Tesisat Dergisi 47. Sayı (Kasım 1999)

,ıımmmı Agenda ,.,nayi ve Ticaret Bakanlığı , ıikelicinin ve Rekabetin -.ıırunması Gene/ . !üdürlüğü Gene/ Müdür ' .ırdımcısı Tülay AYDIN. Kanunla "ayıplı mal ve hizmet" kavramının hukuka girdiğini anlatan Tülay AYDIN, kanundaki tanımı aktardı: "Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzu n da yer alan veya satıcı tarafından vaaclecl i len Tülay AYDIN, mal değişimi işlemlerinde tüketicilerin de faturalarını ibraz etme zorunlulukları olduğunu hatı rlatarak, bu konunun Maliye Baka n lığı ' nın 1996 tarih ve 54 seri no'lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği'nde örneklerle açıklandığın ı belirti. Tüketicinin ayıpl ı mallara karşı korunmasınd;:ı bayilik sisteminin önemine dikkat çeken Tülay AYDIN, bayilerin çeşitli nedenlerle ayıplı ürünlerine sahip çıkmadı klarına dair örneklere rastlandığı nı söyleyerek, sağlıklı işleyen bir bayilik sisteminin bunu ortadan kal d ı rabileceği ni ifade etti. Aynen tüketiciler gibi üretici ve satıcıların ela Bakanlık 'a başvurması durumunda sorunların çözülmesi için yol alınabileceğini aktaran AYDIN, daha önce yayınlanm ı ş olan bazı tebliğlerin güncelleştirilmesi konularında sanayicilerin yardımlarına ihtiyaçları olduğunu gündeme getirerek, bazı tüketicilerin kombi cihazlarıyla ilgi li şikayet dilekçelerini marka ismi vermeden okudu ve nasıl sonuçlanclıkları hakkında bilgi vereli. veya stanclarclıncla tespit edilen nitelik ve/veya niceliğe aykırı olan ya ela tahsis Tüketicinin ayıplı mallara Tüketiciler nezdinde ithal mallarla ilgili yanlış bir imaj olduğunu anlatan AYDIN, sanılanın aksine çok sayıda ithal doğal gaz cihazının ela arızalanabi l cliğine ve bunların seri numarala r ın ı n genelde birbirine yakın olduklarına dikkat çekerek, kendilerine yapı lan en fazla kombi a rızasının su kaçırma olduğunu anlattı. AYDIN ayrıca, doğal gazlı cihazları n Türkçe kullanma kı lavuzu ile satılmasının yasal bir zorunluluk olduğunu hatırlattı. veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mal ve hizmetler ayıpl ı mal veya hizmet olarak kabul edilir." karşı korunmasında bayilik sisteminin önemine dikkat çeken Tülay AYDIN, Kanunun, bir malın ayıplı olması halinde bayilerin çeşitli nedenlerle tüketiciye teslim edilmesinden sonra 15 gün içinde yenisi ile değiştirilmesi, geri verılerek bedelinin iadesi, ayıbın neden olduğu değer kaybının mal bedelinden indirimi ya ela malın bedelsiz tamiri gibi seçenekler sunduğunu belirten AYDIN, bu tip maldan tüketiciye karşı satıcı, bayii, acenta, imalatçı-üretici ve ithalatçıların müştereken ve müteselsil (zincirleme) olarak sorumlu olduklarını aç ıkladı. ayıplı ürünlerine sahip çıkmadıklarına dair örneklere rastlandığını söyleyerek, sağlıklı işleyen bir bayilik sisteminin bunu ortadan kaldırabileceğini ifade etti. Reklam Kurulu'nun Getirdikleri Sorular üzerine Reklam Kurulu'na ela değinen Tülay AYDIN, 23.02.1995 Tarih ve 4077 Sayılı "Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun"un ticari reklamlar ve ilanlarla ilgili maddelerini DOSİDER üyelerinin yükümlülükleri ve ka rşılaşaAyıplı mallarda "gözle görünen ayıplar" ve "gizli ayıplar" şeklinde ikili bir ayrım olduğunu anlatan AYDIN, satılan malın ayıbının gizli nitelikte olması veya ayıbın tüketiciden hile ile gizlenmesi durumunda satıcının malın satılmasından sonra geçen 15 günlük süre zarfında sorumluluktan kurtulmasının mümkün olmadığını aktardı. Buna göre, satı cıların daha uzun süre garanti vermediği durumlarda, ayıplı maldan ve ayıplı malın neden olduğu her türlü zarardan dolayı açılacak davaların süresi, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, malın tüketiciye tesliminden itibaren iki yıldır. Ancak satıcı, malın ayıbını tüketiciden hile ile gizlemişse iki yıllık zaman aşımı süresi geçerli değildir. cakları yaptırımlar açısından aşağıdaki şekilde açıkladı. "Macide 16 -Ticari reklam ve ilanla rın yasalara ve genel ahlaka uygun, dürüst ve doğru olmaları esastır. Tüketiciyi aldatıcı, yanıltıcı veya onun tecrübe ve bilgi noksanlıklarını istismar edici, tüketicinin can ve mal güven l iğini tehlikeye düşürücü, şiddet hareketlerini ve suç işlemeyi özendirici, kamu sağlığı nı bozucu, hastaları, yaşlıları, çocukları ve özürlüleri istismar edici reklam ve ilanlar yapılamaz. Macide 17 -Ticari reklam ve ilanlarda uyulması gereken ilkeleri belirlemek, bu ilkeler çerçevesinde ticari reklam ve TESİSAT DERGİSİ SAYI 47 ~ KASIM'99 113 ~

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=