MEKANİK TESİSAT SEKTÖRÜNÜN DERGİSİ • AĞUSTOS 2024 • YIL: 32 • SAYI: 344 • 90 TL. • ISSN 1305-2063 www.tesisat.com.tr AKILLI SAYACI TÜRKİYE’NİN İLK YERLİ VE MİLLİ eskavalve.com UZAKTAN KONTROL
Bülbül Mah. Irmak Cad. No:40 Beyoğlu/Dolapdere/İstanbul Tel: (0212) 250 15 00 - 237 19 29 Fax: (0212) 255 01 14 Master ux DC 30/15000 W THB 40/500 W AG 1200/9000 W FH 900/4500 W AE 2 100/900 W AJ 2 200/2400 W
KATALOĞU iklimlendirmekatalogu.tesisat.com.tr ürün grubu bin kullanıcı-ziyaretçi kayıtlı firma YIL SEKTÖREL YAYINCILIKTA Teknik Sektör Yayıncılığı A.Ş. b2bmedya.com
3 TESİSAT • Ağustos / 2024 Önce ozon delindi. Küresel ısınma filan derken “iklim değişikliği” tüm dünyada kendisini kabul ettirdi. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı “Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı” olarak adını güncelledi. Bilimsel gerçeklik, fosil yakıtlar başta pek çok kaynağın insanlar tarafından vahşi biçimde tüketilmesi Dünyamızı geri dönülemez eşiğe getiriyor. Ülkelerin mutabakatlara işlerlik kazandırmaması ve taahhütlerini yerine getirmemesi/ getirememesi sonucunda yer küremiz ve insanlık felaketin eşiğinde. Bugün, konutlar ve toplu yaşam sürdüğümüz mekanlarda klima kullanmadan yaşayabilmek neredeyse olanaksız hale geldi. Klima konfor cihazı olmaktan çıkarak hızla temel ihtiyaç oldu. Dolayısı ile ihtiyaç haline gelen klima sistemlerinde soğutucu akışkanların dönüşümü vb. teknolojilerin geliştirilmesi yönünde iklim değişikliğini durdurabilmemiz için sektöre de önemli görevler düşüyor. Biz de, B2B Medya / Teknik Yayıncılık A.Ş. olarak firmamızın karbon salımını azaltmaya yönelik adımlar atıyoruz. Sabit hatlarımızı bulut santral uygulamasına geçirerek ofise gelme zorunluluğunu ortadan kaldırdık. ERP yazılımı başta iş süreçlerimizde kullandığımız yazılımlar ile okur öncelikli yayın kalitemizi sürekli yukarıya taşıyor, karbon ayak izimizi minimuma indiriyoruz. Basılı dergi, web ve sosyal medya kanallarımızda dijital teknolojileri hızla hayata geçiriyoruz. Yıl sonuna kadar tüm dergilerimizin tüm sayılarını internete yüklemiş olacağız. “İlkeli, Tarafsız, Güvenilir” yayıncılık markası olarak, aynı zamanda “Dijitalleşme, Yeşil Dönüşüm ve Sürdürülebilirlik” başlıklarında da sorumluluğumuzu yerine getiriyoruz. Bu sayımızda KONUK YAZAR sayfamızda, DOSİDER Teknik Komite Başkanı Hakan Akay, ikinci el satılan cihazlara dikkat çekti. PUSULA köşesinde Levent Taşkın “Çalışan Motivasyonunun İş Verimliliğine Etkisi” başlığı ile yazdı. İlk söyleşi konuğumuz, Ashrae Turkish Chapter Başkanı Ahmet Gökşin, 1 Temmuz itibariyle görevini Zahid Poyraz’a devrettiğinde sorularımızı yanıtladı. İkinci söyleşi konuğumuz geçtiğimiz günlerde Zorlu Elektromekanik A.Ş.’de Genel Müdür görevini üstlenen son yılların çalışkan, üretken ve bilgi paylaşımlarıyla öne çıkan iyi bir mühendis Semih Rüstem Çalapkulu, üçüncü söyleşi konuğumuz geliştirdikleri ultrasonik doğalgaz sayacı ile dikkatleri çeken ESKA Genel Müdür Yardımcısı Murat Çalapkulu oldu. Söyleşilerimizi ilgiyle okuyacağınızı umuyorum. “Giderek Artan Enerji Açlığına LNG Çözümü” başlıklı çeviri makalemiz ve Levent Taşkın imzalı “Avrupa’da Isı Pompası Kullanımının Enerji Verimliliğindeki Önemi ve Isı Pompası Kullanımının Özendirilmesine Yönelik Çalışmalar” başlıklı makale dergimizin içeriğini zenginleştirdi. Yararlı olmasını dilerim. En derin saygılarımla. İsmail Ceyhan Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Klima Bir İhtiyaçtır... SUNUŞ Kuruluş Tarihi: 1993 Sahibi ve Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Teknik Sektör Yayıncılığı A.Ş. Adına İsmail Ceyhan ismailceyhan@b2bmedya.com Yayın Danışma Kurulu Prof. Dr. Ahmet ARISOY (İTÜ) Prof. Dr. Birol KILKIŞ (ASHRAE Fellow) Prof. Dr. Filiz KARAOSMANOĞLU (İTÜ) Prof. Dr. Macit TOKSOY (Valfsan) Prof. Dr. Nilüfer EĞRİCAN (Suntek International), Prof. Ümit Doğay Arınç (YTÜ-E) Dr. Celalettin ÇELİK (Viessmann) Ali AKTAŞ (Bosch Home Comfort) Ali Fuat KOLAÇAN (Alarko-Carrier) Arkun ANDIÇ (Systemair HSK) Efkan ÇEVİKER (Erensan) Ekrem ERKUT (Emar A.Ş.) Hüseyin ERDEM (Erdemler Elektromekanik) Mehmet ŞANAL (Üntes) Naci ŞAHİN (Friterm) Nurettin Küçükçalı (RES Enerji) Sarven ÇİLİNGİROĞLU (Çilingiroğlu Müh.) Serdar OCAKTAN (Ayvaz) Şahin ÖZKAN (Baymak) Ufuk ATAN (Vaillant Group) Zeki ÖZEN (Daikin Türkiye) Yazı İşleri ve Reklam Barış Ceyhan barisceyhan@b2bmedya.com 0535 379 04 90 Abone abone@b2bmedya.com Grafik grafik@b2bmedya.com Baskı ve Cilt Özgün Ofset Tel: 0212. 280 00 09 Yayınlayan Teknik Sektör Yayıncılığı A.Ş. Adres: Fikirtepe Mah. Rüzgar Sok. Şua Elite Consept Sitesi 44A - A1 Blok K: 1 D: 48 34720 Kadıköy-İstanbul/Türkiye Tel: 0216 651 78 78 - 0216 651 78 98 Web: www.b2bmedya.com / www.tesisat.com.tr e-posta: info@b2bmedya.com Fiyatı: 90 TL © 2024 Teknik Sektör Yayıncılığı A.Ş. ISSN: 1305-2063 Ayda bir, yılda 12 sayı yayımlanır. Tüm Türkiye’de dağıtılmaktadır. Basın Kanunu’na göre yerel süreli yayındır.
