Mal ve hizmet üreten, vakıf veya dernek olmayan kurumlarda veya başka bir deyimle şirketlerde yapılan organizasyonlar, hizmetler, sosyal faaliyetle;, özetle tüm işlemler, yalnız ve yalnız karın artırılmasına yöneliktir. Şirket karları arttığı takdirde başarılıdır. Ancak karları artırmak için süreç ve araçların çok ustaca kullanılması gerekmektedir. Başarı ile üretilen ve adeta rakipsiz olan bir mal ve hizmetin satışında karlar maksimize edildiği takdirde, bu olay muhtemel rakiplerin iştahını kabartmanın ötesine gitmez.İştahı kabaran rakipler, yüksek karlılık gösteren fizibiliteler sonucu aynı konuda yatırıma geçerler. Yatırımların bitiminde yapacağınız fiyat dampingi genelde sonuç vermez. Karın mutlak olarak artması için maksimizasyondan çok, optimizasyon gereklidir. Yatırımını tamamlayan rakip, her ne pahasına olursa olsun, yaşamını devam ettirmek için amansız bir rekabete girişme zorunluluğunda kalacaktır. Gereğinde sizinkinden üstün teknoloji ve sermaye arayışına girecek, ortaklar bulacak, belki de işini güçlü bir firmaya satacaktır. Bu rekabet, daha önce adeta tekel durumunda iken yapılan karları götüreceği gibi, şirketinizin yaşantısını tehlikeye dahi sokabilecektir. İş hayatımda bunun çok örneklerine tanık oldum. Bu nedenledir ki, sayısal olmayan hedefler meyanında karları maksimize değil, optimize etme gereğinden bahsettim. Bir taraftan maliyetleri düşürmeye çalışırken, kar oranları, rekabetin üretim isteğini kamçılayacak yerde, onu frenleyecek nitelikte olmal ıdır. Karları birimde düşürmek, muhtemel rakiplerin yatırım arzularını köstekler. Karın rakipler için ilginç olmayacağı bir ortamda, makul karlarla tekel olma şansı çok yüksektir. Mal olsun, hizmet olsun; kaliteli bir ürün, uygun fiyat şartları ile satıldığı takdirde pazar ve dolayısıyla miktar hegemonyası elde kalır. Birimde düşük kar, pazar payını artırır, tüketiciyi dolaylı korur. Miktarların artması maliyeti ucuzlatır. Ucuzluğun tüketiciye intikali, tüketiciyi korur. İdeal bir üreticitüketici işbirliği ve amaç birliği ortaya çıkar. Artan miktarlarla düşen fiyatlar, muhtemel bir rekabeti yıldırır. Ancak burada ana noktalardan biri kaliteyi devamlı koruyabilmektir. ___ _________ ____ __ TESİSATDERGİSİ SAYI 45 _ _ ________________ ~ ffiÜL'99
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=