Tesisat Dergisi 350. Sayı (Şubat 2025)

42 TESİSAT • 02 / 2025 onda yarattığı duygu ve düşünceleri, onun analizlerini anlamaya çalışmalıyız. Karşımızdaki konuya veya olaya bizden tamamen farklı bakıyordur. Önemli olan onun bakış açısını anlamaktır. Ancak o zaman empati kurabiliriz. Anladığımızı İfade Etmek: Onu anladığımızı, onun yerinde olsaydık benzer duygular taşıyabileceğimizi ifade ederek onun bu hassasiyetine duyarlılık göstermeliyiz. Bu şekilde sizi dinleyecek ve sizinle birlikte çözüm oluşturacak, sonraki adımları gözden geçirecek bir ortam yaratabilirsiniz. Bu aşamada ona destek olacağınızı ifade etmek de onu harekete geçirecektir. Diğer bir deyişle empatinin tam olarak gerçekleşmesi için, kendimizi karşıdakinin yerine koyarak onu dinlemek ve onun bakış açısını öğrenmek, sonra onun duygularını ve hislerini anlamak ve en son olarak da onu anladığımızı ifade ederek nasıl destek olacağımızı görüşmektir. Empatinin bir diğer önemli yönü ise, hoşgörü ve kabul etme duygusunu geliştirmesidir. Empati göstermek, insanların farklı bakış açılarına saygı duymalarına ve diğer insanların düşüncelerine açık olmalarına yardımcı olur. Bu da farklı kültürler ve farklı düşünceler arasında hoşgörülü bir ortamın oluşmasını sağlar. Dinleme becerimizi geliştirir. Ortak hareket etme, beklentilere göre çözüm üretme ve davranışlarımızı daha yapıcı şekilde geliştirme becerilerimize katkıda bulunur. Empati kurmada başarılı olmak için empatinin bir buz dağı gibi iki farklı bölümünü iyi bilmek ve iyi yönetmek gerekir. Empati kurarken bir buzdağı ile karşı karşıyayızdır. Buzdağının alt kısmında karşımızdaki insanda o an göremediğimiz duygular ve yaşanmışlıklar vardır. Bu göremediklerimiz aslında o kişiyi farklı davranır hale getiren ana etkenlerdir. Bu etkenler: - Geçmişte yaşadıkları ve bunların yarattığı ön yargı, stres veya birikim - Yaşadığı travmalar veya üzücü olaylar - Yaşadığı kayıplar ve yarattığı acılar, bu acıların etkisinin devam ediyor olması - Pişmanlıklar, başarısızlıklar, öz güven kaybı - Gösterdiği çabalar ve hayal kırıklıkları - Duygularını yoğun yaşaması, hassas ve kırılgan yapısı - Buzdağının üzerinde ise gördüklerimiz ve gözlemlediklerimiz vardır. Gördüklerimiz: - Dış görünüşü - Vücut dili - İfadesi, konuşma tarzı - Davranış ve tutumu - İletişim şekli Buzdağının üzerindeki gördüklerimiz ile iletişim kurduğumuz kişileri değerlendiririz. Hatta çoğu zaman acımasızca yargılarız. Gerek özel hayatta gerekse iş hayatında iletişim kurduğumuz kişiler eğer her zamankinden farklı davranıyorsa, aşırı tepki veriyorsa veya beklediğimiz davranışın dışında bir tepki veriyorsa sadece gördüklerimiz ile ona karşı kendimizi kapatmak veya ters davranmak en fazla tercih ettiğimiz yol olabilmektedir. Oysa aslında bizim göremediklerimiz nedeniyle o kişinin bizden anlaşılmayı beklemesi veya empati kurularak kendisine yardımcı olunması ve hatta destek olunması beklentisi söz konusudur. Hızlı ve keskin bir tepki vermek veya karşımızdakine kendimizi kapatmak yerine, empati kurarak göremediklerimizi ortaya çıkaracak şekilde anlayışlı ve soru sorarak buzdağının altındaki etkenleri öğrenmeye çalışmak ilk eylememiz olmalıdır. Onu dinlediğimizde ve onu anlamaya çalıştığımızda ona yardımcı olacak davranışı ortaya çıkarırız. Empati yönü güçlü olan yöneticilerin dinleme ve önemseme becerileri de yüksek olduğundan hem çalışanları hem de müşterileri için güven duyulan, çözüm odaklı bir konumda olmaları kaçınılmazdır. n PUSULA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=