Tesisat Dergisi 45. Sayı (Eylül 1999)

kutusunda veya rulmanlarda mekanik güçlük ikazları verebilir. Titreşim, gürültü veya bazı pompa parçaların ı n kırılması olabilir. Her iki kategorinin de birbirine bağımlılığı vardır. Örneğin, çalışma aralıklarındaki aşınma bir mekanik problem olarak sınıflandırılabilir ve sonuçta pompanın net kapasitesinde bir düşüşe neden olacaktır ki bir hidrolik problemdir. Bir parça kırılmasına ve titreşi me neden olmadan sonuç olarak semptomları ve sebepleri ayrı ayrı sınıflandırmak faydalıdır ve her bir semptom için potansiyel sebepleri belirlemelidir. 3. SANTRİFÜJ POM PA ARIZA BELİRTİLERİ VEMUHTEMEL SEBEPLERİ Şimdi muhtelif arıza belirtilerinin her biri için muhtemel sebepleri sıralayacağız. Parantez içinde ilave ettiğimiz (EA) Emme Arızası, (SA) Sistem Arızası, (MA) Mekanik Arıza olduğunu gösterir. Pompa Su Basmamaktad ır, Sebepl eri: 1. Pompa ilk hareketi sağlayamam ıştır (EA) 2. Pompa salyangozu veya emme boruları sıvı ile tam olarak dolmamıştır. (EA) 3. Emme yüksekliği çok fazladır.( EA) 4. Emme basıncı ile sıvının buharlaşma basıncı arasındaki fark çok azdır. (EA) 5. Emme borusunda hava cepleri teşekkül etmektedir. (EA) 6. Emme borusu giriş ağzı kafi derecede sıvı için ele alamamaktadır. (EA) 7. Pompa devri düşüktür. (SA) 8. Pompa ters yönd_e çalışmaktadır. (SA) 9. Sistemin toplam yüksekliği pompanın çizim basma yüksekliğinden daha fazladır. (S) 1 O. Muhtemelen çok düşük su miktarları ile çalışmaktadır, bu şekilde bir çalışma hali için pompaların paralel çalışması uygun değildir. (SA) 11. Fan içinde kanalları tıkayan yabancı bir madde mevcuttur. (MA) Basılan Akışkan Miktarı Yetersizdir. Bunun sebepleri: 1. Pompa veya emme boruları sıvı ile tam olarak dolmamaktadır. (EA) 2. Emme yüksekliği çok fazladır. (EA) 3. Emme basıncı ile buharlaşma basıncı arasındaki fark çok azdır. (EA) 4. Sıvı çok fazla gaz veya hava ihtiva etmektedir. (EA) 5. Emme borusundan hava cepleri teşekkül etmektedir. (EA) 6. Emme borusuna dışarıdan hava sızmaktadır. (EA) Article 7. Salmastra kutularından pompa içine hava sızmaktadır. (EA) 8. Dip klapesi çok ufaktır. (EA) 9. Dip klapesi tam olarak açılmamaktadır. (EA) 1 O. Emme borusu emiş ağzı kati derecede sıvıya dalmamaktadır. (EA) 11. Pompanın devri düşüktür. (EA) 12. Sistemin toplam yüksekliği pompanın çizim basma yüksekl iğinden daha fazladır. (SA) 13. Sıvı viskositesi çizim değerlerinden farklıdır. (SA) 14. Çok düşük sıvı miktarları ile çal ışmaktadır. Bu şekilde bir çalışma hali için pompaların paralel çalışması uygun değildir. \SA) 15. Fan içinde kanalları tıkayan maddeler mevcuttur. (MA) 16. Aşınma bilezikleri eskimiştir. (MA) 17. Fanda hasar vardır. (MA) 18. Gövde hava tahliye musluğu bozuktur ve s ızıntıya sebep olmaktadır. (MA) 4. SANTRİ FÜJ POMPA İŞLETME VE BAKIMIN DAKİ BAZI KONTROL VE TAMİRLER a) Gres yağla yağlanan rulman yatakların kontrolü: Günde 24 saat çalışan bir pompa için hiç olmazsa 3 ayda bir gres miktarları kontrol edilmeli, gerekli ise takviye edilmelidir. Fazla gresin doğuracağı zararın, az gresin meydana geti feceği zarardan daha fazla olduğu unutulmamalıdır. Bu yüzden tecrübesiz bir elemanın bilyalı yataklara gres yağı ilave etmesine müsaade edilmemelidir. Genel olarak rulman yatak muhafazasının üçte birinden daha fazlasının gres yağı ile doldurulmaması tavsiye olunur. Önemi sebebiyle gres yağı doldurulmasının nasıl yapılacağını kısaca inceleyelim. Yatak gövdesinin alt tarafındaki boşaltma tapası çıkartılır, pompa çalışır vaziyette iken bir miktar gres ilave edilir. Yağın tamarf1 ile değiştirilmesi isteniyorsa boşaltma deliğinden yeni yağ geldiği görününceye kadar gres ilave edilir.10-15 dakika müddetle fazla gresin yatak gövdesinden boşalmasına müsaade edilir. Gres çalışma sıcaklığına erişince fazla gresin akması son bulur. O zaman boşaltma tapası tekrar yerine takılır. Yağlama miktarı hesabı: Gr=Dxbx0.005 D=Rulman dış çapı b=Rulman genişl iği 0.005 = Faktör Gresin yoğunluğu = 0.80 kg/dm3 _______ ___ _____ ___ TESİSAT DERGİSİ SAYI 45_---=-_ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ ___:::...:::::_ ~ EYLÜL'99

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=