Muhittin TEKMAN: İşin bitmesini terminalin işletmeye alınması olarak mı görüyorsunuz? Ersin GÜRDAL: Benim için tesisin işletmeye alınmasıyla bitecek. Aıııa ondan sonra bizi ne zaman hizmet için çağırırlarsa biz yardım ederiz. Muhittin TEKMAN: Diğer bölümle,; örneğin baca ve havalandırma sistemleri nasıl? Ersin GÜRDAL: Bacalar paslanmaz çelik. En alt katta kazan dairesi w ayrıca üç büyük havalanclırıııa vı• kliıııa santral dairesi var. "WID'D U • t 2 :) • 14 ı , 1 • • ta ıı 11 U 1' 14 15 tt H 18 ti ,. :10 21 2.:t U 24 2., r, H17H 2tJ0 kapasitelerde 90-100 adete yakın ,cıntralimiz var. Ayrıca çarpıcı bir bilgi olarak, mekanikte tesisattan gelen kurulu elektrik gücü ihtiyacımızın B.740 kW olduğunu ve bunu cliversite faktörüyle çarparak bulduğumuz ihtiyacın ise, maksimum 7.500 kW olduğunu söyleyebiliriz. M uhittin TEKMAN: Bu önemli proje belli bir gelişme gösterdi. Siz artık işin önemli kısmını bitirmişsiniz. İnşallah önümüzdeki dönemlerde başka projelere de imzanızı atacaksınız Ve bu aşamada öğrendiğimize göre üç yeni terminal ihalesi daha var. Bunlar nelerdir? Ne zaman gerçekleşecek? Muhittin TEKMAN:. Havalandırma ve klima sistemi hakkında bilgi verir misiniz? lı·:,ı.,ııı ı~lt'lıııt·>t· .ı/ıııı,ı,ı,ıjl,ı ı~lı·rıııııı lntt·ı q.;ıııı l,dırlt•n tr:,ııı GÜRDAL,ilııiyaç halinde her zaman yardıma hazır olcluk/arını belirtti. Ersin GÜRDAL: Bu üç havalimanı (Esenboğa-Ankara, Adnan Menderesİzmir ve Bodrum/Mi las-Muğla) Ersin GÜRDAL: Burada gidiş katında, yolcu bekleme ıııahallerinde fan-coil ci hazlarıyla takviyeli, re sirkülasyonlu klima sistemleri var. Büyük mahallerde fan-coil yok. Tamaııııyla havalandırmayla hallediyorLız. Geliş katında hemen heıııen hiç fan-coil kullanmıyoruz. Servis katında ve büro gibi yerlerde fan-coil kullanıyoruz. Neticede cebri sirkülasyonlu, dört borulu, fan-coil takviyeli klima sistemleri var. Hava limanında uçakların egzoz gazları yoğun olduğu için bunları terminal binasına sokmamak lazım. Bunun için aktif kömür filtre kullanıyoruz. Çok pahalı bir olay, ama gerekli. Bu nedenle, mesela dış havayı apron tarafından değil, kuzey tarafından alıyoruz. Yine ele ayrıca filtreleme yapıyoruz. Sonra aktif kömürden geçiriyoruz, kokularını alıyoruz ve içeriye öyle veriyoruz. Muhittin TEKMAN: Yapılacak olan havalandırma kanallarının silindirik veya prizmatik olarak uzunlukları belirlendi mi? Ortalama bir çap için dağılımları var mı? Ersin GÜRDAL: Tabii ki belirleneli. Bunlar planlarda da gözüküyor. Gidiş holünde, piramit kubbelerin aralarında, yine trapez veya kesik üçgen kesitli gibi yollar var. Bu priznıatik yolların içinde iki tane yuvarlak kanal ve özel difizörlerle ortaıııa gerekli havayı veriyoruz. Bu prizmatik kanalların içindeki boşluktan da ortamdaki kirli havayı emiyoruz. Yuvarlak kanalların çapları bu trapezlerin içerisinde maksimum 90 cm. Ancak görünnıeyen yerlerde, mesela asma tavan içerisinde ikisi birleşiyor 11 O cnı oluyor. Diğer prizmatik kanallarda ebatlar çok büyüyebiliyor. Muhittin TEKMAN: Mevcut santral miktarı ile bunların kapasitelerini öğrenebilir miyiz? Ersin GÜRDAL: 7.500-10.000 ile 40.000 nı-'/saat arasında değişik projeleri için mimari tasarım yarışmaları çıktığı zaman bizden projeye yarclını isteyen ıııimari bürolar oldu. Bizim proje yarışmasından bu şekilde haberimiz oluyor. Bizi yardıma çağırıyorlar. Biz de bizi çağıranlara yardım da bulunduk. O bakımdan her mimar ayrı çizmesine rağmen, talep aynı olduğu için projeleri biliyorum, genel iskeletini tanıyorum. Bugünlerde ele bu üç hava limanı terminal binalarının ihale safhasında olduğunu ve Yap - İşlet- Devret modeliyle müteahhit firmaların dosya aldıklarını duyduııı. Yani yine aynı İstanbul Havaliıııanı gibi Yap - İşlet - Devret modeliyle ihale ediliyormuş. Bizi yardıma çağıranlar olursa, tabii ki yardım edeceğiz. M uhittin TEKMAN: Bu konu gibi ülkemizde yapılmış ve yapılmakta olan önemli ve büyük tesislere ait proje ve inşaat yapım süreci hatta işletimi hakkındaki bilgilerinin; tasarımcısı, yapımcısı ve sahiplerinin ağzından anlatılmasını uygun buluyormusunuz? Diğer tasarımcılara ve yapımcılara da tavsiye eder misiniz? Ersin GÜRDAL: Bütün biten işlerin bilhassa bittikten sonra, mesela şemalarının literatüre geçmesi bakımından tesisatın müellifi tarafından bir anlatımının yapılması bence çok mühim. Arada bir iki kere ele bugün yaptığımız gibi anlatımlar olabilir. Mesela sizinle Tatilya konusunda konuşmuştuk. Çünkü o çok enteresan bir projedir. Hiçbir binaya benzemez, bir teliftir yani. Herkese faydalı olur, vermekgerekir. Bilgiyi saklamanın bir anlamı yok. Ülkeye faydalı olmak istiyorsak, bence bu bilgilerin tümünü yaymak lazım. Muhittin TEKMAN: Bu proje ile ilgili olarak verdiğiniz bilgiler ve özellikle teknik çizim ve hesap detaylarına yönelik ana kabul kriterleriyle genel bilgiler için çok teşekkür ederiz. Tesisat sektörüne yaptığınız bu ka tkıların daha uzun yıllar sürmesi dileğiyle, çalışmalarınızda başarılar dileriz. --------------------- TESİSAT DERGİSİ SAYl41 ______ _ ___ _ _________ ~ MAYIS '99 k;,,y~
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=