Tesisat Dergisi 350. Sayı (Şubat 2025)

41 TESİSAT • 02 / 2025 ÇALIŞANLAR VE MÜŞTERILER ILE EMPATI KURMAK LEVENT TAŞKIN YÖNETİM DANIŞMANI Hepimizin aşağıdaki cümleleri karşımızda diyalogda olduğumuz bir kişiye söyleme olasılığı yüksektir: “Beni neden anlamıyorsun?”, “Kendini benim yerime koysana” Bu şekilde aslında karşımızdaki kişiye o anki ruh halimizi, o andaki davranışımızın veya tepkimizin altında bir birikmişlik veya bir neden olduğunu anlatmaya çalışırız. Bizi dinlemesini, başka bir açıdan yalın bir şekilde bizi anlamasını bekleriz. Beklediğimiz aslında dinlenilmek, anlaşılmak ve onaylanmaktır. Tepki vermek bazen istemli, bazen de istemsiz bir hareket ve içimizden gelen bir istek ise, anlaşılmak ve onaylanmak da bir o kadar önemli bir istek ve beklentidir. Tepki verirken bizim kontrollü ve karşı tarafı rencide etmeyecek bir uslupla tepkimizi dile getirmemiz daha iyi anlaşılmamıza yardımcı olur. Aksi takdirde hatalı ve zor duruma düşmemize neden olur. Benzer şekilde karşımızdakinin bizi anlamaya çalışmaması ve anlayış göstermemesi de bizi yorar ve gergin hale getirir. İletişim iki yönlü bir bıçak gibidir. Doğru kelime ve ifadeler ile doğru bir vücut dili ve ses tonu birleştiğinde karşı tarafa mesajınızı daha kolay iletirsiniz. Çünkü dinlenirsiniz ve karşınızdakinin algısını açık tutarsınız. Bunun tam tersi olduğunda yani yanlış kelimeler veya yanlış bir davranış veya ses tonu ile iletişim kurduğunuzda karşınızdaki kişi kapanır ve sizi dinlemez. Anlaşılmaz ve sorunlu birisi olursunuz. Bu nedenle anlaşılmak ve dinlenilmek için doğru ifadeler ve vücut dili kullanmayı iyi bilmeliyiz. İnsanlara tepki vermeden önce onları dinlemek ve anlamaya çalışmak önemlidir. Siz o an gördüğünüz bir davranış veya ortaya çıkan bir sonuç üzerinden tepki veriyor veya ön yargılı davranıyor olabilirsiniz. O sonuca giden süreçte karşınızdaki kişinin ne yaşadığını ne zorluklarla karşılaştığını veya yetkinliğinin ne olduğuna dair bir fikriniz yoksa önce dinlemeyi bilmeliyiz. Dinlemez veya analiz etmezsek aynı sorunların tekrar yaşanma olasılığı yüksektir. DINLERKEN KARŞIMIZDAKIYLE EMPATI KURMAK ÖNEMLIDIR. Empati, bir insanın, kendisini karşısındaki insanın yerine koyarak onun duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlamasıdır. Empati, başka bir bireyin deneyimlerini, duygularını ve düşüncelerini anlamak için çaba göstermek anlamına gelir. EMPATI KURARKEN YAPILMASI GEREKEN ANA DAVRANIŞLAR NELERDIR? Dinlemek: Önce karşımızdakini önyargısız ve net bir şekilde sözünü kesmeden dinlemeliyiz. Onun duygularını anlamak için kendisini ifade etmesine olanak tanımalıyız. Sorular sorarak açık kalan konuları da anlatmasını sağlamalıyız. Soru sormak ve dinlemek hem onun duygularını anlamamıza hem de onu önemsediğimizi göstermemize neden olacaktır. Bunu yaparken kendi duygu, düşünce ve önyargılarımızdan uzak olmalıyız. Onu Anlamak İçin Çaba Göstermeliyiz: Karşımızdakini dinlerken onun yaşadıklarını, yaşadıklarının PUSULA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=