Tesisat Dergisi 344. Sayı (Ağustos 2024)

54 TESİSAT • Ağustos / 2024 ralarındaki kademeli ödemeler yoluyla bir ısı pompasının maliyetini geri ödeyebilir ve elektrik şirketi ön finansman sağlar. - Kredi Verenlerin Teşvik Edilmesi: Hükümetler, bankaları ve kredi kuruluşlarını ısı pompası kurulumları için daha düşük faiz oranları, daha uzun geri ödeme süreleri veya daha düşük peşinat gereksinimleri sağlanabilir. - Yeşil Tahviller ve İklim Finansmanı: Hükümetler ve finans kuruluşları, çevreye duyarlı yatırımcıları çekerek ve ev sahipleri için uygun koşullar sunarak konut tipi ısı pompası kurulumlarına adanmış yeşil tahviller çıkarabilir. - Topluluk Finansmanı: Topluluklar, ev sahiplerinin toplu olarak ısı pompalarına yatırım yaptığı ve toplu indirimlerden, ortak bakım maliyetlerinden ve daha uygun finansman koşullarından yararlandığı finansman programları oluşturabilir. Sonuç: Isı pompalarının kullanımının hem kullanıcılara hem çevreye hem de fosil yakıtlardan uzaklaşarak ülke ekonomisine katkılarını dikkate alan AB ülkeleri ısı pompasının atan enerji maliyetleri sonrası kaybettiği avantajı tekrar cazip hale getirmek için yoğun bir çalışma içerisindedir. İşletme maliyetlerinin iyileştirilmesi, muhtemelen elektrik vergisi indirimleri veya özel ısı pompası tarifeleri yoluyla, cazibelerini ve alımlarını daha da artırmak için projeler üretilmektedir. Binalarda, endüstride ve ağlarda yenilenebilir verimli ısıtma ve soğutma teknolojilerine geçiş için aciliyet olduğu için Avrupa'nın sürdürülebilir ve güvenli bir enerji kullanımı için çözümler sunması gerekir. Özel bir AB eylem planı olmadan, 22 milyon eski bireysel ısıtma cihazı ve birkaç bin büyük eski fosil bazlı ısıtma ünitesinin fosil kazanlarla değiştirilme riski altında olduğu görülmektedir. Isıtma ve soğutma sistemleri, dünya genelindeki çoğu evde enerji kullanımının en büyük bölümünü oluşturur. Avrupa'da toplam enerji tüketiminin %50'sinden sorumludurlar ve hane halkı enerjisinin %80'i hala fosil yakıtlara dayanmaktadır. AB'nin Isı Pompası Eylem Planı AB genelinde yaygınlaştırmayı hızlandırmak için, Komisyon, AB Üye Devletleri, sektör uzmanları, finans kuruluşları ve ısı pompası değer zincirinin tamamındaki eğitim sağlayıcılarını bir araya getirecek olan Isı Pompası Hızlandırıcı ortaklığı da yer alıyor. Ayrıca, AB işletmeleri ve vatandaşları mevcut ısı pompası çözümleri hakkında hedeflenen bilgiler alacak ve gelecekteki mevzuat, 2029 yılına kadar bağımsız fosil yakıtlı kazanların aşamalı olarak kullanımdan kaldırılmasını hedefleyecektir. Hem bireysel düzeyde ısı pompası dağıtımı hem de büyük ısı pompaları tarafından sağlanan ısıtma ağları için finansal fırsatların haritalanması, yerel ve bölgesel düzeylerde ısıtma ve soğutma stratejilerine katkıda bulunacaktır. Bu nedenle yeşil elektrik kullanan ısı pompaları bu hedefi desteklemede önemli bir rol oynayabilir. Isı pompaları, bir evin veya çalışma alanının içini ısıtmak için dış havadan veya yerden enerji çekerek kazan kullanmaktan daha verimli olan olgun bir teknoloji sunar. Ayrıca, ısıyı içeriden dış havaya veya yere aktararak bir binayı soğutmak için ters yönde de çalışabilirler. Isı pompalarının net sıfır geleceğimizde oynayacakları önemli bir rol vardır. Uluslararası Enerji Ajansı'nın (IEA) 2022 yılında yayınladığı bir raporda , ısı pompalarının 2030 yılında Avrupa'nın binalarda ısınma için ihtiyaç duyduğu gaz talebini en az 21 milyar metreküp azaltacağı öngörülüyor. AB Yeşil Mutabakat hedefleri doğrultusunda, REPowerEU planı yenilenebilir enerji ve enerji verimliliğine ön yükleme yatırımları yapılmasını talep ediyor. Fosil yakıt ithalatını azaltmayı, binalarda mevcut ısı pompası dağıtım oranını iki katına çıkarmayı ve büyük bölge ısıtma ve soğutma şebekesi ısı pompalarının dağıtımını hızlandırmayı amaçlıyor. Sadece 2022'de 3 milyon ısı pompası ünitesinin kurulmasıyla, hedef 2027'ye kadar en az 10 milyon ek ısı pompası kurmaktır. n MAKALE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=