Tesisat Dergisi 49. Sayı (Ocak 2000)

Güneel~---------------~- ....___________________ ........____-+---------'Yfgenda Bu yıl, kendine zaman ayırma, dinlenme arzusu duyan; hizmetini noktalamak isteyen vefakar ve dost ortağım; ülkeye yaptığımız hizmetin yeterli olduğun u , mesleki tatmin ve üretimde doyum noktasına eriştiğimizi bildirerek ve hayatında ilk kez bana da aynı doğrultuda tavsiyede bulunarak şirketimizden kendi arzusu ile ayrılmış, hizmetini noktalamıştır. İnsancıl, özverili, güvenilir, çal ışkan, Ortağım İnş. Müh. Sayın Remzi Akgün'ü bu yılbaşı itibariyle uğurlarken, kendisine yaşam ı nda sağlık ve mutluluklar diler, hizmetleri için teşekkürlerimi sunarım. Tesisat Mühendisliği Eğitimi Akredite olmuş; hiçbir üniversite veya yüksek okulun hiçbir bölümünde Tesisat Mühendisliği eğitimi verilmemektedir. Bu nedenle hiçbir yüksek eğitimin diploması "Tesisat Mühendislik hizmeti yapabilir" anlamına gelmemektedir. Esasen üniversiteler eğitimde temel bilgileri öğretir, kaynakları gösterir, hedefleri belirler.' Bu anlamda tesisat mühendisliği "Yapı Teknolojisinde" ısıtma, havalandırma, klima, sıhhi tesisat, çevre, enerji, sağlık, hijyen, güvenlik, yangın, bina otomasyonu alanlarında yönetim, tasarım, uygulama, imalat, malzeme temin, işletme hizmetlerini sorumlu olarak yüklenen makina mühendislik hizmet alanının bir ihtisas dalıdır. Ancak çok farklı ve geniş alanlara yayılmış boyuttaki hizmeti bir tek uzman mühendis yüklenemeyeceği ve sorumluluğunu alamayacağı için hizmet kendi içinde HVAC (ıs ıtma, havalandırma, klima), plumbing (hidrolik sistemler, pompaj ve borulama), sanitary (sıhhi tesisat, vitrifiye malzemeler, hijyen, sağlık), özel tesisat (hastane teknolojisi, gıda, ilaç ve endüstri tesisleri, yangın, güvenlik, enerji, çevre vb) ihtisas dallarına ayrılmıştır. Bu ayrım ileri ülkelerde sosyal talep ve güvence nedeniyle doğmuş olup, hizmette sorumluluk görev ve vecibelerini gündeme getirmiştir. Buna karşın yasalarımız ve toplumsal beklentiler nedeniyle ülkemizde bu hizmet diploma yetkili mühendisler tarafından bütün hizmeti kaplayacak tarzda sorumsuz ve bilinçsiz şekilde yapılmakta, ayrıca yönetmelik ve şartnamelerimiz de buna elvermektedir. Diğer taraftan geniş bir hizmet alanına yayılmış olan YAPI TEKNOLOJİSİ hizmetlerinde meslekler birbiri ile iç içe girmiş ve uzmanlıklar saçaklanmış olmakla beraber, hizmette mekanik tesisat mühendisliği ağırlığını korumuş; üretim, uzmanlık dallarında diğer yardımcı disiplin dalların l n desteği ile ekip ürünü haline dönüşmüştür. Bu nedenle tesisat mühendislerinin eğitim, gelişim ve uzmanlığa yönelik meslek içi gelişir7 sistemi farklı boyutlara erişmiştir. Bu anlamda hizmeti; ısıtma ve sıhhi tesisat dışında havalandırma, klima, 1 yangın, güvenlik ve özel tesisata yönelik hizmetlere; eğitim, makina mühendisliği hizmetleri dışında çok farklı konulara yayılmış multidisipline bir eğitime yönelmiştir. Günümüzde; profesyonel tesisat mühendislerinin, kendi branşları dışında; mimari, yapısal tasarım, inşc\at mühendisliği, alt yapı, elektrik mühendisliği, elektronik sistemler, çevre, enerji konularında bilgi sahibi olması, disiplinler arası eğitim görmesi gerekmektedir. Ayrıca, bununla kalmayıp, yüksek eğitimin son dönemi olan lisans üstü eğitimden başlayarak mesleki yaşam boyu; hukuk, tarih, güzel sanatlar, sosyal ilimler, estetik, çevre ve toplu yaşam düzeyini yükseltici bilim ve teknoloji gelişimde eğitim, gelişim için zorunlu olmaktadır. Bu çizgi uzmanlığa yönelik deneyim, üretim, beceri sisteminin hedeflerini göstermektedir. Üniversitelerde tesisat mühendisliğine yönelik eğitimde mekanik tesisat mühendisl iği temel bilgileri dışında mimari, statik, yapısal tasarım, alt yapı, elektrik, elektronik sistemlerine yönelik bilgiler çok önemlidir. Bilimsel bir sanat olan mimarinin; este ik _ ______ ______ ____ _ _ TESİSATDERGİSİ SAYl49 ~ OCAK2000 değer l eri, fiziksel oranları, renk ve biçimleri ile bunlarla ilgili kurallar, tesisat hizmetleri için vazgeçilmez unsu r lardır. Proporsiyon sanatının insani boyutlara endeksli modüler kavramları mekan güzell i ği n in mimariye yansıma biçimleri, doğal ışık, doğal aydınlatma, yapı malzemeleri, yapı bileşenleri, yapı katmanları, enerji ve yalıtımla ilgili unsurlar ötesinde zorunIu standartlarla ilgiIi temel bilgiler tesisat mühendis l iği hizmetlerinde bilinmesi gereken unsurlardır. Tesisatın, deprem, yangın, sel ve heyelan ile ilişkisi; aydınlatma tekn iği, otomatik kontrol tesisatı ndaki ddc ve analog sistemler, koku, ses, gürültü, titreşim önlemleri, beton, demir aclerans ve gen leşmeleri, kolon kiriş, perde, çatı konstrüksiyon biçim ve şekilleri, asma tavan, yükseltilm iş döşeme, baca, şaft tasarını ilkeleri hakkında temel bilgiler bu eğitim için gereklidir. Bu yönleri ile akredite edilmiş üniversitelerde zorunlu temel eğitim dersleri dışında kredili derslerin mesleğe yönelimde önemi çok büyüktür. Mimari, inşaat, elektrik, alt yapı bilgilerinin yanı sıra yabancı dil, sosyal ilimler, halkla ilişkiler, işletme, muhasebe, organizasyon, yönetim vb. konuların sürekli eğitim seminerleri, mesleklerin uygulamalarındaki kilit noktalardır. Sonuç olarak, teknik ve fen ağırl ı klı bölümlerde hızla gelişen bilgi ve teknoloji gereği birbiri ile yakın ilişkileri olan birimler arasında ortak araştımalar olduğu kadar eğitim ve uygulama alanlarında nıultidisipline ça l ışmalar zorunlu olmaktad ı r. Celal Okutan

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=