Tesisat Dergisi 349. Sayı (Ocak 2025)

35 TESİSAT • 01 / 2025 PUSULA sorumluluk alırlar ve daha yüksek performans ile çalışırlar. Böylece bağlı çalışanların olduğu şirketlerde, bağlı olmayan çalışanların olduğu şirketlere göre %60 daha az hata yapıldığı tespit edilmiştir. Çalışan bağlılığının önemiyle ilgili bir veriyi daha paylaşmak isterim. Bağlı olmayan çalışanlar, bağlı çalışanlara göre %60 daha sık hata yapar. Ankete göre diğer bir sonuç da çalışanların sadece beşte biri şirket için içtenlikle bağlı olarak çalışmak istemektedir. Çünkü bu konuda motiveli ve istekli olacak bir ortamın olmadığını düşünmektedirler. Daha da önemlisi kendilerini değerli hissetmediklerini ve tam tersine değersizleştirildiklerini gösteren davranışlarla karşılaştıklarını belirtmektedirler. Pandemiden önce, işletmelerin sadece %24'ü çalışan bağlılığının bir öncelik olduğunu düşünüyordu. Salgının ardından, bu oran %36'ya ulaştı. Bağlı çalışanın önemi halen ülkemizde tam olarak anlaşılmış değil. Çalışan bağlılığı şirketin karlılığına direk etki eden bir unsurdur. Çalışanlarınız şirketin kaynağıdır. Bir şirket insan dahil kaynaklarını ne kadar doğru ve değişen müşteri isteklerine göre harcar ise, o kadar karlı ve rekabetçi olur. Çalışanlarımızı şirketimizin önemli bir kaynağı olarak görürsek, çalışan bağlılığını artırmak için adımlar atabiliriz. Çalışan bağlılığı için birçok yöntem ve uygulama vardır. Bir genelleme yapmak ne kadar doğru olmasa da bazı adımlar çalışan bağlılığı için çok etkilidir: Şirkette verimsizliğe neden olan, ölçülemeyen, süreçleri net olmayan, şirket içi prosedür ve bürokrasi nedeniyle bir türlü imzalanamayan, karar süreçlerini çok geciktiren, çalışanı bıktıran, çalışanı işten soğutan ve müşterilerde şikâyete neden olan tüm iş akışlarını yenilememiz gerekir. İlk soru bu iş akışının müşteriye faydası ne olmalıdır? Müşteri hizmeti veya yanıtı geç alıyorsa zaten iş akışı sıkıntılıdır. Geç alınan kararlar, ulaşılamayan yöneticiler, sürekli toplantıda boşa geçen süreler, öncelikler belirlenmeden yapılan iş programları, yöneticilerin dağınık ve özensiz çalışmasının getirdiği aciliyet gereken ve hemen istenen işler, satırlarca mektup gibi yazılan ve birbirini alıcı göstererek topu taca atan uzun mailler çalışanı bunaltır. Müşterilere çözümü geciktirir ve müşteriler şirket içindeki dağınıklık ve büroksiden dolayı bekletilir. Üstelik bu gecikme normalleştirilir ve herkes birbirinden şikayetçi olarak dertlenir durur. Oysa esnek ve hızlı olmak artık günümüzün vazgeçilmezidir. Kimse sizin şirket içi bürokrasinizden dolayı beklemez. Müşterileriniz ve çalışanlarınız için bıkkınlık yaratan iş akışı zaten yanlıştır. Şirket içerisinde bilgi akışını, iletişimi hızlı ve şeffaf yapacak metotlar kullanmalıyız. Böylece ilgili her kişinin iş süreci boyunca eşdeğer bilgi ile en az hata veya ihmalle iş yapması sağlanmalıdır. İletişimsizlikten veya bilgi vermeyi sakınmakdan doğan hataları onarmaya çalışmak çok fazla yorucu ve yıpratıcıdır. Aynı zamanda bıkkınlık ve gerginlik yaratır. Uzun ve sık toplantılar yaparak çalışanlarınızı boğmayınız. Toplantıların kısa ve hedefe yönelik olmasını sağlayınız. Dijital dönüşümün artık şirketlerde içselleşmesi gereken bir dönemde, uzaktan çalışma, online eğitimler, online toplantıların yaygın kullanılmasını, bununla birlikte raporların bir ERP ve CRM sistemi üzerinden alınmasını; günlük iş sonuçlarının anında herkesin kendi sorumluluk alanını kontrol ve analiz etmesini sağlayacak alt yapıyı şirketinizde oluşturunuz. Tek bir iş ve rapor dili, şeffaflık, verilere anında ulaşım ve hızlı iletişim çalışanın iş yükünü azaltır ve motivasyonunu artırır. Çalışanlarımızın kişisel gelişimlerini destekleyecek eğitimler, koçlu, geri bildirimler ve ikili performans görüşmeleri ile onların gelişimine destek olacak uygulamaları içselleştirmeliyiz. Adil, şeffaf ve ölçülebilir bir performans sistemi çalışanı mutlu eder ve gelişimi için dinamik tutar. Bu yöntemler çalışanlarla düzenli bir araya gelmemizi, somut konular üzerinde konuşmamızı sağlar ve onları önemsediğimizi gösterir. Takdir etmeyi, teşekkür etmeyi ve başarıyı ödüllendirmeyi çalışanlarımıza sıkça yapmalıyız. Takdir etmek ve ödüllendirmek motivasyon sağlamanın bel kemiği sayılabilir. Çalışanlar verilen bir işi başardıysa ya da verilenin de ötesinde bir başarı yakaladıysa, takdir edilmek onların en doğal hakkıdır. Takım çalışmasına özendirmek, çalışanlardan fikir almak, çalışanları dinlemek ve onlara saygılı davranmak gibi kendilerini değerli hissettirecek tutum ve davranışları onlardan esirgemeyiniz. Çalışan bağlılığı için temel stratejiler şirket yönetiminin kalitesini gösterir. Eğer şirket yönetimi ve yönetim kadroları çalışan bağlılığı için gerekli metot, proses ve ölçümleri kullanmayı içselleştirmiyorsa; ayrıca uygulanacak prosedürlere liderlik etmiyorsa, personel memnuniyetine yönelik kaynaklarını ayırmıyorsa ve yöneticilerinin personel memnuniyetini ölçerek sonuçlarını yöneticilerin performans değerlendirmelerinin bir parçası yapmaz ise bir şirkette çalışan bağlılığının gelişmesi çok zordur. Çalışan bağlılığı stratejisi şirket yönetiminden başlayarak alt kadrolara kadar adım adım gitmelidir. Bu şekilde çalışanların şirketten ayrılmalarındaki yöneticilerin payını da azaltmış olursunuz. Bu yüzden çalışan bağlılığı direk olarak şirket yönetiminin karnesidir. n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=