Tesisat Dergisi 344. Sayı (Ağustos 2024)

42 TESİSAT • Ağustos / 2024 LEVENT TAŞKIN Yönetim Danışmanı PUSULA Çalışan Motivasyonunun İş Verimliliğine Etkisi kaybı, yeni bir personelin maliyetinin üç katından daha fazla şirkete ek maliyete neden olur; bunun dışında yeni personelin işte verimli hale gelmesi için geçecek aylarca sürecek zaman ve iş kaybı da cabası. Çalışanlarda motivasyon kaybına yol açan temel unsurlar: 1. Kendilerini Değersiz Hissetme Hiçbir çalışan takdir görmediği, fikirlerinin dinlenmediği, teşekkür kelimesini iyi bir iş çıkardığında bile duyamadığı ve başarılarının alkışlanmadığı bir yerde çalışmak istemez. Kendisine önem ve değer verilmediğini düşünen çalışanın, daha iyisini yapmak ve kendini geliştirmek için bir hedefi bu tür ortamda olamaz. Takdir edilmediği bir yerde neden daha fazla efor göstersin? Neden uzun vadeli bu şirket için çalışma planı yapsın? Bu düşünceler onu başka arayışlara itecektir. 2. Kariyer Fırsatı Görememek Uzun süre aynı pozisyonda çalışıp hak ettiği terfiyi alamayan, kendisine herhangi bir gelişim ve kariyer fırsatı sunulmayan bir çalışanın bir hedefi kalmaz. Ne önünde ona sunulan bir fırsat vardır, ne de onu dikkate alıp onun geleceği ile konuşan bir yönetici vardır. Ne yaparsa yapsın onun performansını veya başarısını kim ve nasıl fark edecektir? Kariyerinde yükselmesi için ne yapmalı ve nasıl desteklenmelidir? Kiminle bu konuyu konuşsa yanıt alamadığı gibi bir de tepkiyle karşılanmaktadır. Kendi çıkış yolunu artık kendisi bulacaktır, tabi ki şirket dışına bakarak. 3. Huzurlu ve İletişimi Yüksek Bir Ortam Bulamamak İş yerinde aşırı stres, huzursuzluk, sürekli bir gerginlik ve yöneticiden kaynaklanan gergin bir ortam var ise kimse bu ortamda uzun süre çalışmak istemez. Yöneticinin ekip ile arasında mesafe varsa ve gerekli bilgileri paylaşmadan sadece verilen işlerin yapılmasını istiyorsa; biat ortamı yaratılmışsa çalışanın bu ortamda kendi fikrini söylemesi, görüşlerine önem verilmesi ve dinlenmesi mümkün değildir. Dinlenmeyen bir kişi zaten önemsenmiyor demektir ve dolayısıyla mutsuzdur. Calışanları etkili bir şekilde yönlendirmek ve motive etmek için karizmaya ve büyük bir vizyona ihtiyacınız yoktur. Ücret bir çalışanın motivasyonunda en etkili faktör gibi kabul edilir, bir bakıma doğru olmakla birlikte çoğu zaman da ücret ikinci planda kalır. Eğer çalışan yaptığı işten psikolojik ve sosyal bir tatmin almıyorsa; kariyer fırsatı göremiyorsa; adil ve eşit davranılmadığını görüyorsa; gelişim imkânı verilmiyorsa; kötü ve bencil bir yöneticiyle çalışıyorsa bir süre sonra paradan aldığı tatmin yok olur ve mutsuzluk başlar. Bunu parayla kapatmak da yetmeyecektir. Yöneticilerimizin ve şirket yönetimlerinin çalışan motivasyonunu düşüren tutum ve davranışları, birçok yetkin ve yetişmiş personelin mutsuz ve dolayısıyla düşük verimle çalışmasına neden olur. Ya da bu personellerin aldıkları ücreti bile dikkate almadan işten kendi istekleriyle ayrılmalarına ve kariyerleri için yeni fırsatlara yelken açmalarına neden olmaktadır. Yetişmiş ve yetkin bir çalışanın

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=