4 TESİSAT • Ağustos / 2024 AĞUSTOS 2024 • SAYI: 344 www.tesisat.com.tr İÇİNDEKİLER ÇEVİRİ MAKALE 55 Giderek Artan Enerji Açlığına LNG Çözümü HABERLER 08 PUSULA 42 Çalışan Motivasyonunun İş Verimliliğine Etkisi Levent Taşkın Yönetim Danışmanı ÜRÜN 58 • COPA Eomix ve Eomix Plus Kombiler 5 Yıl Garantili • VRV’nin Mucidi Daikin Yeni Kaset Tipi İç Ünitesi Projelere Estetik Katıyor • Soğutma Sistemleri için Yenilikçi-Güvenilir Çözüm: Danfoss ETS Colibri • Gree Klima ile Kesintisiz Konfor • E.C.A. Multi Klima İle Birden Fazla Odayı İklimlendirin • S&P'den Ev Tipi Isı Geri Kazanım Cihazı: SABIK • Samsung’un WindFree™ Klimaları Siyah Renkle Evlere Şıklık Katıyor • VaIllant Yeni Ürünü “climaVAIR” ile Konfor ve Tasarruf Sunuyor • De Dietrich Klimalarda ‘24 Saatte Montaj’ Konforu MAKALE 52 Avrupa’da Isı Pompası Kullanımının Enerji Verimliliğindeki Önemi ve Isı Pompası Kullanımının Özendirilmesine Yönelik Çalışmalar Levent Taşkın 44 Ashrae Turkish Chapter President Ahmet Gökşin SÖYLEŞİ 50 ESKA Genel Müdür Yardımcısı Murat Çalapkulu SÖYLEŞİ 46 Zorlu Elektromekanik San. ve Tic. A.Ş. Genel Müdürü Semih Çalapkulu SÖYLEŞİ KONUK YAZAR 41 2. El Satılan Cihazların Pek Çoğu Üretici Markanın, Gaz Dağıtım Şirketinin Bilgisi ve Prosedürü Dışında Montaj Yapılmakta ve Kayıt Dışı Kullanılmaktadır Hakan Akay DOSİDER Teknik Komite Başkanı
ARDA TREND 21 ARMATEKİN 35 DAIKIN 64 E.C.A 7 EKİN END. 15 EKOTEC 9 ENSİM 13 ESKA VALVE Ö.K. FRİGOTERM 1 FRİTERM 29 FUSHENG 5 GE-Tİ 39 İÇTEN METAL 6 İZOCAM 25 NORM TEKNİK A.K.İ. RES ENERJİ Ö.K.İ. ROTACLİMATE 11 RUSH WARM A.K. SUMAK 17 TÜRKIYE’NIN EN ESKI PANEL RADYATÖR YAN SANAYISI İÇTEN METAL SANAYİ ve TİCARET LİMİTED ŞİRKETİ Ömerli Mah. Akmaz Sk. No: 22 Arnavutköy / İstanbul Tel: +90 212 798 33 13 (4 hat) • Fax: +90 212 798 33 17 info@ictenmetal.com • www.ictenmetal.com HER MODEL YAN KAPAK YERE BAĞLANTI KONSOLU HER MODEL ÜST KAPAK ZEMINE TESPIT, L VE YAYLI KONSOLLAR REKLAM İNDEKSİ
HABERLER 8 TESİSAT • Ağustos / 2024 İSİB, Sektörün İlk Yarı Yıl Karnesini Açıkladı İklimlendirme sektörü 2024 yılının ilk yarısında yeni pazarlara açılarak global varlığını güçlendirmeye devam edeceğinin sinyallerini verdi. Geçen yılın aynı dönemine oranla ihracat miktarını yüzde 0,8 oranında artıran sektör, yılın ilk altı ayında 3.4 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi. Türk iklimlendirme sektörünün en çok ihracat yaptığı ilk üç bölge arasında ilk sırada yüzde 46’lık payla Avrupa Birliği ülkeleri, ikinci sırada yüzde 17’lik oranla Bağımsız Devletler Topluluğu ve üçüncü sırada ise yüzde 10 ile diğer Avrupa ülkeleri yer aldı. Türkiye’nin iklimlendirme sektöründe global bir oyuncu olma hedefinde emin adımlarla ilerlediğine dikkat çeken İklimlendirme Sanayi İhracatçıları Birliği (İSİB) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Şanal, sektör olarak yılın ikinci yarısında da çalışmalarına aralıksız devam ederek büyüme trendini ileriye taşıyacaklarını söyledi. 2024 yılının ilk altı aylık verilerini değerlendiren Mehmet Şanal; “Ocak ve haziran aylarında sektörümüz, miktar bazında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 0,8 oranında artış gösterdi. Altı ALARKO CARRIER, Fortune Türkiye 500 Listesinde Alarko Carrier, Türkiye’nin önde gelen 500 şirketinin belirlendiği “Fortune 500 Türkiye 2023” listesinde yer aldı. İklimlendirme sistemlerinde yenilikçi projelere imza atan Alarko Carrier, her yıl Türkiye'nin en başarılı şirketlerinin belirlendiği Fortune 500 listesinde 374. sırada yer aldı. Alarko Carrier Pazarlama Direktörü Volkan Arslan, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, “70 yıldır iklimlendirme sektöründe faaliyet gösteren köklü bir firma olarak, her yıl teknolojik gelişmeleri ve müşteri beklentilerini dikkate alarak yeni nesil ürünler sunuyoruz. Eskişehir Fabrikamızdaki ısı pompası üretimi ve özellikle bireysel kullanım için paket sistem olarak satışa sunduğumuz Alarko güneş panelleri karbon nötr hedeflerine hizmet edecek ürünler. Gerek üretim sürecimizde gerekse ürünlerimizde, enerji verimliliği, karbon salımının azaltılması gibi konular önceliklerimiz arasında yer alıyor” dedi. n aylık sektör bilançosu ise 3.4 milyar dolar oldu. Bu dönemde Avrupa Birliği ülkeleri ihracatımızın yüzde 46'sını oluşturarak geçen yılda olduğu gibi yine en büyük pazar payına ulaştı ve bölgeye 1.6 milyar dolar ihracat gerçekleştirdik. Bunu yüzde 17 ile Bağımsız Devletler Topluluğu ve yüzde 10 ile diğer Avrupa ülkeleri izledi. Bağımsız Devletler Topluluğu’na 604 milyon dolar, diğer Avrupa ülkelerine ise 360 milyon dolar ihracat yaptık. İklimlendirme ürünleri ihracatında başlıca pazarlarda birim fiyatları istikrarlı bir seyir izledi. Örneğin, İtalya'ya yapılan ihracatta birim fiyat 2023 yılında kilogram başına 10,6 USD iken 2024 yılında 11,0 USD’ye yükseldi. İlk yarıda Türkiye'nin iklimlendirme ürünleri ihracatında en çok ihracat yapılan ülkeler arasında Almanya, Birleşik Krallık, Rusya, İtalya, Fransa yer aldı. Bu ülkeler, Türkiye'nin toplam ihracatının önemli bir kısmını oluşturdu” dedi. En çok ihracat 1.31 milyar dolar ile tesisat sistem ve elemanlarında gerçekleşti Sektörün alt ürün gruplarını da değerlendiren Şanal, buradaki büyümenin de ihracattaki artan gücün bir göstergesi olduğunu ifade ederek şunları söyledi: “Tesisat sistem ve elemanları, havalandırma sistem ve elemanları, yalıtım malzemeleri, soğutma sistem ve elemanları gibi ürünlerde belirgin ihracat artışları gözlemlendi. Bu noktada tesisat sistem ve elemanlarında 1.31 milyar dolarlık bir ihracat gücü ortaya koyduk. Tüm dünyada giderek daha fazla önem kazanan havalandırma sistem ve elemanlarında ise ihracat rakamımız yüzde 4.8’lik bir artışla 453 milyon dolara ulaştı.’’ diye konuştu. n
