Tesisat Dergisi 44. Sayı (Ağustos 1999)

INM Bu işlemler sonucunda; 1-85, 1-87, 1-141, 1-126 numaralı bölge regülatörleri devre dışı bırakılmış. 1-86 bölge regülatörü ise zaten üzerine bina çöktüğünden ilk önce gazı kesilmiş ve devre dışı bırakılmış. 1-101 bölge regülatörü de Avcılar RMS İstasyonunun devre dışı kalması dolayısıyla devre dışı kalmış. Bölge regülatörlerinin doğal gaz dağıtımında çok önemli işlevleri olduğu her fırsatta ilgililer tarafından önemle vurgulanmaktadır. Bu nedenle özel bir yerleştirme, bakım - onarım ve gerektiğinde kolayca ve tehlikesizce ulaşılabilecek konumda olmaları gerekmektedir. 1-86 bölge regülatörü de böyle bir öneme sahip olmasına rağmen maalesef büyük bir binanın yakınına yerleştirilmek zorunda kalınmış. (Resim.1) Ayrıca hemen yanından da hem yoğun trafiğe açık bir ana cadde (İstanbul- Edirne E-5 Otoyolu) geçmiş, hem de regülatör bir yaya Resım 1 geçidinin taşıyıcı kolonuna adeta yaslanmak zorunda kalmış. Yandaki resim; yerle bir olurken 1-86 bölge regülatörünün üstüne çökmüş bir binanın temizlenmiş enkazını ve yerinden sökülmüş regülatörün yaya geçidi altındaki koruma çitlerini göstermekte. Resim.2'de ise İGDAŞ tarafından onarımının yapılmak üzere götürüldüğü Teknik Hizmet Atölyesinin deposunda bu regülatörün sadece dış koruma saclarının ve belki de birkaç sızdırmazlık contasının ezildiği görülmekte. Deprem sonrasında ilk 4 bölge regülatörü bunlara gaz geçişini sağlayan 1 2c numaralı ana kesme çelik vanasının İGDAŞ'ın görevli elemanlarınca çok kısa bir zaman içinde yerinde ve manuel olarak devre dışı bırakılmış olması sonucunda emniyete alınmış olmasına karşın son bölge regülatörü yani 1-101 ise kendi kendine devre dışı kalmıştır. Çünkü bu regülatöre gelen gaz BOTAŞ'ın RMS istasyonundaki ana vanadan otomatik olarak kapanmıştır. Deprem gibi önemli titreşimlere karşı çok duyarlı bir kapama sistemine sahip. Deprem olduğu anda kendi kendine kapanan bu vana dolayısıyla 1-101 bölge regülatörü de gaz geçişini kapatmış gibi oluyor. İGDAŞ'ın uzaktan kumanda ile yani SKADA sistemiyle kontrol ettiği İstanbul Doğal Gaz Şebekesi'nde basınç değişimi farkedilen yerlerdeki vanaların otomatik olarak kapatılması mümkün değil. Bunlar tespit edildikten sonra şehir içinde 24 saat hizmet vermekte olan İGDAŞ 187 Acil Müdahale Ekiplerine haber veriliyor ve kapatma işlemi bu ekipler tarafından yerinde manuel olarak gerçekleştiriliyor. SKADA ile yapılmakta olan ise çok önemli konumlardaki 21 adet kritik vana odası ve tüm bölge regülatörlerinin sürekli olarak debi kontrolü. Ambarlı'daki RMS gibi İstanbul'a gaz girişinin yapıldığı Esenyurt ve gaz hattının şehri terkettiği Pendik Dolayoba'daki ana geçiş istasyonlarında da RMS'ler var ve bunlar da otomatik olarak gazı kesiyorlar. Şu an Ambarlı Termik Santralini de besleyen RMS istasyonun zemini yumuşak ve konumu da riskli olduğu için şimdi bu RMS kapalı. Fakat diğer RMS'ler riskli yerlerde olmadıklarından açık konumda ve İstanbul ' a gaz geçişi güvenli bir şekilde sürüyor. İGDAŞ yeni yapacağı projelerdeki riskli zemin yapısına sahip bölgeler için uzaktan kontrollü, aktüatörlü vanalar kullanmayı planlamakta. Yandaki resimlerde (Resim.3, Resim.4,Resim.5, Resim.6) Avcılar'da doğal gaz kullanılan bireysel sistemli bir binanın dış kapısı yanındaki servis kutusu görülmekte. Bu bina yıkılmamış, fakat içeriye girince ağır hasarlı olduğu hemen farkediliyor. Belki de giriş katının yıkılmasını dış cephede tam kat yüksekliğince yapılmış demir çerçeveli Resim 3 ______ __ __________ _ _ TESİSAT DERGİSİ SAYI44____________________ � AĞUSTOS'99

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=