Tesisat Dergisi 49. Sayı (Ocak 2000)

Güncel ---------------------------,----------Agenda Bütün bunlardan sonra firmalar geliyor, neden yerli pompa almıyorsunuz, yabancı alıyorsunuz, diyor. Şimdi herkes 1 O yıl garanti veriyor, hatta sonsuz garanti veriyor. Selami Taşer (İSKİ): Pompada belirli bir seviyeye geldik. Bizde yabancı hayranlığı yok. Bütün pompaları mızı yerli üreticilerden almak isteriz. Yurt dışına .;ok p.:r' ödüyoruz. Bunu yerli sanavicinin kazanmasını isteriz. Sizlerle her türlü c'iyaloğa açığız. Şu anda da yerli firmalarla iş yapıyoruz, diyaloğumuz iyi. Ama çeşitli sorunlar var. Mesela pompanın gövdes' çürüyor, yani pas tutuyor ve küçük bir aksesuar parça yüzünden iş aksıyor. Biraz özen gösterilmesi lazım. Biz şimdi Kağıthane'de yeni deney tesislerimizi kurduk. Belki çok kaliteli birşey değil, ama kendi tecrübelerimize göre birşey yapmaya çalıştık. 315 kW gücümüz var. Bu güce kadar pompa ve motorları deneyebileceğiz. Alça~ geri1 im le çalışan terfi merkezlerinde genelde bu güçler aşıl mıyor. -:-esisat kuruldu; şimdi bunu bilgisayarl ı hale getirmeye çalış ı yo r uz. Bu kunuda eksiklerimiz var, aıı~ cı bir yere getireceğiz. Cahit Özgür (POMSAD) Anladığım kadarıyla, malzerıeden şikayet var, döküm kalitesinden ~ikayet var. Üçüncüsü çeşitli elemanların yıpranması ve satış sonrası hizmet ile yedek parça temini. Bunun için şu şeki lde de hareket edebiliısi ni z. İhaleye çıkarken hesaplı bir :,ayıda yedek parçayı da birlikte satın alırsınız. Büyük makinalarda hizmetin aksamaması için böyle yapılır. Ama bu parçalar garanti süresi içinde veya mak:JI süre içinde yıpranıyor ya da iş görmt·ıyorsa o zaman firma onu üstlenet ektir. Firmaların da emniyet telkin etmeleri şart. Kullanıcıya bi r yıllık g3ranti yetmiyorsa, ihaleye iki ya da daha uzun süreli bir garanti ile çıkabilirsiniz . Mustafa Aslan (İSKİ): Birçok yabancı fi rma makinasını satarken 1 O yıllık garanti veriyor. Maki nasının kalitesine güvendiği için bunu yapıyor, bizim firmalarımız kendilerine güvenmiyor. "Birçok yabancı firma makinasını satarken 1O yıllık garanti veriyor. Makinasımn kalitesine güvendiği için bunu yapıya,~ Bizim firmalarımız kendilerine güvenmiyoı~ " Cahit Özgür (POMSAD): On yıllık garantinin fiyatı soruluyor. Bazen bu garantilerin uygulamada geçer lili ğinin az olduğunu da görüyoruz. Selami Taşer (İSKİ): Efendim, biz sorunsuz pompa istiyoruz. Ben bir örnek vereyim; bir tesisimiz için geçmişte biri yerli, biri Avrupa menşeil i iki pompa ald ı k . Birinin fiyatı 8, diğerininki 1 O milyar. Yerli pompayı bir süre çalıştı rd ı ktan sonra attık ve yeni yerli bir pompa daha aldık; bu sırada Avrupa menşeli pompa hala çalışmakta. Sonuçta ithal pompaya verdiğimiz 1 O milyara karşın, yerliye 16 milyar ödemiş oluyoruz. Minimum para ile en iyi şartları yakalamam lazım. "Şu anda iSKİ olarak bizim yeni bir araştırmamız var, pompalarda ener)i tasarrufu olayını inceliyoruz. " Şu anda İSKİ olarak bizim yeni bir araştı rmam ız var, pompalarda enerji tasa rru fu olayını inceliyoruz. Su ihtiyacı gerektiğinde ; üretim artışı vana ayarlanarak yap ılma kta . Bu aya rlamay ı eğitim seviyesi yüksek teknisyenimiz yapıyo rdu . Burada büyük enerji kaybı var, ayrıca yüksek basınçtan şube yolları patlıyordu. Şimdi getirdiğimiz sistem ile deneme yaptık, yüzde 5060 enerji tasarrufu sağlanab il iyor. Otomatik olarak vatandaşın ihtiyacına göre sistem kendini ayarlıyor. ---------- - - ------- TESİSATDERGİSİ SAYI 49 ,--;ı OCAK 2000 Bu çalışma ayrıca birçok işletme sorununu yok etti. Bundan on sene önce böyle birşey bilinmiyordu. Biz biraz geç başladık, ama artık bu konulara girdik. Pompayı koyduğunuz zaman tabii gerekli kontrolleri yapacaksınız;ama biraz sorunsuz olsun diyoruz. Cahit Özgür (POMSAD): Burada açı kça dertlerimizi söyleyeceğiz; karşılıklı eleştiriler, açıklamalar dile getirilecek. Buna göre herkes üstüne düşeni yapacak, çözümler getirilecek. Aksi takdirde bir ses gelmezse, bunun anlamı olmaz. Hatta demin söylenen kırılan çark olayında gerçekten bir araştırma konusu çıkarsa, gerekirse POMSAD kanalı ile çözüme götürülebilir. Ancak ilgili firma bunu halledecektir, kanısındayım. Şimdi sözü POMSAD üyelerine vereceğim. Kutlu Karavelioğlu (Layne Bowler): Ben aynı zamanda Samsun Makina Sanayii'nin Başkan Vekiliyim. Günlük icra at l a rın içinde o l duğumdan şikayetlerle ilgili yanıtla rı m, tatminkar bulunsun bu lunm asın, bir yaklaşım niteliği taşıyacaktır. Ama bu konular prestij meselesi, tabii bizim için çok önemli . Arkadaşlarımın şikayetlerini dinledim. Birkaç şey söyleyeceğim. Şikayetlerin içinde cevaplar da var zaten. Şunu söyleyeyim biz şu anda ayda 600-700 ton kadar döküm yapıyoruz . Bunun çok büyük bir kısmı sfero dökümdür. Müşterilerimizin büyük bir kısmı yurt dışındadı r. Hatta bunlar içinde İSKİ 'ye pompa satan ya ban cıl ar da vardı r. Yüzey kalitesini çok beğendiğiniz pompa parça larını n bir kısmı bizde dökülmektedir. Bu sebepten bizim döküm kalitesi bakımından bir sıkıntımız olduğunu düşünmüyorum. Sizin spesifik örneğinizi şöyle aç ıkl ayabiliyorum kafamda; bizim Avrupal ı tedarikçilerden dezavantaj ımız herhalde yan sanayimizin daha zayıf olması. Çünkü biz onlara yan sanayi ya da fason imalat yaparken, bizim yan sanayimiz mahalli bazda kalıyor, kalite poblemleri olabiliyor. Çarkların bronzdan paslanmaza

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=