Tesisat Dergisi 45. Sayı (Eylül 1999)

0, C 0.040 . 0.030 E E 0.000 ' ı ral ık ..... T -- ..... B J_ Article -- ' 1 ; 1 • - f 1 g) Aşınma Halkalarının Tamiri: L Tipi Aşınma Halkası: Şekil 3'deki L tipi veya düz bir gövde aşınma halkası ihtiva eden pompalarda aşınma halkasının boyut tashihinde 3 metot vardır. a) İmalatçı firmadan daha ufak delik çapı ihtiva eden bir yeni gövde aşınma halkası getirilir ve fan giriş tarafı tornalanmak sureti ile boyutu gerekli şekilde ayarlanır. b) Aşınmış olan gövde aşınma halkasının yüzeyi kaynak veya metal püskürtme suretiyle 2 3 4 5 6 8 10 15 20 30 40 50 60 80 doldurulur ve bu suretle iç çap daha küçük çapsal aralık radyal aralık Gövde çapta delinir. halkası Müteakiben yukarıdaki 'a' maddesinde olduğu gibi fan tornalanarak boyutlar temin edilir. c) Gövde aşınma halkası daha büyük çapta delinir ve fan giriş tarafı doldurularak büyütülmüş olan gövde aşınma halkası ile uygun aralık sağlayacak şekilde torna edilir. Ekseriya uygulanan metot 1.'sidir. 2. ve 3. Şekil 2. Düz satıhlı ve aşınma tertibatına karşı mukavim malzemeden imal edilmiş aşınma metotl a rı n tatbiki zordur. Ancak büyük bileziği ihtiva eden tek kademeli santrifüj pompalar için aralıkları gösterir tablo. pompalarda ve gerekli makina ve teçhizatın Tek gövdeli iki veya üç kademeli pompalarda aşınma halkaları nın radyal aralıkları Şekil 2'deki değerlerden 0.05 mm ve altı ile sekiz kademeli tek gövdeli pompalarda ise 0.08mm'den daha büyük yapılmal ıdır. Örnek olarak gövde ve fan aşınma halkaları 23cm çapında uygun malzemeden imal edilmiş bir pompayı göz önüne alalım. Bu çapta bir sızdırmazlık halkası 0.46mm bir aralığa ihtiyaç gösterir. Şekil 2'de A noktası buna ilave olarak B noktası 0.075 mm'lik bir tolerans vardır. Gövde aşınma halkasının iç çapı için hakiki boyutlar 23cm ile 23cm+0.075cm=23.075 cm arasında olacaktır. Gövde bulunduğu tesislerde tatbik edilebilir. Umumiyetle fan giriş kısmının kaynak ile doldurulması zorluk arz eder ve aşınma yüzeylerinin yenilenmesi icab ettiği taktirde çift aşınma halkası olan bir pompanın konstrüksiyonu tercih edilir. Lveya Düz Aşınma Halkaları Aralıkları Nasıl Tanzim Edilir? Şekil 3.2'deki L tipi veya düz aşınma halkası ile fan aşınma halkası olan bir pompada aşınma halkaları arasındaki aralık nasıl düzenlenilir? Bu iş için şu metotlar uygulanılır: a) Yeni ve daha büyük çaplı bir fan bileziği temin edilir ve Gövde '---· Fan Şekil 3-1. L- şeklinde gövde aşınma halkası ile aşınma halkası bulunmayan fan. Şekil 3-2. L-şek/inde gövde aşınma halkası ile L-şeklinde çark aşınma bileziği. Şekil 3-3. Labirent tipi aşınma bileziği konstrüksiyonu. ______ _ _ ___ ________ TESİSATDERGİSİ SAY!45____ ______ ________ ~ ffiÜL'99

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=