HABERLER 10 TESİSAT • Ağustos / 2024 İSİB Heyeti, Şili, Arjantin ve Uruguay’da Firmalarla Bir Araya Geldi İSİB,ticari iş birlikleriyle Türkiye’nin makro kalkınmasına katkı sunmaya devam ediyor. Türk iklimlendirme sektörünün global gücü İklimlendirme Sanayi İhracatçıları Birliği (İSİB), sektörü ileriye taşımak ve marka değerini artırmak amacıyla ulusal ve uluslararası platformlarda aktif rol almaya devam ediyor. Bu kapsamda Irak, Şili, Arjantin ve Uruguay’da Sektörel Ticaret Heyeti organizasyonları düzenleyen İSİB, bu ülkelere giden firmaları iklimlendirme sektörünün uluslararası temsilcileri ile bir araya getirdi. Geniş katılımla gerçekleşen sektörel ticaret heyetlerinde iş birlikleri için ikili görüşmeler sağlandı. İSİB, haziran ve temmuz ayı boyunca Irak Sektörel Ticaret Heyeti, Şili, Uruguay ve Arjantin Sektörel Ticaret Heyeti programlarını gerçekleştirdi. Hem Irak’ta hem de Şili, Arjantin ve Uruguay’da gerçekleştirilen organizasyonlara Türkiye’den 19’ar firma katılım gösterdi. Düzenlenen organizasyonlarda çok sayıda firma ile görüşme yapıldığını belirten İSİB Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Şanal, farklı pazarlardaki potansiyeli en iyi şekilde değerlendirmek için çalışmalarına tüm hızıyla devam edeceklerini vurguladı. Irak ile ticari ilişkileri geliştirmek için düzenlenen sektörel ticaret heyeti programının oldukça verimli geçtiğini dile getiren Mehmet Şanal; “Türkiye’den 19, Irak’tan ise 85 firmanın katılım sağladığı heyet programımıza Irak Türkiye İş Konseyi Başkanı Jaffer Al Hamdani ve T.C. Ticaret Bakanlığı Bağdat Ticaret Müşaviri Abdullah Fatih Çelenk de katılım sağladı. Heyet katılımcıları ile birlikte Irak’ta Türkiye'nin sektörel varlığını ve birliğini güçlendirmek, ülkenin iklimlendirme sektörü ithalatında Türkiye’nin pazar payını artırmak için girişimlerde bulunulmasının büyük önem taşıdığı karına varliğe katılan Türk firmaları ziyaret ederek firmalar ve ürünleri hakkında da bilgiler aldılar. Heyetimiz, 3 Temmuz’da Arjantinli firmalarla iş görüşmeleri gerçekleştirdi. Düzenlenen toplantılar sırasında T.C. Buenos Aires Büyükelçiliği Müsteşarı Sabih Can Kanadoğlu etkinliğimizi ziyaret ederek firmalar ve ürünleri hakkında bildi edindi. Heyet organizasyonunun üçüncü kısmı ise 4 Temmuz’da Uruguay’da gerçekleştirildi. Heyet kapsamında Şili ve Arjantin’de önemli derneklerle bir araya geldik. Şili’de Şili Soğutma ve Klima Odası Derneği Başkanı Klaus Peter Schmid Spilker ile görüşmeler yaptık. Arjantin’de ise İthalatçılar Derneği ve Isıtma, Soğutma Havalandırma ve Klima Odası ile görüşmeler gerçekleştirdik. Şili ve Arjantin’de sektörel derneklerle kurulan temasların neticesi olarak ilerleyen dönemlerde iş birliklerinin geliştirilmesine yönelik faaliyetler yapılmasını planlıyoruz” dedi. Güney Amerika pazarındaki potansiyel, Türk iklimlendirme sektörü için kritik Komşu ülkeler Arjantin, Uruguay ve Şili’de yapılan Ticari Heyet programlarının önemine değinen Mehmet Şanal; “TradeMap verilerine göre Arjantin’in 2023 yılında iklimlendirme sektörü ithalatı 3 milyar dolar seviyesindeyken, Türkiye’nin, Arjantin’in ithalatındaki payı toplamda yüzde 0,73 oranla 17. sırada yer alıyor. Türkiye’nin sektör ihracatında ise Arjantin 17. sırada yer alıyor. 2023 sektör ihracatımız ise toplamda 23 bin 460 dolar olarak gerçekleşmiş. Ülkemizin sektör ithalatında Arjantin’in sıralaması 53 iken 2023 yılı ithalatımız ise 4 bin 632 dolar. Tabloya Uruguay özelinde baktığımızda ülkemizin Uruguay’ın ithalatında 14. sırada yer aldığını görüyoruz.” şeklinde sözlerini tamamladı. n dık. TradeMap kaynakları da bu önemi ortaya koyuyor. Şöyle ki, Türkiye’nin Irak’a 2023 yılı toplam ihracatı 14.8 milyar dolarken iklimlendirme sektör ihracatı ise 400 milyon dolar olarak gerçekleşti. Türkiye’nin Irak iklimlendirme sektörü ithalatındaki payı ise yüzde 9.6. Özellikle Iraklı iş insanlarının Türkiye'den ihracatçılar ve ürünler arayışında olduğu göz önüne alındığında yeni iş ortaklıkları kurmak ve ticari faaliyetleri artırmak için heyet organizasyonunun önemi daha net ortaya çıkıyor. Açıkçası Irak’ta organize ettiğimiz her program oldukça verimli geçiyor. Bu programı da verimli görüşmeler yaparak başarıyla tamamladık. Sonuçlarının ülkemizin makro kalkınmasına önemli yansımaları olacağı kanaatindeyiz” şeklinde konuştu. Şili, Arjantin ve Uruguay’ın önemli dernekleriyle iş birliği kapsamında görüşmeler yapıldı Türkiye’den 19 firmanın katılım gösterdiği heyet programlarını yoğun görüşmelerle tamamladıklarını belirten Şanal; “Şili’den 52, Arjantin’den 35, Uruguay’dan ise 26 firma heyetimize katılım gösterdi. Sektörel Ticaret Heyeti Programı kapsamında ilk olarak Şili ikili iş görüşmelerimizi gerçekleştirdik. Toplantıların açışında T.C. Santiago Büyükelçisi Ahmet İhsan Kızıltan ve Santiago Ticaret Müşaviri Yardımcısı Selda Nil Güner sunum gerçekleştirdiler. Açış konuşmasının ardından etkin-
12 TESİSAT • Ağustos / 2024 HABERLER Klima Alırken Montaj Süresine Dikkat İçinde bulunduğumuz yaz aylarında artan sıcaklar, ev ve işyerleri için klima talebini arttırdı. Ancak tüketicilerin, aşırı sıcaklarla baş etmenin kolay yolu olarak gördükleri klimaları alırken, özelliklerinin dışında dikkat ettikleri bir nokta da montaj süresi. Montaj süresi, günlerce bekleyerek zaman kaybetmek istemeyen tüketicilerin satın alma tercihlerinde belirleyici oluyor. İklim krizine paralel olarak artan sıcaklıklarla birlikte, yaşam alanlarında klima kullanımı bir lüks olmaktan çıktı. Mevsim normallerinin üzerinde seyreden sıcaklık değerleri nedeniyle evleri ve iş yerleri için klima almaya yönelen tüketicilerin sayısı arttı. Doğru klima tercihi yapmak için araştırmalara başlayan bilinçli tüketiciler, tercih edecekleri klimanın konfor şartlarını sağlarken enerjiyi de etkin kullanmasını istiyor. Temel özelliği soğutmanın dışında iç hava kalitesindeki olumsuz partiküllere karşı yüksek koruma sağlama, alerjenleri yok etme, sessiz çalışma ve programlanabilme gibi özelliklerin de arandığı klimalarda tüketicilerin dikkat etmesi gereken en önemli noktalardan birisi ise montaj süresi… Çünkü bunaltıcı sıcaklar nedeniyle satın aldıkları klimayı taktırmak için yoğunluk nedeniyle günlerce sıra beklemeleri gerekebiliyor. Hızlı Montaj, Öncelikli Tercih Nedenlerinden Birisi Sıcaklıkların Türkiye genelinde yüksek artış göstermesinin, klima satışlarına da talep artışı olarak yansıdığı bugünlerde Baymak, hızlı montaj hizmetiyle öne çıkıyor. Tüketicilerin uzun bekleme sürelerine maruz kalmaması için, müşteri memnuniyetini odağına alan ve tüm hizmet süreçlerini buna göre kurgulayan şirket bu kapsamda; yaygın hizmet ağı ve kalifiye ekiplerle, doğru bir planlama dahilinde hızlı ve zamanında montaj hizmeti sunuyor. Yoğun talebi karşılayacak stratejik bir planlamayla kapasitenin de üzerine çıkan Baymak, sadece Haziran ayında, %130’un üzerinde daha fazla montaj gerçekleştirdi. Klima montajının kısa sürede gerçekleşmesi için, ürünün kurulum yerine ulaşmış olması ve servis talebinin oluşturulması yeterli oluyor. Servis talebi web sayfasından veya 0850 755 02 35 numaralı çağrı merkezinden oluşturulabiliyor. Öte yandan kampanya kapsamında olmayan bazı durumlar da bulunuyor. Örneğin; montaj yerinin hazır olması, tüketici sorumluluğunda olup; montaj yerinde cam kesme, vinç, kırım işlemi gerektiren haller olması, kampanya kapsamı dışında kalıyor. Ayrıca elektrik bağlantısı da yetkili servis sorumluluğunda olmayıp; mutlaka ehliyetli elektrikçi tarafından yapılması gerekiyor. n ENEKO’ya Fransız Ortak mı Geliyor? Fransız Groupe Atlantic, Türkiye’deki büyümesine yeni bir halka ekliyor. Groupe Atlantic, bir başka iklimlendirme şirketi Eneko’ya ortak olacak. Dünya'dan Kerim Ülker'in yazısına göre, Fransa’nın en önemli iklimlendirme şirketlerinden biri Groupe Atlantic. 