Tesisat Dergisi 345. Sayı (Eylül 2024)

45 TESİSAT • Eylül / 2024 uyarıları görmeyen ve algılayamayan bir yöneticinin kriz dönemlerinde personele nasıl davrandığını hayal etmenizi isterim. Güç iyice ona geçmiştir. İşsizlik vardır ve biat beklemektedir. Ekonomide ve piyasalarda zor bir dönemden geçtiğimiz bu günlerde işte yukarıda bahsettiğim yönetici tipi veya işveren “işin var daha başka ne bekliyorsun” diyerek çalışanına mobbingi artırırken; çalışan da “aman işsiz kalmayayım bu dönemde” diye düşünürken karşılıklı birçok yanlış tutum ve davranışın yaşandığı bir iletişimin içerisinde olabiliriz. Çalışanın ilk fırsatta işten ayrılmayı hayal ettiği, işverenin de bunu önemsemediği bir durum şirketlerin verimliliğini ve müşteri memnuniyetini olumsuz etkilemektedir. Bu dönemde hem personelin hem de müşterinin önemli olduğu daha çok dikkate alınmalıdır. Şirket içi eğitimler, prosedürlerin verimliliği, müşterilerin daha sık ziyareti ve dijitalleşme ile personele ve müşteriye değer yaratma daha ön planda tutulmalıdır. “Eğitimli, tecrübeli ve şirkete bağlı personel krizden çıkışta şirketin en önemli güç kaynağıdır. Personel bir şirketin en önemli varlığı ve sermayesidir.” Bu nedenle hem kriz dönemlerinde hem de özellikle işler iyiyken personeli önemseyen, personelin gelişmesine olanak tanıyan, kariyer fırsatlarını sunan ve ölçülebilir bir performans sistemi ile geri bildirimler vererek gelişimlerine destek veren yöntemlerin kullanılması bu nedenle önemlidir. Hem çalışanınızın niteliğini ve bağlılığını artırır, hem de iyi çalışanınızı krizlerde elinizde tutmanız için öncelikli davranmanızı sağlar. Krizlerde fikir üretmek, müşterileri elde tutmak, rekabetin zor olduğu pazar koşullarında nitelikli personel ve güven yaratan bir yapıyla müşterilerden en fazla şekilde pay almak, çalışanların isteyerek fedakârlık yapması ve sorumluluk alması, özveri göstererek sınırlarını zorlaması nitelikli çalışanları elde tutmakla mümkündür. Bu sayede krizler çoğu zaman fırsata dönüşür. İnsan kaynağı bir iş yerindeki en önemli unsurdur ve insana yapılan yatırım şirketin geleceğine yapılan yatırımdır. Rekabetçi olabilmek ve değişen müşteri isteklerine karşın sürekli gelişmek sadece makina ve teknolojiye yatırım yapmakla mümkün olmaz. Sistemi kullanan ve geliştirecek olan personeldir. Şirket yönetimi personele harcanan parayı çoğu zaman gereksiz masraf olarak görür. Bu tür şirketlerde personel motivasyonu zayıftır ve bağlılığı azdır. Personel sirkülasyonu fazladır. “Aslında değişen personelin şirkete masrafı daha fazladır. Hem yerine yenisini koyma ve yetiştirme maliyeti, hem de müşterilere sunulan hizmetlerdeki değişkenliğin getirdiği memnuniyetsizliğin maliyeti çok daha fazladır.” Bu nedenle personelin düzenli eğitimi ile gelişim alanlarının belirlenmesine yönelik performans değerlendirmesi mutlaka yapılmalıdır. Bu şekilde adil ve rekabetçi bir ortamda personellerden başarılı olanlar belirlenir. Şirkette onlara kariyer planı yapılır. Yönetici adayları ve her yöneticinin içeriden bir halefi belirlenir. Şeffaf ve bilgi paylaşıcı düzenli iletişim toplantıları yapılır. Kişisel gelişim için performans değerlendirme görüşmeleri ve geri bildirim görüşmeleri yapılır. Personel can kulağı ile dinlenir, iş delege edilerek özgüven kazandırılır, fikirlerine önem verilir ve ekip çalışmasına teşvik edilir. Liderlik ve yöneticilik becerileri yanı sıra şirket içerisinde rotasyon ile başka bölümler ve başka alanlarda beceri kazanması sağlanır. Çalışırken ve müşterilerle iletişim halindeyken onların verimliliklerini artıracak metotlar, on-line ve IT tabanlı yapılanmalar ile desteklenmelidir. Böylece nitelikli personel ile rekabette fark yaratan hizmetler sunulabilir. Yöneticilerin yetkinliği ve çalışanların yöneticiden memnuniyeti de mutlaka ölçülmelidir. Ölçmeden bilemezsiniz, ölçmeden doğru karar veremezsiniz, ölçmeden ve şeffaf olarak paylaşmadan adil davranmış olamazsınız, sonuçta güven kaybedersiniz. Yetkinliği zayıf bir yönetici ile krizlerde yol alınmaz, birçok personel ve güven kaybedersiniz. Krizlerde yetkin olmayan yöneticinin korunması ve yetkinliği iyi olan personelin işten çıkarılması kriz sonrası dönemler için ölümcül hatalara yol açmak demektir. n PUSULA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=