Tesisat Dergisi 43. Sayı (Temmuz 1999)

llıU§t@E klima santralleriyle gönderilen taze hava miktarını, o mekandaki insan sayısına göre belirlemek yerine minimum egzoz miktarımıza göre belirleyelim ve zenginleştirilmiş hava kullanalım, dedik. Bunun sonucunda ela terminal taze, hava açısından son derece zengin bir yapı durumuna gelmiş oldu. Muhittin TEKMAN: ,eçildi. Ama bu sistem nasıl çalışacak? Ama kapasite büyük olduğu için bunun geUı} cluvar/,m �efı�ı(u/,ın ve Ü)tıen l}tk dlaıı pdnur,ııııık gurwııülu aprun )aluııları. Hakan ALTEPE: lsılına ile ilgili sorumlu grup, Akın lsı. Biz değiliz. Akın lsı da uzun yıllardan beri kazan üretimi yapan bir firma. 1 2, 5 milyon kcal, şartname gereği ısıtma kapasitesi fazla seçildi. Yoksa böyle yerlerde soğutma kapasitesiyle eşil bir ısıtma kapasitesi oluşturulması pek alışılmış bir şey değildir. tireceği ekstra bir işletme maliyeti var. Hakan ALTEPE: Evet, bunun getireceği fazladan bir işletme maliyeti var ama zaten bu egzozları yapmak zorundasınız. O zaman ne yapılabilirdi? Bu binanın ısıtılmasında, ya da soğutulmasında çok önemli olmayan, yarı önemli, nispeten soğutulması veya soğutulmaması gereken, nispeten ısıtılması veya ısıtılmaması gereken mekanlar ela vardı. %30 yedekli bir sistem olduğu için çıkmışlır. kapasite böyle büyük Muhiltin TEKMAN: Yakıt cinsi doğal gaz mı, yoksa fuel-oil mi? Hakan ALTEPE: LPG ve doğal gaz. Çevre kirliliği açısından son derece dikkat ediliyor. Doğal gaz şu anda yok. Ne zaman geleceği belli değil. Ama doğal gaza uygun "Tüm izolasyon bir sistem kuruldu. Bu sistemle merkezi besleme yapılacak. LPG dökme gaz kullanacağız. Nerelercli bunlar? Mesela doğrudan doğruya yolcuya hitap etmeyen, bagaj ayırma mekanları. Dolayısıyla bu fazlalık havaların önemli bir kısmı ela oraya gönderildi. En son elde edilen hava artık son derece kirlenmiş, ısısı sonuna kadar alınmış, yani ısıtmada sonuna kadar kullanılmış, son derece kötü bir havadır. Bu da ciddi bir eneı·ji ekonomisidir. malzemelerinin yangın s ınzfi açzs uıda n A s ll1 ifı Muhitt in TEKMAN: Kalorifer tesisat sistemleri hakkında bilgi verir misiniz? malzeme olması da Hakan ALTEPE: Kalorifer lesisal sistemi 7 10-70°C gidiş-dönüş su sıcaklıklarına göre kuruluyor. 710-70°C'nin en büyük çok önemlidiı� " Muhittin TEKMAN: Yani o ma/ıalin gerek soğutulması, gerek ısıtılmasıyla ilgili olarak ayrı bir sistem kurulmuş olsaydı, hem bunun ilk yatırım maliyeti, hem de iş/etme maliyeti oldukça yüksek miktarlarda çıkardı. (Böylece ekonomi sağlaıı, ıı� oluyor.) Hakan ALTEPE: Doğru söylüyorsunuz. Bunun dışında söyleyebileceğim çok fazla bir şey yok. Tabii tüm izolasyon vs. malzemelerinin yangın sınıfı açısından A sınıfı malzeme olması da, çok önemlidir. Muhittin TEKMAN: Bir de kısaca ısıtmayla ilgili böliimden bahsedelim. /sıtma kapasitesi de soğutma kapasitesi kadar 12, 5 milyon kilokalorilik. Buna bağlı 2,5 milyonluk 5 tane kazan avantajı şu. 40°C dönüş suyu sıcaklığı ile çalışıyorsanız, boru çapları oldukça küçük çıkıyor. Havalimanı için de boru çaplarının küçCı l LCılmesinin çok özel biı· önemi var. ÇCınkü borular asma tavanların içinden geçiyor. Yer zalen çok geniş değil. Bu bakımdan sistem seçimi çok önemli. Muhi ttin TEKMAN: Ama o zaman yalı tım çok önem kazanmıyor mu? Hakan ALTEPE: Hayır. · ı ı O 0c ile 90 °c arasında oluşan ısı farkını yenebilmek için izolasyon kalınlığına belki en fazla 7 cm. ilave edilebilir. Bunun dışında pompalarda ela kapasite ve motor gücCınde düşme oluyor. Çünkü clevirleriniz düşCıyor. Genel olarak 710°C çok avantajlı. ---------- ---------- TESİSATDERGİSİ SAYl43 _______ _______ ____ _ ";'] TEMMUZ'99

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=