1968 yılında Fransa’da iki girişimci mühendis Pierre Lamoure ve Paul Radat’ın kurduğu, dünyanın 5 farklı kıtasında üretim yapan Groupe Atlantic’in gözde ülkelerinden biri de Türkiye. 2007 yılında Türkiye’ye İzmir’de ofis açarak giren Fransız devi, ardından 2011 yılında konut ve endüstriyel kazan üretiminde sektörünün öncü markalarından biri olan Erensan ile işbirliği kararı aldı. 2016 yılında ise Erensan, Fransız şirketin bünyesine katıldı. Fransız Groupe Atlantinc, Türkiye’deki büyümesine yeni bir halka ekliyor. Groupe Atlantic, bir başka iklimlendirme şirketi Eneko’ya ortak olacak. Anlaşma sağlanır ve resmi onaylar verilirse, Fransız Atlantic, Türk şirketi Eneko Havalandırma ve Isı Ekonomi Sistem Teknolojileri şirketinin yüzde 50’lik payını bünyesine katacak. Fransız devi, bu alımı da Atlantic Societe Française de Developpement Thermique SA adlı birimi tarafından gerçekleştirecek. n
+90 216 505 05 55 lonca@ensim.com.tr Ferhatpaşa Mah. Gazipaşa Cad. No:104A Ataşehir / İstanbul www.ensim.com.tr LONCA MAK. SAN. TİC. A.Ş. yıl Measuring Excellence AKIŞ ŞALTERLERİ
14 TESİSAT • Ağustos / 2024 HABERLER COPA’dan Yıllık 100 Bin Adet Kapasiteli Isı Pompası Yatırımı SCHNEIDER ELECTRIC, Paris 2024 Olimpiyat’ının Karbon Nötr Hale Getirilmesine Destek Oluyor Enerji yönetimi ve otomasyonun dijital dönüşümünde lider olan Schneider Electric, iştiraki EcoAct ile birlikte, Paris 2024 Olimpiyat ve Paralimpik Oyunları'na iklim katkı projelerinde Resmi Destekçi olarak katıldı. Bu destek, daha sorumlu oyunlar düzenleme amacına somut bir katkı sağlamayı hedefliyor. Schneider Electric CEO'su Peter Herweck, konu hakkında yaptığı açıklamada, "Paris 2024 Olimpiyat ve Paralimpik Oyunları, etkinliğin organizasyonunun tüm yönlerinde emisyonlarını azaltma, Fransa ve dünya genelinde karbon emisyonlarını yakalama veya önleme projelerini destekleme yoluyla iklim etkilerini azaltmayı amaçlıyor. Karbon piyasasında global lider olarak, iştirakimiz EcoAct ile birlikte Paris 2024'e iklim katkı projelerinin seçiminde destek olmaktan gurur duyuyoruz" dedi. n Türkiye’nin en büyük kapasiteli çelik panel radyatör üreticilerinden COPA Isı Sistemleri yüzde 100 Türk sermayeli yatırımlarına bir yenisini ekliyor. 20 yıldır ihracatta lider olan COPA, 3,5 milyon euroluk yatırım ile ısı pompası tesisi kuruyor. Bursa’da kurulan tesiste yılda yaklaşık 100 bin adet ısı pompası üretilecek. EHPA (Europian Heat Pump Association) üyesi ve Türkiye’de üretim yapan ilk firma olan COPA bu yeni yatırımı ile Avrupa’ya en yakın ısı pompası üretim tesislerinden birine sahip olacak. Teknolojisi ve doğa dostu özellikleriyle yenilenebilir enerji ile çalışan iklimlendirme ürünleri arasında ön plana çıkan ısı pompaları doğada bulunan ısı enerjisini kullanıyor. Uluslararası Enerji Ajansı’nın yayınladığı “The Future of Heat Pumps” (Isı Pompalarının Geleceği) Raporu’na göre ısı pompalarının küresel CO2 emisyonları 2030 yılında en az 500 milyon tona ulaşacak ve Avrupa’daki tüm otomobillerin yıllık CO2 emisyonlarına eşit miktarda azaltma sağlayacak. Yakın geleceğin en etkin iklimlendirme teknolojisine ve uzaktan erişim imkanına sahip. COPA Isı Sistemleri Genel Müdürü Oktay Erdinç, “Dünya genelinde tüketim alışkanları ve gereksinimler, dünyanın sunduğu kaynaklarla karşılanamayacak bir seviyeye geldi. İklim değişikliğinin etkilerini azaltmak için enerjiyi ve kaynakları verimli kullanmak gerekiyor. Birleşmiş Milletler tarafından açıklanan Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Avrupa Yeşil Mutabakatı ile hızlanan iklim mücadelesi hareketi dünya çapında bir dönüşüm başlattı. Avrupa Birliği ülkelerinin karbon salımını azaltmak için koyduğu hedefler doğrultusunda; soğutma alanında daha çevreci gazların kullanımı, cihaz verimlilik performanslarının yükseltilmesi ve verimlilik değerleri yüksek ürünlerin kullanımı zorunlu hale getirildi. Özellikle iklimlendirme alanında ısı pompası gibi ürünlerin kullanılması teşvik ediliyor. Kısa vadede bu kararların ülkemizde de alınması söz konusu. Gerek bu dönüşümün bir parçası olmak gerekse de Türkiye ihracatına katkımızı artırmak için ısı pompası üretim tesisimizi kurduk.” dedi. n nolojilerinden biri olarak kabul edilen ısı pompalarının Avrupa’da satış adeti 2023 yılında 3 milyon adeti aştı. COPA, yeni yatırımı sonucunda üreteceği ısı pompalarını Türkiye’nin yanı sıra, başta İngiltere, Almanya, Polonya gibi Avrupa ülkeleri olmak üzere tüm dünyaya ihraç etmeyi hedefliyor. Bursa Minareliçavuş OSB’de kurulan ısı pompası üretim tesisi Ağustos ayında üretime başlayacak. Çevreci gaz kullanımı ile doğa dostu olan Copa ısı pompaları 7 aşamalı sessizlik tek-
16 TESİSAT • Ağustos / 2024 HABERLER DAIKIN’in İklim Krizine Karşı Düzenlediği Video Yarışmasında Kazananlar Belli Oldu 100 yıllık geçmişiyle iklimlendirme sektörünün öncü ve yenilikçi markası Daikin’in iklim krizine karşı farkındalık amacıyla düzenlediği; “Daikin’le Yaşanabilir Gelecek Video Yarışması’’na birbirinden çarpıcı ve etkileyici yüzlerce video katıldı. Kazananların 27 Haziran tarihinde açıklandığı yarışmada, birincilik ödülü “Kota” adlı kısa filmiyle Cevahir Çokbilir’in oldu. “Daikin’le Yaşanabilir Gelecek Video Yarışması”na katılan yarışmacılar, küresel iklim değişikliğine dikkat çektikleri kısa filmleri ile iklim değişikliği konusundaki fikirlerini ve çözüm önerilerini çektikleri etkileyici videolarla paylaşma fırsatı buldular. 