Tesisat Dergisi 47. Sayı (Kasım 1999)

olarak Bakanlık'ın cezai sorumluluk sahipleri için savcılıklara başvuru yapabileceğini aktaran ÖZGÜR, can ve mal güvenliğiyle yakından ilgisi bulunan ürünler için Türk Standartlarına Uygunluk Belgesi ve TSE Markası alma zorunluluğu getirildiğini vurgulayarak, doğal gaz konusunda TSE'clen TSE Markası alınması zorunlu olan mallar listesini vereli . Çalışma toplantısı sırasında Bakanlık yetkililerinin i."ızerinde bilgi verdiği tebliğ ve yönetmelikler DOSİDER tarafından çoğaltılarak toplantı katılımcılarına dağıtıldı. Satış sonrası servislerin yasal ve fiili durumu hakkında da bilgi veren Başkontrolör Niyazi ÖZGÜR, sanayi mallarını ithal ya da imal eden firmaların Bakanlık tarafından ilan edilen kullanım ömrü süresinde bakım, onarım ve servis hizmetlerini yürütecek istasyonlarını kurmak ve yeterli teknisyen kadrosu ile yedek parça stoku bulundurmak zorunda olduklarını söyledi. ÖZGÜR, arızalı ürünlerin yetkili servisi tarafından tamir edilme süresinin ele 30 iş günü olduğunu aktardı. Farklı doğal gazlı ürünlerin ülke ve bölge çapında açmak zorunda oldukları yasal servis istasyon larını gösteren tabloyu da açıklayan ÖZGÜR, servislerde aranacak standart ve kriterleri de saydı. Rekabet Kurumu Rekabet Kurumu Grup Başkanı Erkan YARDIMCI. Toplantının devamında Rekabet Kurumu Grup Başkanı Erkan YARDIMCI söz alarak Rekabet Kurumu'nu anl attı ve doğal gaz cihazları üreticilerinin özel sorunlarına değindi. Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un 7 Aralık 1994'te 4054 sayı ile TBMM tarafından kabul edildiği ni aktaran YARDIMCI, ancak Rekabet Kurumunun, 5 Mayıs 1997'de çalışmaya başladığını söyledi. Rekabet Kurumu bünyesinde çalışan Rekabet Kurulu hakkında bilgi veren YARDIMCI, 11 kişilik Kurul üyelerinin; Sanayi ve Ticaret Bakanl ığı'nın, Odalar ve Borsalar Birliği'nin, Devlet Planlama Müsteşarlığı'nın bağlı olduğu Devlet Bakanlığı'nın, Yargıtay, Danıştay ve Üniversitelerarası Kurul'un gösterdiği uzman adaylar arasından belirlendiğini aktardı. Kamuoyunda "haksız rekabet" kavramı ile "rekabetin korunması" kavramlarının karıştırıldığını anlatan YARDIMCI, piyasa için önemli bir sorun olan haksız rekabete ilişkin kanuni düzenlemelerin daha önceden mevzuata girdiğini vurgulayarak, rekabetin korunması kavramına farklı anlamlar yüklenmesine rağmen, temel anlamının, yarışma hakkının kısıtlanmaması olduğunu aktardı. Erkan YARDIMCI konuşmasında özet olarak şu konulara değindi. "Kurumumuz kartel anlaşm alarına ve tekellere karşı önlemler almakla yükümlü. Aynı malı üreten kişiler arasında yapılan anlaşmalar, bir üretim zincirinin, "dikey anlaşma" diye tanımladığım ız tepesindeki ve o zincirin devamındaki kişiler arasında yapılan anlaşmalardan daha tehlikeli görülüyor rekabet otoritelerince. Rekabet Kurumu rekabeti bozucu anlaşmaları, birleşmeleri ve tekel hakkı nın kötüye kullanımını kontrol etmekle yükümlü ve piyasala rı sadece denetleyici, kontrol edici değil, aynı zamanda düzenleyici bir yükümlülüğü de var. Rekabet politi ka larının tespiti, rekabet politikalarının belirlenmesi, rekabet kültürünün yaygınl aştırılması bizim işimiz. Ancak haksız rekabetle ka rıştırıldığı için bize gelen şikayet sayısının yaklaşık olarak yüzde S0'si bizim konu la rım ızla ilgili değil. Rekabet Kurulu kendisine gelen başvuruları altı aylık bir soruşturma süreci sonunda karara bağlıyor. Karar sonucunda yasaya aykırı l ık tespit etmesi durumunda ilgili kuruluşa bir önceki yılın ciro miktarının 1/1 0'u oranında ceza verme yetkisi bulunuyor. Devlet tekelleri rekabeti bozuyorlar. Ancak kamu tekellerinin oluşumu genellikle kanunlarla, kararnamelerle, birtakım mevzuatlarla düzenlenerek oluşturulduğu için, devlet tekellerinin ortadan kaldırılması da yine aynı silsi leyle mümkün. Şöyle bir istisnası olabilir: Devlet tekeli olan PETKİM bu tekel konumunu kötüye kullanırsa, örneğin ayrımc ılık yaparsa Rekabet Kurulu'nun ilgi alanına girer. Siz geldiniz mal istediniz Petkim'den; size vermedi ele berikilere veriyor. Bir gruba vermiyor, bir gruba veriyor. Bir keyfilik söz konusu burada. Bu bir rekabet ihlalidir. Tekel durumunuzu kötüye kul l andığ ı n ı zın tespiti halinde sorgulanması gereken bir durum vardır." "Rekabetin Korunması Hakkında Kanun Bir Anayasadır" Çalışma toplantısında Rekabet Kurumu Grup Başkan ı Erkan YARDIMCl'dan sonra aynı konuyla ilgili olarak Rekabet Kurumu Uzman Yardımcısı Gökşin KEKEVİ konuştu. KEKEVİ, Rekabet Kanunu'nun anayasa olarak ifade edilmesi durumunda Rekabet Kurumu tarafından çıkartılan tebliğlerin yasalara benzetilebileceğin i söyledi . KEKEVİ konuşmasında şu konulara dikkat çekti. TESİSAT DERGİSİ SAYI 47 ~KASIM'99 l 1!:> ~ ı\\

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=