olan, çeşitli bünye içi araştırmalarla çalışanların motivasyonunu artıracak unsurları keşfedip, bunları yöneticilere i na ndı rarak uygulatan, çalışanların işleri ile ilgili peıformanslarını geliştirmek için ortak bilgi gereksinimlerini saptayarak, gerekli eğitimleri yaptıran, araştırmacı, eğitici, denetleyici ve tüm örgütle iş birli ği içinde çal ı şması gerekli en önemli birimlerden biridir. Bunun yanı sıra ilk mü lakatları yaparak, kurumda çalışmayı arzu eden adaya kurum hakkında ilk izlenimi vermesi dolayısıyla, kurumun dışarıya açılan en önemli pencerelerinden biridir. Yönetilen işler değil; insan, mal ve para kaynaklarıdır. Bunun yanı sıra ilk mülakatları yaparak, kurumda çalışmayı arzu eden adaya kurum hakkında ilk izlenimi vermesi dolayısı yla insan kaynaklarına aşırı önem verilmesi gerekir. Kişisel insiyatifin egemen olduğu hizmet sektöründe motivasyon ve eğitim en birincil rolü oyna maktadır. Bu kurumlarda insan kaynakları politikalarının esası otonom yönetim ve merkezi denetime dayan malıd ır. Burada otonomi birim bazı kadar, kişisel baza indirilmeye ça lışılmaktadır. Başka bir deyimle, bu kurumlarda yukarıdan aşağıya emir ve talimat yerine, kararların bir alt kademede oluşturularak, bir Cıst düzeyde onayına sunulması politikasının egemen olmasına çalışılmalıdır. Ayrıca insan kaynakları politikasında, gereğine uygun devamlı geliştirici eğitimin yanı sıra, işin geı·ektircliği profile uygun aday seçim ve atanması, rotasyon, personelin özellikle karla motivasyonu, motivasyon araştırma ve uygulaması, çalışanın işini keneli işiymiş gibi yapacak şekle getirmek için metod ge liştirm e, bünye içinden bilhassa kurum için ve fakat serbest ça l ışacak atıl ıııı cıları n tespit ve yetiştiri lmesi , kariyer planlaması, kurum kimliği, kurum kültür ve felsefesini oluşturma ve yerleştirme konularına ağırlık verilmelidir. Kurumlarda yukarıdan aşağıya emir ve talimat yerine, kararların alt düzeyde oluşturularak, üst düzeyde onaylanması uygun olur. Yönetici planlar yapmak için hayal gücüne, bu planları uygulamak için pratik zeka ve enerjiye sahip olma lıdır. Dikkatli olmak, açık sözlülük, zamanına göre yumuşaklık Agenda veya kurnazlık, eli açı klık veya cimrilik, müsriflik veya hesaplılık, sabırsızlık veya serin ka nl ılık yönetici için daima gerekli özelliklerdir. Doğuştan veya sonradan elde edilmiş bütün bu özelliklerin yöneticide bulunması zorunludur. Yönetici uygu layacağı strateji ve taktikleri iyi bilmelidir. Nasıl bir yığın inşaat malzemesi bir kulübe sayı lamazsa, görevi ve hedefleri tam olarak tanımlanmamış, disiplinsiz bir sürü insan da meslekleri ne olursa olsun, bir ekip veya bir şirket sayılmaz. Yönetici, ekibinin eğiticisi, öğreticisi, yöneticisi ve gözeticisidir. İnsanları n kendi nazarl arı nda büyük yetenek ve değer taşımakta olduklarını sandıklarını unutmamak gerekir. Kişilerin benliği tahrik edilmeli, asla yıkılmamal ıdı r. Hiddet, yöneticinin ekibine telkin ettiği saygıyı sanıldığı kadar sarsmaz ve hatta bazen aranır ela, fakat alay etmek ve küçük görmek her zaman gücendirir ve affedilmez. Yönetici cesur olmal ıdı r. Ancak, cüretkar bir yönetici talihlidir. Cesaretin olmadığı yerde talih ve ümit sadece bir hayaldir. Yönetici, ekibinin hem eğiticisi hem ele gözeticisidir Bundan başka yönetici, kültür elenilen kavramda yatan incelikleri en kısa ve en gerçekçi yoldan astlarına aşılayacak ve aktaracak bir kimsedir. Her kurumda "Toplam Kalite" birimi bulunmalıdır. Yöneticilik, insanların hareketlerini etkileme sanatıdı r. Bir kişinin kendi istek ve iradesini öteki kişilere, onların saygı, güven, itaat ve bağlılıkla rı nı kazanarak, kabul ettirmek yeteneğid ir. Bu yetenek başkala rıyla ilgilenebilecek her alanda kendini gösterir. Bir topluluk ne kadar geniş çerçeveli olursa olsun, başı olmadan görev yapamaz. İyi yönetici bir güç ve enerji kaynağıd ır. Bir şirketin veya departmdn ı ıı başarısı veya başarısızlığı başlarındaki yöneticilere bağl ıdır. Kurumlarda kalite anlayı şını , toplam kalite esaslar ı ile çakıştırmaya gayret edilmelidir. -------------------TESİSAT DERGİSİ SAYI 41 _ ________ ___ _ _ _ ___ _ ~ MAYIS '99
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=