Tesisat Dergisi 46. Sayı (Ekim 1999)

dediğimiz radyatörümüz ise bundan biraz daha farkl ı bir çeşit. Su borusu gibi değil. Tamamen eliptik forma sahip. Bu nedenle pres işçiliği ara profilde ve elipste özel bir teknoloji gerektiriyor. Muhittin TEKMAN: Bu radyatör; şu an banyodaki bir radyatörü söküp yerine kullanabileceğimiz bir ürün mü, yoksa yeni bina inşa edilirken takılacak bir ürün mü? Ceylan KÜÇÜK: Her ikisi de mümkün. Değişim piyasasında kul lan ı lacaksa mevcut tesisatlarda küçük değişiklikler gerekiyor. Genelde çok popüler olanların boyu 1 nı. veya 1,2 m. Halbuki bizim tesisatlarda branşmanlar 0,55 m. olduğu için mevcut banyolardaki branşmanlar ı n eksenler aras ı değişikliği yapılmak zorundad ı r. Ancak sadece branşman uzat ı m ı ile bu uyum sağland ı ğ ı için değişim pazarında da büyük bir külfet getirmez. civarında bir ihracat yapıld ı ğı nı gösteriyor. Dolayı sıyla Hirkiye'de y ı llık toplam 3,5 milyon m. civarında panel radyatör üretimi var. Buna karş ı l ı k üretim kapasitesi ise en mütevaz ı rakamlarla 5 milyon metrenin üzerinde. Zaten kavga ela buradan çık ı yor. 33,5 milyon m. talep, 5-5,5 milyon m. civarında üretim var. Bu nedenle hem fiyatlarda, hem de ödeme vadelerinde yaşanan akıl almaz bir rekabetin sonucunda mant ı k d ı ş ı sayılabilecek uygulamalargörLiyoruz. Bu uygulamalaragiren firmalarda sürekli olarak ya el değiştiriyor, ya da kapanıyor. Fiyatlar alabildiğine aşağı çekiliyor, vadeler süresiz olarak açıl ı yor. Hele içinde bulunduğumuz son 8-9 ay arası diyebileceğim durgun bir ekonomik ortamda, bu kendini daha çok hissettiren bir husus oldu. Benim inancını şu; ürün kalitesi yüksek olan, maliyetlerini minimumda tutabilen ve liiznıet anlay ı ş ı gelişmiş en iyi servisi veren firma bu bağlamda ayakta kalacak. Muhittin TEKMAN: Pazara ne zaman girmeyi düşünüyorsunuz? Ceylan KÜÇÜK: 1999'un sonuna gelmeden pazarda olacağı m ı z ı ümit ediyoruz. Muhittin TEKMAN: Hedefiniz nedir? Ceylan KÜÇÜK: Bu sene pazar ı test etmek ana "Öniimiizdeld yıl üretimimizin %30 'unu ihraç etmeyi hedefliyoruz. " Muhittin TEKMAN: Panel radyatörde son yıllarda ne gibi teknolojik gelişmeler oldu? Ceylan KÜÇÜK: Aslında presleme ve kaynak tekniği aç ı s ı ndan senelerdir fazla değişen bir şeyyok. Sadece hatlar ı mız, kapasitemiz biraz daha artt ı . Maliyetler belki bu aç ı dan biraz aşağıya çekildi. Ama teknik olarak değişiklik yok. hedefimiz. Durumu biraz da izleyip görmek aç ı sından ele al ı yoruz bu yıl ı . Duruma göre kapasite artış ı na ve yeni yatırı mlara ihtiyaç duyabiliriz. Bu sene 5.000-1 0.000 adet hedefimiz var. Muhittin TEKMAN: Pazardaki rekabet ortamı nasıl? Ceylan KÜÇÜK: Bu konuda pazarda bir hayli rakipvar. Özellikle ürünlerimizin şekli dolay ı sıyla alüminyumdan benzerlerini Değişiklik daha çok yüzey işlemleri, boya konusunda. Bu anlamda değişiklikler var. Tasarımda da estetik olarak birtak ı m değişiklikler yap ı /abiliyor. Bunun yan ı s ı ra "ventil armatür" veya "entegre valf" öediğimiz bir uygulama ülkemizde de çok yaygı nlaşı yor. Bu işin başlangıç noktas ı ise Almanya. Şu anda özellikle mimari ile alttan beslenmenin yayg ı nlaşmasıyla ülkemizde de yavaş yavaş tanınmaya başladı. yapanlar da var. Ama bu tasarım ı sac kaynakl ı boru tekniği ile Muhittin TEKMAN: Yurt dışı pazarlar ve satışlarınızdaki yapan sadece biziz. Şu anda sektörde takriben 1 O adet civar ı nda gelişmeler hakkında bilgi verir misiniz? üretici firma var. Ama bu saydıklar ı mızın dışında ithalat yapan firmalar ela mevcut. Muhittin TEKMAN: Güncel panel radyatör pazarını üretim çeşitleri ve üretim şekli bazında değerlendirebilir misiniz? Ceylan KÜÇÜK: Çok doğru bir noktaya temas ettiniz. Türkiye'de bizim hesaplarım ı za göre, 1998 y ı lında artan bir tempoyla yaklaş ı k 2,2-2,5 milyon nı. aras ı nda bir talep oluştu. Talep geometrik olarak artınca 30 civarında üretici firma oluştu. İç pazar talebinin yanında yine tahminlerimiz 1 -1 ,2 milyon m. Ceylan KÜÇÜK: Yaşad ı ğı mız bu krizden öğrendiklerimizden biri de, yurt dışına açılmak için neler yapmam ı z gerektiği konusunda oldu. Eğer iç piyasaya mal yetiştiremeyecek konumda çal ı ş ı yor olsayd ı k, bugünkü ihracat seviyesine kesinlikle ulaşamazd ı k. Nas ı l olsa mal sat ı l ı yor, fiyat derdi yok, diye belki de hiç gayret bile göstermeyecektik. Bu sayede bir yıl içinde 9 ülkeye üretimimizin %20'sini ihraç eder duruma geldik. Önümüzdeki y ı l da bu oran ı o/o30'a çıkartmay ı hedefliyoruz. Muhittin TEKMAN: Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederiz.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=