29 Ocak’ta daikinyarisma.com websitesi üzerinden başlayan başvuru dönemi yoğun ilgi sonucu 3 Mayıs’a kadar uzatıldı ve ilk değerlendirme ünlü radyo program yapımcıları Nihat Sırdar ve Mete Güçlü, Daikin Türkiye Kurumsal İletişim Bölüm Müdürü Hülya Dinçer, Reklam Ajansı Yöneticisi Melis Yarıcı ve Belgesel Yapımcısı Sedat Açıl’ın yer aldığı Seçici Kurul tarafından gerçekleştirildi. Seçici Kurul, iklim krizinin yarattığı sorunları ve çözüm önerilerini sanatsal ve görsel yönden güçlü ifadelerle en iyi anlatan 5 videoda karar kıldı. Finale kalan 5 video ise 5 Haziran- 21 Haziran tarihleri arasında Daikin Türkiye YouTube hesabında yayınlanarak izleyicinin beğenisine ve oylamasına sunuldu. Kazananları Daikin Türkiye YouTube Takipçileri Belirledi “Daikin’le Yaşanabilir Gelecek Video Yarışması”na katılan ve Daikin Türkiye YouTube kanalında yayınlanan en iyi 5 video, yaklaşık iki hafta boyunca binlerce kişi tarafından izlendi ve büyük beğeni topladı. İklim krizine dikkat çeken, sanatsal yönden de güçlü olan videolar izleyiciler açısından da farkındalık yaratma konusunda başarıya ulaştı. Video yarışmasının kazananlarını da verdikleri oylarla yine Daikin Türkiye YouTube takipçileri belirledi. Yarışmanın birincisi, en çok izlenen ve beğeni alan Cevahir Çokbilir’in “Kota” isimli kısa filmi oldu. İkincilik ödülünü ise Nazmi Cem Beyazıt “Bu Dünya Soğuyacak” isimli çalışması ile aldı. Üçüncülük ödülünü “Kıyısız” isimli filmi ile Berat Yüksek kazandı. Daikin, yarışmanın kazananlarını birbirinden değerli hediyelerle ödüllendirdi. Yarışmanın birincisi Apple 6. Nesil iPad Pro 12.9″ ödülünü alırken; ikinciye Daikin Shira Eco klima, üçüncüye ise Daikin Sensira klima ödül olarak verildi. Doğal Kaynakların Tükendiği Bir Gelecekte Bizi Nelerin Beklediği Anlatılıyor “Kota” adlı kısa film ile yarışmanın birincisi olan Cevahir Çokbilir, 2040 yılında doğal kaynakların tükendiği, susuzluğun had safhada olduğu bir toplumda bizi nelerin beklediğini distopik bir çerçevede anlatıyor. İkincilik ödülünü alan Nazmi Cem Beyazıt, “Bu Dünya Soğuyacak” isimli çalışmasında dede-torun hikayesi üzerinden doğal kaynakların tükenmesini anlatırken, üçüncülük ödülünün sahibi Berat Yüksek ise “Kıyısız” adlı filminde doğanın sunduğu seslerin yok oluşuna işaret ederek iklim farkındalığına dikkat çekiyor. Video yarışmasına birbirinden değerli çalışmaların katıldığını belirten Daikin Türkiye Kurumsal İletişim Bölüm Müdürü Hülya Dinçer: “Bu yıl ilk kez gerçekleştirdiğimiz kısa film yarışmamız ile Daikin için çok önemli bir konu olan iklim farkındalığına dikkat çekmeyi amaçladık. 29 Ocak’ta başvuru dönemi başlayan yarışmamıza birbirinden değerli filmler katıldı ve ilk 5 film jüri değerlendirmemiz ile belirlendi. Final kazananlar ise halk oylaması ile YouTube kanalımız üzerinden gerçekleşti. Ödül alan filmlerin hepsi iklim krizine dikkat çekici açılardan yaklaşan, doğal varlıkların korunmasının ve sürdürülebilir bir dünya inşa etmenin önemini etkileyici açılardan anlatan filmler. Katılımcıların hepsine ayrı ayrı teşekkür ediyor ve ödül alan yapımcılarımızı gönülden kutluyoruz” dedi. n
18 TESİSAT • Ağustos / 2024 HABERLER AFS’den Sürdürülebilir Gelecek için Öncü Adımlar Tersane İstanbul Projesinde ALDAĞ Cihazları Kullanıldı Ankara İvedik OSB ve Sincan OSB’de yer alan fabrikalarda gerçekleştirdiği üretim ile bugün 100’e yakın ülkeye ihracat yapan iklimlendirme sektörünün öncü markalarından AFS, sürdürülebilir bir gelecek için insan ve çevre odaklı üretim anlayışı çerçevesinde çalışmalarına devam ediyor. Gelecek nesillerin yaşam standardını geliştirme hedefi ile sürdürülebilirliği iş yapma biçiminin ana unsurlarından biri olarak belirleyen AFS, daha önce gelecek nesillere daha yaşanabilir bir doğa bırakma hedefiyle her iki fabrikada toplam 2537 panelden oluşan güneş enerji santralini kurdurarak kendi elektriğini üretmeye başlamıştı. Yakın zamanda ise atık oluşum sebeplerinin gözden geçirilerek engellenmesi/azaltılması, atıkların kaynağında ayrı toplanması ve geri kazanımının sağlanması olarak tanımlanan atık yönetim felsefesini tüm süreçlerine entegre ederek Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından verilen Sıfır Atık Belgesi’ni almaya hak kazanmıştı. Tüm dünyanın ana gündem maddesi olan iklim değişikliği ile mücadele konusunda sera gazı emisyonlarının azaltılmasına yönelik yasal zorunluluklar beklenirken, sürdürülebilirliği kurum kültürünün ayrılmaz bir parçası olarak gören AFS, bünyesinde “Sürdürülebilirlik Departmanı” nı kurarak gerçekleştirdiği çalışmalar sonucunda 2022 yılı kurumsal karbon ayak izi ve su ayak izi raporunu da tamamlayarak kamuoyu ile paylaştı. Sürdürülebilir gelecek ve daha sürdürülebilir bir dünya için iklimlendirme sektörüne örnek teşkil edecek pek çok uygulamayı hayata geçirdiklerini belirten AFS Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Poyraz:” Nüfus artışı, iklim değişikliği ve teknolojinin hızla gelişip yaygınlaşması gibi gelişmeler sonucunda iş ve bireysel hayatta yaşanan büyük değişime bir taraftan uyum sağlamaya çalışırken diğer taraftan yatırım kararlarımızdan çalışma yöntemlerimize, tüm faaliyetlerimizde sürdürülebilirliği ön planda tutuyoruz. Sürdürülebilirlik hedeflerimizin başında küresel bir sorun olan iklim değişikliğinin öneminin bilinciyle, çevresel performansımızın artırılması yer alıyor. Değer yaratan sürdürülebilir çözümlere ulaşma hedefiyle uluslararası standartları yakından takip ediyor, sürdürülebilirlik anlayışımızı tüm iş süreçlerimize entegre ediyoruz. Kaynaklarımızın sürdürülebilir ve verimli bir şekilde yönetiminin kaçınılmaz bir gereklilik olduğu bilinciyle, çevrenin korunması ve insan sağlığı konusunda son derece hassas olan AFS için bu çalışmalar önümüzdeki süreçte sürdürülebilir stratejilerimiz konusunda hepimize ayrı bir motivasyon sağlıyor olacak. Bugün kaliteyi her alanda ön planda tutarak, dünyanın dört bir yanına taşımanın gururunu yaşıyoruz.” dedi. n Altın Boynuz, ya da diğer adıyla Haliç, Tersane İstanbul projesi ile “şehrin kalbi” olduğu görkemli günlerine geri dönüyor. Yüzyıllardır tersane bölgesi olarak kullanılan bölge, bu proje ile kamu kullanımına açılarak İstanbul’a bambaşka bir açıdan bakılabilmesini mümkün kılacak. 242.000 metrekare alanda, toplam 1.100 odaya sahip dört otel, 660 yaşam birimi ile konut alanları, AVM ve ticari alanlar, üç müze ve sanat ve kültür etkinlikleri için cazip mekanlar yer alıyor. Deniz kıyısında yaşama zevkini zirveye çıkaracak İstanbul’un yeni gözdesi deniz kıyısı mahallesi Tersane İstanbul’da, her bir detay titizlikle belirleniyor. Bu doğrultuda iklimlendirme çözümlerinde Aldağ ürünleri tercih ediliyor. Aldağ, Tersane İstanbul’un müzik ve sanat performansları, festivaller ile şehrin kültür takvimine damgasını vuracak Event Hall için 17.500 m3/h debili DX bataryalı klima santralleri üreterek otomasyon panoları ile beraber teslim etti. Tersane İstanbul’un denize nazır yalı dairelerinden oluşan konut yapıları bölgesinde; Aldağ ’ın bu proje için özel olarak tasarladığı 11.000 m3/h debili havuz nem alma santralinin yanı sıra, otomasyon panoları ile birlikte 2.500 m3/h debili DX bataryalı klima santralleri ve güç panoları ile birlikte 1300 - 4550 m3/h hava debisi aralığında sığınak üniteleri hizmet verecek. n
