Karşılaştırma Kriteri Technical lnfonnation Amerikan Sistem Klima (Kanal Tipi Split Klima + Radyatör) ile Fan-Coil Sistemin Karşılaştırılması Amerikan Sistem Klima (Kanal Tipi Split Klima + Radyatör) a. lsıtma, ternıostatik radyatör vanası takılmış ve cam önüne yerleştirilen radyatörlerle yapılır. Bu sayede esas ısı kaybının oluştuğu cam yüzeylerinde soğuyarak aşağı düşen hava, radyatörlerde ısınarak yukarı tırmanır ve böylece cam önlerinde bir tür ısı perdesi oluşturulur. Bu en konforlu ısıtma sistemidir. Fan-Coil Sistem ısıtma Konforu b. Ortamda hava hareketi oluşmaz, konfor düşmez. a. Yer tipi fan-coil kullanılırsa ısıtma konforu sağlanabilecek, soğutmadaki konfor ise bozulacaktır. Tavan tipi fan-coil'cleyse bu tersine olacak, bu kez ısıtma konforu kötüleşecektir. Çünkü ısıtmanın alt kottan, soğutmanınsa tavan kotundan yapılması en iyi çözümdür. Soğutma Konforu ısıtmada Yedekleme c. Camların soğuk yüzey etkisi engellenir, konfor artar. d. Sisteme nemlendirici ilave etme imkanı vardır. Bu durumda ortamdaki hava kurumaz, sağlıklı bir ortam sağlanır. a. Soğuk hava olması gerektiği gibi üst kottan verilir, tavanda anemostatlarla yayılan hava alt kotlardaki sıcak hava ile yer değiştirirken soğutma ela yapılmış olur. Bu kendiliğinden gerçekleştiği için ortamda en az hava hareketi oluşur. Esinti hissedilmez. Soğuk hava ortamda homojen olarak dağılır. En iyi konfor şartları sağlanır. b. Soğuk hava çok noktadan, mimari yerleşime ve soğutma tekniğine uygun şekilde dağıtılır. Tek menfezden üflenen hava miktarı en fazla 10000 Btuh kapasite değerine eşdeğerdir. Böylece hacmin içinde her noktada eşit soğutma ve çok iyi bir homojenlik elde edilir. Lokal soğutma oluşmaz. c. Bu sistemde ısıtma cam altından radyatörlerle (ısınan hava hafifler ve cam önünden yükselir), soğutma ise yukarıdan anemostat veya menfezler ile (soğuk hava daha ağır olduğu için, aşağıya doğru yavaşca iner) yapıldığı için mükemmel ısıl konfor şartları sağlanır. Bina ısıtma sisteminde oluşabilecek bir arıza halinde, heat-pump klima cihazları binayı ısıtmak için kullanılır. Arıza giderilene kadar bina soğukta kalmaz. b. Ortamda hava hareketi oluşur. Bu ela insanların daha soğuk hissetmesi demektir. Bunun engellenmesi için ortam sıcaklığı olması gerekenden yüksek tutulur. İstanbul'cla 20°c yerine 21 °C ele tutulan bir binada yakıt sarfiyatı yaklaşık % 10 artar. c. Radyasyonla ısı geçişi sağlanmadığı için odayı çevreleyen yüzeylerin ortalama sıcaklığı düşük olur, bu ela konforsuzluk elemektir. d. Nemlendirme imkanı sınırlıdır. a. Yer tipi fan-coillercle soğutma alt kottan yapıldığı için konfor çok düşer. Soğuk hava alt kotlarda toplanır ve insanlarda rahatsızlık üşüme hissi yaratır. fan-coil kullanılan binalarda bu sebeple yazın grip olan insan sayısı azımsanmayacak sayılardadır. Tavan tiplerin-deyse aynı sorunlar ısıtma devresinde yaşanacak, sıcak hava tavanda toplanacak, yer seviyesi ise soğuk kalacak ve konfor bozulacaktır. b. Özellikle yüksek soğutma kapasiteli fan-coilin yakınındaki insanların konforu çok kötü olabilir. Bu kişiler çok soğuktan şikayet ederek fan-coil'I kapatmakta, bu seferde diğer insanlar sıcaktan rahatsız olmaktadırlar. Ortamda homojen soğutma yapmak çok güçtür, bu da konforu olumsuz etkiler. ısıtmadaki bir arıza sonucunda herhangi bir yedekleme imkanı bulunmaz. _ _ __ _________ _ _ _ _ _ _ TESİSAT DERGİSİ SAYI42 _ _ _ _ _ _ _ __ __________ '. � HAZİRAN'99 : 131 ; < =..........�.�..:
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=