Tesisat Dergisi 44. Sayı (Ağustos 1999)

"National Bureau ofStandards" NCMA "National Concrete Masonry Association" NFPA "National Fire Protection Association" NFOPA "National Forest Products Association" NIOSH "National lnstitute for Occupational Safety and Hcalth" NOFMA "National Oak Flooring Manufacturers Association" NPA "National Particleboard Association" OSHA "Occupational Safety and Health Administration" PCA "Portland CementAssociation" PCI "Prestressed Concrete lnstitute" PS "Products Standards National lnstitute of Standards & Technology" PTI "Post-Tensioning lnstitute" SBCCI PST & ESi "SBCCI Public Safety Testing and Evaluation Services, ine." SJI "Steel Joist lnstitute" TFS "Texas Forest Service Forest Products Laboratory" TPI "Truss Plate lnstitute" UL "Underwrites Laboratories ine." USDOC "U.S. Department of Commerce National Technical lnformation Service" WEBSTER'S "Merriam Webster ine. Language Rescarch Service" WRI "Wire Reinforvement lnstitute, ine." gibi enstitü, kuruluş ve kurumların eşgüdümlü çalışmaları ortaya çıkmaktadır. Ülkemizde yapı ile ilgili geçerli imar yasaları, şartname, nizamname, bayındırlık yönetmelikleri, standartları, özel teknik şartnameler, birim fiyattarifieri gibi mevzuattan ibaret olup,bunlar eski, yetersiz ve günümüz ileri teknolojisinin çok gerisindedir. Bu kurallar içinde çoğu kez üretim, tasarım, uygulama, denetim, kontrol ve işletme sistemlerinde uzmanlık ve sorumluluk aranmamaktadır. Ayrıca müşavirlik danışmanlı k hizmetleri de yapabilirlik sigortası na haiz deneyimli uzmanlar tarafından yapılmamakta, hizmet ticari amaçlara yönelik yeterli sorumluluk taşımayan organizasyonlar tarafından yapılmaktadır. Bu durumda mevcut mevzuatı düzeltmek, yenilemek çok zor olup, uzun birsüreyi alacaktır.Bu nedenle batının sağlıklı yapı kodlarından öncelikli zorunlu standartların ana kurallarının ülkemize adaptasyonu, denetimin sorumlu uzmanlar tarafından yapılması yararlıdır. Bu takdirde ilk etapta bir yıl içinde ülkemiz yapı kalitesinde büyük bir aşama sağlanabilineceği gibi beş yıl içinde kademeli bir şekilde yapı teknolojisine uygun YAPI KOD'ları geçerli kıl ınabilir. SBCCI Standart Building Code 1 994 baskısı içeriğinde genel tanı mlar, kontrol mekanizmaları, denetim yöntemleri, uzmanlık ve yeterlilik koşulları test ve işletmeye alma, kalite kontrol sorumluluk aranmakta hizmetin vecibeleri içeriğinde ağır cezai hükümler bulunmaktadır. Yapıları n büyüklük, kullanım ve fonksiyonlarına göre sınıflandırılızmıııı ması, arazi, alt yapı, yapısal tasarım türleri dışında yangın, sağlık, hijyen önlemlerine uygun risk, kaza ve benzeri afetler için zorunlu önlemleri belirtmekte, çocuklar, yaşlılar, fiziksel engelliler için kapalı ortamlardaki yaşam koşulları, enerji, çevre etkinlikleri, strüktürel kurallar, zemin temel etüdlerini, jeolojik koşulları , betonarme elemanları, donatı ları, çelik, ahşap, alçı pan, plastik ve hafif metal kaliteleri mekanik, elektrik tesisat şartları, asansör, merdiven, özel imalatyöntemlerini yapıda kalite ve niteliğe yönelik imalat, montaj koşulları belirlenmektedir. İl ve ilçelerde uygulanan İmar yasaları mızın kısa bir sürede değiştirilmesi sonucu öncelikli yerel yönetimlerin yetki ve denetimi sınırlandırılmal ıdı r. Nazım planları yapı lmış yörelerde belediyelerin ana görevi imar planları na uygun yapılaşmayı sağibmak, alt yapıyı tesis etmektir. Bu amaçla yerel yönetimler arsa sınırlarını, yapı yaklaşımı, kat irtifa kontrolu ile yükümlü olmalı, imar müsaadesi vereceği yapı lardan jeolojik verilere dayalı zemin etüdlerinin yanı sı ra su, kanalizasyon, gaz,elektrik ve benzeri alt yapı bağlantılarını sağlamakta zorunlu kılınmalıdır. Bu hizmetler karşılığı belediyelerin beklentisi olan harç ve ruhsat bedellerini alabilmeli, ancak yapıların denetim ve kontrolü imar yasalarında belirlenecek şartlar çerçevesinde sorumlu uzmanlar tarafından ve onların kontrolünde deneyimli yapı polisleri veya görevliler kanalıyla yapılmalıdır. Ayrıca teknik denetim ekibi sorumlulukları nda geçerli teminat ve sigorta koşullarını ihtiva etmeli, ekiplerin bağımsızlığı ve sürekliliği sağlanmalı, hiz1et vecibe ve cezaları ağır olmalıdır. Yapı teknolojisinde sorunlara bu boyutlarda baktığı mızda, günün büyük bir bölümünü kapalı ortamlarında geçirdiğimiz yapıların sadece dayanıklılığı, sağlamlığı yeterli sayı lmamal ı dJ Bunun yanı sıra yaşanabilirlik ve kullanılabilirlik koşulları aranmalıdır. Deprem gibi afetler kapsamında sayılan yangın, sel, iç hava kalitesi radon vb. zorunlu standartlar öncelikle ele al ı nmalı; enerji, çevre, estetik, konfor standartları geçerli kılınmal ıdır. Bu amaçla Marmara Depreminin etkilediği il ve ilçelerin yenilenmesi ve onarım çalışmaları yapı tekniğine uygun üretim için ülkemiz yönünden bulunmaz bir fı rsat sayılmalıdır. Celal OKUTAN ______ __ _ _____ ___ TESİSATDERGİSİ SAYI44 ______ _______ ____ _ . -;ı AĞUSTOS '99

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=