HABERLER 19 TESİSAT • Ağustos / 2024 ALARKO CARRIER, Klimanın Mucidi Willis Carrier’ın Anısına… İklimlendirme sektörünün öncü markası Alarko Carrier, yaz sıcaklarında konforun sembolü olan klimanın mucidi Willis Carrier’ı, dikkat çeken bir kampanya ile anıyor. “Serinleten Emoji İstiyoruz” kampanyası ile ‘klima emojisi’ talep eden Alarko Carrier, emojilerin yönetimini ve kontrolünü üstlenen uluslararası Unicode Konsorsiyumu’na sesini duyurmayı hedefliyor. İklimlendirme sektöründe yenilikçi ürün ve hizmetleriyle öncü olan Alarko Carrier, klimanın icadını her yıl 17 Temmuz’da, buluşun mucidi olan Willis Carrier’ı anarak kutluyor. Bu yılki kutlamalar kapsamında farklı bir çalışmaya imza atan Alarko Carrier, 17 Temmuz’un aynı zamanda Dünya Emoji Günü olması vesilesiyle, #SerinletenEmojiİstiyoruz etiketini kullanarak kapsamlı bir sosyal medya kampanyası başlattı. Sıcak yaz günlerinde mesajların ana gündeminin serinleme ihtiyacı olduğuna vurgu yapan marka, klima emojisi olmamasına dikkat çektiği kampanyada vatandaşlardan Unicode Konsorsiyumu’ndan yapacakları klima emojisi taleplerine destek bekliyor. Kısa sürede sosyal medyada ciddi bir karşılık gören kampanyanın detaylı bilgileri, markanın sosyal medya hesaplarından alınabiliyor. “Klimanın mucidi bir marka olarak, klima emojisinin üretilmesinde rol oynuyoruz” Klimanın, bir iklimlendirme cihazı olmanın ötesine geçerek yeni nesil teknolojilerle harmanlanarak hayatımızın vazgeçilmez ürünlerinden biri konumuna geldiğini vurgulayan Alarko Carrier Pazarlama Direktörü Volkan Arslan, “Sosyal medyanın ana gündeminin iklim olduğu günlerden geçiyoruz. Birbirinden yaratıcı içeriklerle eğleniyor ve ortak duyguda buluşuyoruz. Ancak görüyoruz ki bu kadar çok mesajın temel bir ürünü, emoji setinin içinde yer almıyor. Oxford sözlükleri tarafından 2015 yılında yılın sözcüklerinden seçilen emojiler, hala çok aktif bir şekilde dijital iletişim dilinin önemli bir parçası. Biz de klimanın mucidi bir marka olarak, emojisinin de üretilmesinde rol oynamak istedik. Klimanın hayatımıza katkısına inanan sosyal medya kullanıcılarını Unicode’dan yapacağımız klima emojisi talebimize destek olmaya davet ediyoruz.” dedi. Modern klima sisteminin doğuşu 1902 yılında modern klima sistemini tasarlayan Willis Carrier, 1913 yılında büyük alanları soğutmak için de klima sistemi geliştirdi. 1915 yılında Carrier Mühendislik şirketini kuran Willis Carrier, ev tipi klimaları ise 1926 yılında hayata geçirdi. Klimanın doğuşu, Willis Carrier’ın iklimlendirme tasarımını yaptığı gün olan 17 Temmuz olarak tarihe geçti. n A-A Süreci için Yeni Öneri ve BT Soğutma Eurovent Ürün Grubu 'Klimalar' (PG-AC), hava-hava prosesi ve BT soğutmaya yönelik derecelendirme puanlarına ilişkin yeni bir öneri yayınladı. Öneri Eurovent web sitesinden indirilmeye hazır. Yeni Eurovent Tavsiyesi 11/1, Çevreci Tasarım Yönetmeliği (AB) 2016/2281'in revizyonu bağlamında hava-hava prosesi ve BT soğutmasını ele almak için yeni bir tanım ve iki metodoloji önermektedir. Tanım ve metodolojiler mevcut Yönetmelik veya mevcut EN 14825 standardından alınmıştır. Tavsiye, tüm IT soğutma veya yakın kontrol hava-klima cihazlarını, mevcut (AB) 2016/2281'in yerine geçecek olan Yönetmelik kapsamına dahil etmeyi amaçlamaktadır. Eurovent PG-AC Sekreteri Massimiliano Ferrario açıklamasında, "Eurovent Ürün Grubu 'Klimalar', farklı şirketler arasındaki işbirlikçi çabalar sayesinde, BT soğutma gibi hâlâ düzenlenmesi gereken, yükselen bir pazarda bu önemli sonuca ulaştı. Bu, Eurovent'in sektörü birleştirme ve geleceği şekillendirme konusundaki gücünün iyi bir örneğidir. Bu yaklaşım bir kazan-kazan durumudur, çünkü sektör girişimleri belirleyip önerebilir ve ardından ilgili tüm tarafların yararına olacak bir düzenleme için yasa koyucuyla işbirliği yapabilir" dedi. n
HABERLER 20 TESİSAT • Ağustos / 2024 İstanbul, Mayıs 2024 - Türkiye’nin öncü havalandırma fanları ve elektrik motorları üreticisi olan BVN, 7 Haziran’da "Kabımıza Sığmıyoruz!" temasıyla ikinci fabrikasının açılışını gerçekleştirdi. Yeni üretim tesisi BVN, Türkiye’deki lider konumunu sağlamlaştırmanın yanı sıra, 92 ülkeye gerçekleştirdiği ihracatı daha da arttırılmasını sağlayacak. BVN Genel Müdürü Mehmet Yaşar Bahçıvan, yeni tesislerin açılışıyla ilgili olarak: "BVN olarak, Türkiye'de ve dünya genelinde hızla büyüyen bir marka haline gelmekten gurur duyuyoruz. Ürünlerimize olan talep sürekli artıyor ve bu yeni fabrika yatırımıyla birlikte müşterilerimize daha hızlı ve kaliteli hizmet sunabileceğiz. Artan üretim kapasitemizle birlikte termin sürelerimizde ciddi iyileşmeler sağladık ve ölçek ekonomisi sayesinde maliyetlerimizde düşüş yaşadık, bu da ürün fiyatlarımıza olumlu yansıdı. 'Kabımıza Sığmıyoruz!' temamızla, büyüme ve yenilikçilik konusundaki kararlılığımızı vurgulamak istiyoruz. Bu büyük başarıda emeği geçen tüm kıymetli çalışma arkadaşlarımıza, değerli müşterilerimize VitrA tarafından üretilen dünyanın ilk ve tek %100* geri dönüştürülmüş lavabo, “Green Good Design Awards 2024” kapsamındaki ürün/grafik tasarım kategorisinde Türkiye’den ödül alan tek marka oldu. Çevre dostu seramik lavabo, İSO Yeşil Dönüşüm Ödülleri’nde de yeşil ürün kategorisinde 3. oldu. VitrA, 1950’den beri düzenlenen ve dünyanın en eski ve en saygın tasarım yarışmaları arasında yer alan Good Design’dan 54. ödülünü almaya hak kazandı. Önceki ödüllerden farklı olarak bu kez, Bozüyük’te ürettiği dünyanın ilk ve tek %100 geri dönüştürülmüş seramik lavabosuyla “Green Good Design 2024” ödülüne layık görüldü. En iyi sürdürülebilir tasarımları onurlandırmak amacıyla 2009’dan bu yana verilen “yeşil iyi tasarım” ödüllerde bu yıl, ürün/grafik tasarım kategorisinde 70 ürün arasında Türkiye’den ödül alan tek marka VitrA oldu. n ve tedarikçilerimize sonsuz teşekkürlerimizi sunarız. Hep birlikte daha nice başarılara imza atacağımıza yürekten inanıyoruz. Yeni tesisimizin hepimize hayırlı olmasını diler, destekleriniz için teşekkür ederiz.” açıklamasında bulundu. BVN’nin yeni üretim tesisiyle birlikte, Hücreli Fanlar, Isı Geri Kazanım Cihazları, Radyal Fanlar, Jet Fanlar ve Basınçlandırma Fanları gibi projelere yönelik ürün gruplarının üretim kapasitesini beş kat daha artırmasını sağlayacak. Yeni fabrika, yalnızca BVN’nin projelere yönelik ürünlerinde üretim kapasitesini artırmakla kalmayacak, aynı zamanda Soğutma Fanları, Kanal Fanları, Aksiyel Fanlar, Çatı Fanları gibi lokomotif diğer ürün gruplarının üretim kapasitelerinin de artırılmasına imkân tanıyacak. Bu stratejik hamle, BVN’nin sektördeki rekabet gücünü daha da pekiştirecek, yenilikçi ürün portföyünü geliştirme hedeflerine ulaşmasında önemli bir adım olacak. n BVN Yeni Tesisleri ile Üretim Kapasitesini 5 Kat Artırıyor VitrA’ya “Yeşil Tasarım” Ödülü
