Tesisat Dergisi 344. Sayı (Ağustos 2024)

53 TESİSAT • Ağustos / 2024 MAKALE harçları elektrik faturalarından uzaklaştırmak ve örneğin genel bütçelere eklemek, elektrik üzerindeki orantısız yüksek vergi ve harçların yükünü hafifletebilir ve daha temiz ısınma seçeneklerini tüketiciler için ekonomik olarak daha uygulanabilir hale getirebilir. 2. Enerji ile ilgili olmayan vergi ve harçlar kaldırılması. 3. Politika desteği ile yenilenebilir enerji sübvansiyonlarının uygulanması ve devreye alınması. 4. Elektrik kullanımında kullanılan hacme göre yeniden vergi oranlarının düzenlenmesi. 5. Karbon emisyonlarına bir fiyat getirilmesi, karbon yoğun uygulamaların azaltılması için doğrudan bir teşvik sağlayabilir ve ısı pompaları gibi düşük karbonlu teknolojilere yatırımı teşvik edebilir. Çevreyi kirleten öder mantığı ile Almanya'da Ocak 2021'de bir karbon vergisi uygulamaya konmuştur ve İsveç'te 1991'den beri, Finlandiya'da ise 1990'dan beri uygulanmaktadır. 6. Isı pompalarını benimseyen tüketiciler için daha düşük veya değişken elektrik tarifeleri sunmak. Isı pompalarının diğer ısıtma teknolojilerine kıyasla genel maliyet rekabetçiliği, ilk satın alma fiyatı, işletme ve bakım maliyetleri (elektrik maliyetleri dahil), dayanıklılık ve hibeler veya vergi kredileri gibi mali teşvikler dahil olmak üzere çeşitli faktörlere bağlıdır. Çoğu pazarda, mali teşviklere rağmen, ısı pompaları genellikle petrol veya gaz kazanları gibi geleneksel fosil yakıtlı ısıtma sistemlerinden daha yüksek ön maliyetlere sahiptir, ancak üstün enerji verimliliği nedeniyle kullanım ömürleri boyunca daha düşük işletme maliyetlerinden yararlanırlar. Isı pompalarını tüketiciler için daha cazip hale getirmek için satın alma ve kurulum maliyetlerinin azaltılması kritik öneme sahiptir. Teknoloji türü, nominal kapasite, üretim kalitesi, işlevsellik ve coğrafi konum, ekipmanın nihai maliyetini etkileyen faktörlerden bazılarıdır. Pazarın olgunluğu da kurulum ve elektrik ve boru tesisatı işleri veya depolama tankları gibi ek maliyetleri etkileyerek maliyetleri etkiler. İşçilik maliyetleri de ülkeler arasındaki ön maliyet farklılıklarına katkıda bulunur. Mevcut bir evde ısı pompasına geçiş, özellikle kurulumla ilgili ek maliyetler içerebilir. Örneğin, eski evlerin ısı pompasının kapasitesine bağlı olarak daha yüksek elektrik yüklerini karşılamak için elektrik sistemlerini yükseltmeleri gerekebilir. Buna ek olarak, ısı pompası verimliliğini optimize etmek için mevcut radyatörlerin daha büyük radyatörlerle veya yerden ısıtma veya cebri hava sistemleri gibi alternatif ısıtma sistemleriyle değiştirilmesi gerekebilir. Bu yükseltme maliyetleri toplam kurulum maliyetinin önemli bir kısmını oluşturabilir. Ön maliyetleri azaltmaya yönelik çabalar, tüketicilerin ısı pompalarına olan ilgisini artırmak için kritik önem taşımaktadır. Devlet desteği ve özel sektör finansmanı, tüketicilerin bu maliyetleri yönetmelerine ve ısı pompalarının sunduğu enerji tasarruflarından yararlanmalarına yardımcı olmada önemli bir rol oynamaktadır. Özellikle, düşük gelirli hanelerin ısı pompaları gibi daha temiz ve daha uygun maliyetli ısıtma çözümlerine erişmelerine yardımcı olmak için acil bir ihtiyaç vardır. Bu nedenle hükümetlerin mutlaka ısı pompası için hibe ve sübvansiyonlar uygulamalıdır. Örneğin, ısı pompaları için indirimli KDV oranları, vergi muafiyetleri ve faizsiz kredilendirmeler gibi. Avrupa’da uygulanan uzun vadeli finansman desteğine bir örnek aşağıdaki gibidir: - Hizmet sağlayıcı ısı pompasının finansmanı, kurulumu ve işletilmesiyle ilgili tüm maliyetleri üstlenir ve müşteriden gerçek enerji maliyetlerine ek olarak bu hizmet için de ücret alır, örneğin 10 yıllık bir geri ödeme süresi gibi. Bu modeller, ısı pompası üreticilerinin veya montajcılarının tüketicileri için ısı pompasının ön ödemesini yapmalarını sağlamak üzere kredi vermeleri ve/veya finansal risk almaları sağlanarak kolaylaştırılmalıdır. Bu yaklaşım, önemli miktarda ilk sermaye yatırımı ihtiyacını ortadan kaldırır ve maliyetleri zamana yayar. Bu tür uygulamaların yaygınlaştırılması çok önemlidir. Teşvik sistemi birçok ülkede uygulanmış ve uygulanmaktadır. Bunun dışında AB ülkeleri kullanıcıların ısı pompası kullanımına yönelmesi için bazı destekleme modelleri üzerinde çalışmaktadırlar. Bunlara ait bazı örnekleri paylaşmak isterim: - AB ülkelerinde ısı pompası kullanımını yaygınlaştırmak için Enerji Hizmet Anlaşmaları modeli üzerinde çalışılmaktadır. Nu modelde, üçüncü taraflar, güneş panelleri için güç satın alma anlaşmalarına benzer şekilde, enerji tasarruflarından pay karşılığında ev sahiplerinin mülklerine ısı pompaları kurar ve bakımını yapar. Başka bir deyişle, sağlayıcı ısı pompasının finansmanı, kurulumu ve işletilmesi ile ilgili tüm maliyetleri üstlenir ve hizmet için son kullanıcıdan ücret almak yerine, zaman içinde enerji maliyeti tasarruflarından pay alır. - Diğer bir çözüm için analiz edilen model ise Isı Pompası Abonelik Modelleridir. Bu modelin kapsamında bir ısı pompası kiralamak ana unsurdur. Şirketler, ev sahiplerinin ısı pompasının maliyetinin yanı sıra kurulum ve bakımı da kapsayan aylık bir ücret ödediği abonelik hizmetleri sunarlar. - Fatura Üzerinden Finansman Modeli: Ev sahipleri, elektrik fatu-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=