İran doğal gazının 1999-2000'de gelmesinin planlandığını ancak bunun gerçekleşmediğini belirten Genel Müdür, bu gazın Ankara'ya gelmesi durumunda hem Ankara'da hem de İ stanbul'da büyük bir rahatlık sağlanacağını, sanayide gaz kesintilerinin kalkacağını ve elektrik santrallerinin kesintisiz ve tam kapasitede çalışacağını aktardı. YARDIM, "Yeterli gaz gelmediği için kışın gazı öncelikle ve sınırlı sayıda konutlara veriyoruz. O zaman TEAŞ Ambarlı Çevrim Santralı pahalı motorin kullanılmak zorunda kalıyor. Ankara'cla Etimesgut, Sincan ve Gölbaşı'nda gaz hatlarının yapımı bitmiş. EGO 1 milyar 111 3 gaz istiyor, veremiyoruz. 2001 yılında gaz gelmezse İzmir'e yaptığımız yatırım bekleyecek. İnşaatı devam eden boru hattı ela, İzmir hattı ela bekleyecek" dedi. Mavi Akım Tartışması BOTAŞ Genel Müdürü Gökhan YARDIM konuşmasında, Rusya'clan aradaki transit ülkeleri devreden çıkartarak doğal gaz alma imkanı sağlayan Mavi Akını projesi hakkında bilgi vererek, 1997'cle Rusya ile imzalanan anlaşma uyarınca, 16 milyar m3 gazın boru hattı ile Türkiye'ye geleceğini söyledi. Bu hattın 372 km.'lik bölümünün Karadeniz'in altından geçerek Samsun'a geleceğini açıklayan Genel Müdür, doğal gazın buradan 500 knı. 'lik ve yapımı Rus şirket Gazprom'un ana inşaat şirketi ile Türk ortakları tarafından üstlenilen bir hatla Ankara'ya aktarılacağını bildirdi. Yapılan protokole göre Mavi Akım gazı 15 Nisan 2001 'de Türkiye'ye gelecek. Mavi Akım Projesinin Samsun-Ankara bölümü kapsamında 48" çapında 500 km. boru hattı, bir adet kompresör istasyonu ve bir adet ölçüm istasyon u inşa edilecek. Bu proje ile Samsun, Çorum, Kırı kkale, Amasya, Çankırı ve Yozgat doğal gaz alabilecek. Ankara üzerinden ise Güney (Sivas-Mersin) ve Güney Batı Anadolu gaz alabilecek. Kamuoyunda Mavi Akım hakkında yapılan spekülasyonlardan rahatsız olduğu gözlenen Gökhan YARDIM, projenin Rusya Federasyonu ile Türkiye arasında imzalanan bir anlaşma olduğunu ve BOTAŞ'ın görevinin yasa haline gelmiş anlaşmayı uygulamak olduğunu dile getirdi. Boru hattının maliyetinin 600 milyon dolar olduğuna dair iddialar ortaya atıld ığını aktaran YARDIM, gerçek fiyatın 339 milyon 750 bin dolar olduğu bilgisini verdi. BOTAŞ' ın 30 Temmuz 1999 tarihinde sözleşmeyi imzalayarak, standart prosedüre göre yapımcı firmaya% 15'lik 27 pay olan 50,9 milyon dolarlık avans ödemesini yaptığını hatırlatan Genel Müdür, eleştirilen bu uygulamanın çok doğal olduğunu söyledi. Mavi Akım gazının başka projelerdeki gazlara göre pahalı olduğu yolundaki eleştiril eri de kabul etmeyen YARDIM şunları söyledi: "Mavi Akım'ın Samsun'cla bizim teslim aldığımız sınır alım fiyatı 100 birim ise, Türkmenistan gazının, Gürcistan sınırında teslim fiyatı 94,6 birim, İran gazının ise İran sınırındaki fiyatı 103,6 birim. Şimdi bu gazların hepsini Ankara'ya getirdiğimizde, taşıma fiyatları farklı olduğu için Ankara fiyatları ela değişiyor ve Mavi Akım gazının fiyatı 100 birim, Türkmenistan gazının fiyatı101 ,6 birim, İran gazının fiyatı ise 109,8 birim oluyor." Rusya'nın boru hattı inşaatı için iş makinalarını satın aldığını, karadaki inşaatın başladığını, boru siparişlerinin verildiğini, 2500 m. de rinli ğe boru döşeme kapasitesine sahip geminin BOTAŞ uzmanları tarafından incelendiğini, uluslararası kuruluş Bureau Veritas'tan "bu deniz boru hattı projesi yapı labi Iir" şeklinde rapor alındığını, hattın zamanında yapılamaması ihtimali için Rusya'dan 75 milyon dolarlık avans teminat mektubu a l ı ndığını ve tüm bunların belgelendiğini aktaran YARDIM, BOTAŞ Yönetim Kurulu'nun ancak bu kadar teminattan sonra projeye onay verdiği ni belirterek eleştirilerin haksız olduğunu söyledi. Mavi Akım'da imza için kalan son dokümanın ek vergi protokolü olduğunu bildiren Gökhan YARDIM, bu belgenin ne anlama geldiğini, "Her iki ülke de denizdeki kıta sahanlıklarında proje boyunca bir vergi getirmeyeceklerini taahhüt ediyorlar. Bu, Danimarka- Norveç- Almanya arası ndaki deniz boru hattında, Kıta Avrupası'yla İngiltere arasındaki deniz boru hattında ve Tunus-İtalya boru hattında Doğal Gaz Zirvesi'ne ilgi büyüktü. KASIM '99 1
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=