22 TESİSAT • Ağustos / 2024 HABERLER BORUSAN 80. Yılını Kazandığı Ödüllerle Kutluyor Borusan Grubu, 80. yıl dönümünü kutlarken, aldığı ödüllerle başarılarına yenilerini ekliyor. Geliştirdiği projelerle hem yurt içinde hem de yurt dışında prestijli ödül organizasyonlarından 5 ödül birden kazanan Borusan, bu başarısını sürdürülebilirlik ve toplumsal fayda alanlarındaki öncü çalışmalarıyla elde etti. Borusan Grubu, 80. yıl dönümünü kutlarken, köklü geçmişinin sağladığı tecrübe ve yenilikçi vizyonuyla elde ettiği başarılara yenilerini eklemeye devam ediyor. Kuruluşundan bu yana, sürdürülebilirlik ve toplumsal fayda ilkelerini temel alan pek çok projeye imza atan Borusan, bu alandaki öncü çalışmalarıyla dünyada ve Türkiye’de prestijli ödüllerin sahibi oldu. Borusan yenilikçi çözümleri ve projeleriyle kazandığı ödüllerle, 200 yıl ve ötesinde bir Grup olma vizyonunu güçlendiriyor ve istikrarlı yolculuğunda güçlü bir iz bırakıyor. 2024 Golden Bridge Awards programında 2 ve Brandverse Awards’da ise 3 ödül kazanan Grup, iş dünyasındaki başarısını sürdürülebilir hale getirdiğini bir kez daha gösteriyor. Golden Bridge Awards’dan 2 ödül İş dünyasının global çapta prestijli ödülleri arasında yer alan Golden Bridge Awards’ta Borusan’ın iki farklı projesi ödüllendirildi. Sosyal faydayı merkeze alan ve toplumsal dönüşümlere aracılık eden projelerin geliştirilmesini destekleme amaçlı tasarlanan Borusan Sürdürülebilir Fayda Programı, “Avrupa-Orta Doğu-Afrika’da Yılın Kurumsal Sosyal Sorumluluk Programı” kategorisinde Altın ödül kazandı. Borusan’ın deprem bölgesindeki halkın maddi ihtiyaçlarının yanı sıra manevi olarak da yanlarında bulunmak amacıyla hayata geçirdiği ve bölgede özel kutluyor ve pek çok yeniliği hayata geçiriyor, yepyeni başarılara imza atıyoruz. Bu anlamlı dönüm noktasında, çalışanlarımızın emeği, şirketimizin sürdürülebilirlik ve toplumsal fayda konusundaki sarsılmaz bağlılığının bir göstergesi olarak aldığımız ödüllerle gurur duyuyoruz. Hem Türkiye’de hem de dünya çapında aldığımız bu ödüller sadece birer başarı göstergesi değil, aynı zamanda topluma ve çevreye değer katan bir kurum olduğumuzun da somut kanıtıdır. Köklü geçmişimizden aldığımız güçle gelecekte de aynı ideale ulaşmak için 200 yıl ve ötesinde bir Grup olma hedefimize emin adımlarla ilerliyoruz. Sürdürülebilirlik ve sosyal sorumluluk alanlarında çalışmalarımızla farkındalık ve fayda yaratmaya kararlılıkla devam edeceğiz.” dedi. n bir koordinasyon merkezi haline gelen Sinemasal Akademi Borusan Defne Kampüsü projesi ile de Borusan, Yılın Yardımsever Şirketi kategorisinde de gümüş ödüle layık görüldü. Brandverse’de farklı kategorilerde 3 ödül Borusan'ın markalaşma ve iletişim stratejisinin ne kadar güçlü ve etkili olduğunu ortaya koyduğu çalışmaları Brandverse Awards’ta da ödüllendirildi. Borusan’ın Sürdürülebilir Fayda Programı kapsamında desteklediği Umut Pina projesi, Sosyal Sorumluluk ve Sürdürülebilirlik ana bölümünde Su Altında ve Karada Yaşam kategorisinde Gümüş ödülün sahibi oldu. Proje kritik düzeyde yok olma tehlikesiyle karşı karşıya kalan Pinna nobilis stoklarının korunması ve Marmara Denizi'nde deniz kaynaklarının sürdürülebilir kullanımına katkı sağlanması amaçlanıyor. Grup Brandverse’de ayrıca SocialBrands Veri Analitiği Bölümü’nde Holdingler kategorisinde bronz ödül aldı. Borusan, Genç Yetenek İletişimi kategorisinde de Grubun vizyonunu destekleyecek yetenekleri bünyesine dahil etme ve geleceğin liderlerini yetiştirme amacıyla geliştirdiği Alpha programı ile bronz ödülün sahibi oldu. Borusan Holding İnsan, İletişim ve Sürdürülebilirlik Grup Başkanı Nursel Ölmez Ateş, Borusan’ın kazandığı ödüllerle ilgili olarak, “Bu yıl, ‘Biz Aslında Daha Yeni Başladık’ diyerek 80. yaşımızı Borusan Holding İnsan, İletişim ve Sürdürülebilirlik Grup Başkanı Nursel Ölmez Ateş
23 TESİSAT • Ağustos / 2024 HABERLER BOSCH, Johnson Controls ve Hitachi’den Konut ve Hafif Ticari İklimlendirme İşini Satın Alıyor Bosch Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Stefan Hartung: “Bosch tarihindeki en büyük satın alma işlemi ve 2030 kurumsal stratejimize ulaşmak için önemli bir kilometre taşı” Bosch Grubu Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Christian Fischer: “Bu satın alma Home Comfort’u son derece cazip bir sektörde güçlendirecek ve Bosch’un ana işinin parçası haline gelecek.” Stuttgart, Almanya-Teknoloji ve servis sağlayıcısı Bosch, büyümesini stratejik bir satın almayla sürdürüyor. Bosch Grubu, faaliyet gösterdiği Enerji ve Bina Teknolojileri sektöründe, küresel konut ve hafif ticari binalar için iklimlendirme çözümleri işini Johnson Controls’den satın almayı planlıyor. Bu işlemin bir parçası olarak Bosch, Johnson Controls-Hitachi Klima (JCH) ortak girişiminin- Hitachi’nin %40 hissesi dahil olmak üzere- %100’ünü satın almayı planlıyor. Bosch hissedarları ve Denetim Kurulu işlemi onayladı. Satın almalara yönelik bağlayıcı anlaşmalar bugün taraflar arasında imzalandı. İşlem, anti-tröst onaylarına tabidir. Satın alma fiyatı 8 Milyar Dolar. (7.4 Milyar Euro). Satın alma işleminin 12 ay içinde tamamlanması bekleniyor. Bosch Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Stefan Hartung “Bu işlem, Bosch tarihindeki en büyük satın alma olması itibarıyla, 2030 stratejimizin uygulanmasında önemli bir kilometre taşını oluşturuyor. Bosch’un güçlü gelişimine dinamik olarak devam ediyoruz ve bu satın alma ile büyüyen iklimlendirme pazarında küresel lider konumuna yükseleceğiz. Bu adımı atarak ayrıca, ABD ve Asya’daki varlığımızı güçlendirecek ve sektörlerimiz arasında daha iyi bir denge sağlayacağız. Bu da stratejimizin bir parçası. Böylelikle, daha fazla büyüme fırsatı yaratacak ve şirketimizi bir bütün olarak daha sağlam bir temel üzerine oturtacağız.” dedi. Bosch’un satın almayı hedeflediği işler, JCH ile birlikte, 2023 yılında yaklaşık 4 Milyar Euro ciro elde etti ve dünya genelinde 12.000 