daha küçük boyutlu toplantı salonları var. Bunlar çok amaçlı olarak kullanılabilir. Daha küçük boyutlu organizasyonlar için kullanılabi lir. Bina içinde olduğu ve uygun yer leştirildiği için de çok kolay ulaşılabilir bir noktada bu salonlar. Ayrıca bu terminal, bir merkez olma özelliğini getirecek. Bu fonksiyona hizmet edecek terminalin de bununla ilgili tüm özellikleri taşıması gerekir, diye düşünüyorum . Bu çalışmada, şartnamesi gereği istenmeyen veya yetiştiremediğiniz, ama olması
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=