Ersin GÜRDAL: Böyle büyük bir şantiyenin kanal ihtiyacı nı elde yaparak baş etmek imkansızdır. Bu nedenle gerekli kanal imalatını; mümkün olduğunca el imalatı nıinimuma indirilmiş olarak ve en hassas ölçülerde yerinde yapıyorlar. yıllarda n beri takip ediyorum. Bu terminal birkaç defa projesi de dahil olmak üzere ihale edildi sonra da iptal edildi. En sonunda bir proje yarışması yapıldı. Yarışmayı kazanan projeyi de ihaleye çıkarttıla r. Tepe ile Akfen'in kazandığını öğrenince Tepe İnşaat ile temasa geçtim. Kendimi tanıttım . Mevcut terminalin mühendisi olduğumu, 3-4 sene evvel Türkmenistan - Aşkabad Havalimanı Ersin GÜRDAL "Atatiirk Hava/imanı Yeni Dış Hatlar Terminali V<" Çok Katlı Otopark Binası" Projesi ile ilgili olarak Teknik Koordinatörümüz Muhittin TEKMAN'ın sorularını yanıtladı. Muhittin TEKMAN:Bir de işin başlangıcına dönelim. Sizin bu proje hazırlık çalışmalarınız ne kadar zaman aldı? Bu Terminalinin de proje-lerini ve müşavirliğini yaptığımı belirterek hatırlatma yaptım. Ebru Hanım'ı ela arayıp kendisini bu gelişmeden haberdar ettim. O da nıemnun oldu. N eticede Tepe İnşaat ile anlaştık. Daha sonra TAV- Tepe/AkfenNie'nin konsorsiyumu olarak teşkilat kuruldu ve biz TAV-Tepe/AkfenNıe konsorsiyumu ile sözleşme yaptık. Muhittin TEKMAN: Şu anda gerekli Wm projeler tamamlanmış ve inşaat büyük bir hızla devam edi)10r. Hatta öğrendiğimize göre 2000 yılının 17 Ağustos'unda teslim edilmesi gerekirken Ocak ayında bitirebilmek için gece gündüz çalışılı)'oı: Ersin GÜRDAL: Evet, Açılış tarihi olarak 1 Ocak 2000 hedeflenmiş durumda. Hatta tesis EylCıl-Ekim aylarında yani iki-üç ay önceden bitirilecek ve bu zaman içinde ele işletmeye alnıa test ve kontrolleri yapılacak. Muhittin TEKMAN: Hatta bir şe)' daha dikkatimizi çe_kti. Bir taraftan kaba inşaat yapılırken, diğer taraftan da kanal imalatı ve montajları tamamlanıyor ve hemen )'anında da tesisat boru/ama işlemi yapılıyor. Yani üç farklı ekip aynı anda çalışı)'Or. Böylece projeniz de hayata geçmiş oluyor. Ersin GÜRDAL: Bizinı proje inşaatla yarış ediyor. İlk defa biz de Yapİşlet-Devret yönteminin gerektirdiği sürate adapte olarak, inşaatla yarış halinde ve iç içe onun her türlü şartlarına ve stresine uyarak bir proje yapmış olduk. Gerçekten proje çok süratli gidiyor, kararlar çok çabuk alınıyor ve hemen inşaata yansıtılıyor. Muhittin TEKMAN: Bu projede çalışan başka kimler var? Ersin GÜRDAL: Bundan bir müddet ewel mekanik tesisat işleri ihale edildi. Apsis ve Ekin konsorsiyum halinde bir işbirliği ile mekanik tesisat hizmetlerini üsdendi. Bugün şantiyede gördüğünüz, oldukça ilerlemiş durumdaki bu kanal ve boru imalatını Apsis ve Ekin yapıyor. Muhittin TEKMAN:Yani projenizi onlar gerçekleştiriyorlar. Hatta biz burada bir de kanal imalathanesi gördük. çizelgede projenin Kasım 1997'de başladığı yazıyor. Ersin GÜRDAL:Projenin safhaları var. Biz sıfırdan başladık. Elimizde tesisat projesi yoktu. Bir yarışnıa minıari projesi vardı. O yarışma minıari projesinin daha rantable olabilnıesi için bizinı grup, yani TEPE-AKFEN minıari projeye bazı ilaveler yaptı. Daha fonksiyonel olsun, daha rant getirsin, diye. Onların da, bizim de nıekanik tesisat disiplini olarak, örneğin; "asnıa tavanların yüksekliği şu kadar olsun, kat yüksekliğini biraz artırın, burası alçak" gibi birtakım tavsiyelerimiz oldu. Ayrıca nıuhakkak ki elektrikçilerin de projeye tavsiyeleri olnıuştur. Bu üç, dört aylık mesaidir. Bu düzeltme ve ilavelerle idareye giden proje, idareden döndü. İdare dedi ki, "ya rışnıada kazanan projenin hiçbir tarafına dokunnıadan aynen uygulayacaksınız. Hiçbir yerinden ne eksiltme, ne ilave yapmayacaksınız. Çünkü yapmış olduğunuz öneriyi yarışmayı kazanmamış başka bir grup yapnıış olabilir. O zaman bizim projeyi neden beğennıediniz? diye ortaya çıkabilirler" diye düşünüldü. Sonra biz projenin 1/500 safhasına yeniden başladık. 1/500 safhasına bu sefer yarışma projesinin aslıyla başladık. ·ı/500 safhası yapılırken, bir taraftan inşaat da başladığı için öyle standart proje çalışması gibi ça lışılnıadı , aksine çok radikal kararlar almak zorunda kaldık. Mesela projede bir kanal var, ama siz bu kanala gerek yok eliyorsunuz ve kanal yapılnııyor. İnşaat ona göre gidiyor. Sonradan ona ihtiyacını var diyenıezsiniz. Tecrübe gücüyle "şöyle olsun, böyle olsun" diyerek inşaata yön veriyorsunuz. Santral yerlerinizi, bütün projenin iskeletini çıkarıyorsunuz. Proje iskeletinin bir kısnıı kağıtlarda, bir kısmı kafanızda. Bir taraftan proje yürüyor, bir taraftan diğer disiplinler, statik, nıekanik, elektrik hepsi yürüyor. Statiğe delikleri veriyorsunuz, nıiınariye hacinıleri veriyorsunuz, elektrikçiye güçleri veriyorsunuz, bir taraftan ela bilgi aktarıyorsunuz. Bu sırada disiplinlerden gelen revizyonlar da oluyor. Revizyon durmuyor, bu arada da bir yerdeki estetik ile fonksiyon bazen çelişiyor. Bu bir yarış halinde gidiyor. Henı toplantılar, henı yazışmalar yapılıyor. Tabii bütün bunların verdiği bir stres var. Ama bütün bu çalışnıaların verdiği mesleki zevkler ve dostluklar ela var. _ _ __________ _________ TESİSAT DERGİSİ SAYI41 _________ _ _ _ _ _____ _ _ .,., MAYIS'99 91 i.~ .J
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=