çalışana istihdam sağladı. Satın alma, 30’dan fazla ülkede 16 üretim tesisini ve 12 mühendislik merkezini kapsıyor. Ürün portföyü, konut ve hafif ticari binalar için tüm iklimlendirme çözümleri ile Bosch’un uzun süreli lisanslarına sahip olacağı ABD’de York ve Coleman, Asya’da ise Hitachi gibi çok iyi bilinen markaları da içeriyor. Bosch Grubu’nun stratejik büyüme girişimlerinden ve planlanan bu satın almadan da sorumlu olan Bosch Grubu Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Christian Fischer ise şunları söyledi: “Bu satın alma ile, Bosch büyümesini hızlandıracak ve iklimlendirme pazarındaki cirosunu hemen hemen ikiye katlayarak yaklaşık olarak 9 Milyar Euro’ya ulaştıracak. Satın alma sonrası gelecekteki iş arkadaşlarımızla birlikte, pazarın sunduğu büyük fırsatları en iyi şekilde değerlendirerek yeni birimimizi daha da büyütmek istiyoruz.” Şirket, teknolojik ilerlemeler, iklim değişikliği ile mücadele ve yeni düzenlemelerin yön verdiği küresel iklimlendirme pazarının 2030 yılına kadar %40 büyümesini bekliyor. Fischer: “Satın alınan işler Bosch’un ana işinin bir parçası haline gelecek ve bu da müşterilere, kurulum ortaklarına ve çalışanlara fayda sağlayacak.” dedi ve ekledi: “Markaları başarılı bir şekilde işimize entegre ettiğimizi, yatırımlarla bu markaları daha da ileriye taşıdığımızı ve güçlendirdiğimizi geçmişte de birçok kez kanıtladık.” Johnson Controls CEO’su George Oliver da: “Lider konut ve hafif ticari işimiz ve birinci sınıf ekibi Bosch portföyünü mükemmel şekilde tamamlıyor. Bosch’un liderliğinde, bu başarılarına ve müşterilerine yenilikçi ürün ve hizmetler sunmaya devam edeceğine inanıyoruz. Başarılarının devamını görmeyi sabırsızlıkla bekliyoruz.” dedi. Hitachi Başkan Yardımcısı, İcra Başkanı Temsilcisi ve Bağlantılı Endüstriler Bölümü Genel Müdürü Jun Abe: “Küresel klima işini kurmak üzere Bosch ile gerçekleştirilen bu yeni ortaklık çok önemli bir adım. Klima pazarı, dinamik ve gelişen bir pazar. Avrupa’daki güçlü konumu ve ısıtma alanında uzun yıllara dayanan deneyimi ile Bosch gibi global bir tedarikçinin, köklü Hitachi markasının küresel klima işini daha da büyütmesi için en uygun ortak olduğundan son derece eminim.” dedi. n
24 TESİSAT • Ağustos / 2024 HABERLER ROTA KLIMA’dan 2024’ün İlk Altı Ayınında Rekor Büyüme ROTA KLIMA Türkiye Çapında Yapılanarak Büyümeye Devam Ediyor Türkiye’nin klima markası olma yolunda emin adımlarla ilerleye ve 2024 yılı değişim yılı ilan ederek ‘’Değişiyoruz-Büyüyoruz-Güçleniyoruz’’ sloganıyla alt yapısına ve dağıtım kanalına yatırım yapma kararı alan Rota Klima çalışmalarının yansımalarını yılın ilk 6 ayında olumlu olarak aldı. Her yıl cirosunun %5’ni AR&GE’ ye ayıran, Dünya’nın en büyük ikinci klima üreticisinin robotlarla üretim yapan tesislerinde üretilen Rota Klimalar split klimadan, multi klimalara; kaset tip klimadan kanallı klimalara, mobil klimadan salon tipi klimalara ve mini VRF sistem klimaları ile geniş yelpazede müşterilerine seçenekler sunma fırsatı sağlıyor. Rota klima 2024 yılında siparişten satışa, ödemeden sevkiyata, yedek parçadan servis hizmetlerine kadar tüm süreçleri hem yetkili satıcıları hem de yetkili servisleri ile dijital platforma taşıdı. Böylece hızlı ve kolay iş yapılabilir bir firma olarak iş ortaklarının yaşamını kolaylaştırdı. Yetkili satıcı ve servislerinin Rota standartlarında show-roomlarını, araç dekorasyonlarını yenileyerek müşterilere değişim mesajını verdi. Yetkili satıcı ve servislerinin eğitimlerini sezon öncesi tamamlayarak iş ortaklarını sezona bilgili ve hazır hale getirdi. Bu yıl mini VRF ve üst segment Reindeer split klimaları da ürün grubuna dahil ederek ticari binalara ve teknolojiyi sevenlere de çözüm ortağı oldu. Yüksek stok kapasitesi ve stok yönetimi ile aynı gün cihaz teslimi ve cihaz montajı ile ilk 6 ayda fark yarattı. Tüm bu gelişmeler Rota Klima’yı yılın ilk 6 ayında büyüme hedeflerinin de üzerinde bir performansa taşıdı. Markanın her bölgede satış yapılanmasını tamamlaması, kaliteli ürünlerle ürünlerin tavsiye oranlarının artması; sorunsuz, hızlı ve çözüm üreten bir iletişimle satış, pazarlama ve servis ekiplerinin sahaya destek vermesi ile Rota klima beklenin üzerinde bir büyüme gerçekleştirdi. n Konut, villalar ve ticari binalar için iklimlendirme çözümleri sunan ve ürünlerini Dünya’nın en büyük ikinci üreticisinin robotlarla üretim yapan tesislerinde ürettiren Rota Klima Türkiye’deki yetkili satıcı ve yetkili servis yapılanmasını gelen talepler üzerine büyütmeye ve güçlendirmeye devam ediyor. Sektörde split klimadan kanallı klimalara; multi klimadan mobil klimaya; kaset tipi klimadan mini VRF klimalara kadar en çok çeşit ve en fazla kapasite seçeneği sunan ender firmalardan birisi olan Rota Klima, 2024 yılında yetkili satıcı ve yetkili servislerinin çok hızlı online sipariş, servis, ödeme, sevkiyat takip ve teknik destek işlemlerini cep telefonları ile yapmalarına olanak tanıyan Rota B4B -ERP uygulaması ile zaman kaybetmeden, ofise bağımsız, müşterilerin yanında yapabilmesine olanak sağladı. Yüksek stok kapasitesi ile ürünleri yetkili satıcılarına zamanında teslim ederek onların sıcaklarda iş potansiyelini artırdı. Yetkili servislerin eğitimi, denetimi tamamlanarak sezona hazır hale getirildi ve sezonda aynı gün montaj hizmeti ile fark yaratıldı. Yetkili servislerin servis işlemlerinin yapılması, ilk çalıştırma ve garantinin başlatılmasını ve servis belgelerinin müşterilere pdf olarak cep telefonları üzerinden anında müşterinin adresinde iletilmesi gibi müşteriye güven yaratan, servise hız ve zaman kazandıran uygulamalar ile Rota Klima sahada da en kolay çalışılır iş ortağı olmayı başardı. Güney Doğu Anadolu, Doğu Anadolu, Akdeniz ve Ege Bölgesinde satış ve servis yapılanmasını tamamlayan Rota Klima, halen bu bölgelerde Rota Klima Ailesi’ne katılmak isteyen özellikle ilçelerdeki talepleri değerlendirmeye alarak yılın ilk yarısında Osmaniye, Hatay, Urfa, Diyarbakır, Elazığ, Burdur, Gaziantep, Muğla, Manisa, Denizli gibi illerin ilçelerinde yeni iş ortaklarını Rota Ailesi’ne dahil etti. Bunun yanı sıra Konya, Kayseri, Eskişehir, Bursa, Ankara, Samsun, Trabzon, Tekirdağ, İstanbul gibi büyük şehirlerde Rota Ailesi’ne dahil olan yeni yetkili satıcı ve yetkili servisler ile tüm bölgelerde tüketicilere yüksek teknolojili, enerji tasarruflu, wi-fi ile kontrol ve çok sessiz çalışan klimalarını daha fazla sunma imkanı elde etti. n
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=