Tesisat Dergisi 341. Sayı (Mayıs 2024)

TESİSAT • Mayıs / 2024 SÖYLEŞİ menler kadar y olab l r, ne fazla ne eks k. Eğ t m n en güçlü aktörü öğretmend r.” Soğutma alanını ve uygulamalarını çok sev yorum. Halen öğrenmeye devam ed yorum. Doğru b ld ğ m z yanlışları düzeltmen n yegâne yolu, alanımızda olup b tenler tak p etmekt r. “Öğrenmek akıntıya karşı kürek çekmeye benzer. Bulunduğun yer garant etmen ç n dah kürek çekmeye devam etmen lazım.” der, b r atasözü. Meslek l seler ve meslek yüksekokulları özel nde konuşacak olursam, gel şmeler lk elden tak p edeb lmek ç n b r yabancı d le l teratürü tak p edeb lecek düzeyde hâk m olmamız gerek yor. Aks durumda, l teratürde bahs geçen gel şmelerden haberdar olab lmem z ç n en y ht malle sektörel derg ler m zden b r nde bu b lg n n yayınlanmasını beklemem z gerekecekt r. Bu süre zarfında söz konusu b lg n n güncell ğ n y t rme olasılığı vardır. Sosyal medya da b lg n n paylaşımı konusunda öneml aktörlerden b r d r. L nkedIn’de tak p edeb leceğ m z değ ş k ülkelerden soğutma profesyoneller n n paylaşımları b z m ç n öneml öğrenme kaynaklarındandır. Öneml b r bölümü İng l zce olsa da YouTube’de yer alan v deolar yer nde kullanıldığında hem öğrenc ler m z hem de b z öğretmenler ç n oldukça değerl d r. 9HUPLü ROGXùXQX] ELOJLOHU LoLQ WHüHNNU HGHUL] ENOHPHN LVWHGLNOHULQL] YDUVD VHYLQLUL] “Öğretmenl k, uzak st kballer n güneşler n doğar görmek ç n, bütün madd ve ölümlü menfaatler n üstüne basıp yükseleb lmek sanatıdır.” dem ş, Hasan Al Yücel. Tüm yaşamım boyunca b lerek ya da b lmeyerek bunu amaç ed nd m. Ben bu mesleğe sevk eden değerl öğretmen m n az z hatırasını tekrar saygı le selamlıyorum. Tes sat derg s a les ne bana bu mkânı tanıdığı ç n teşekkür eder, yayın hayatlarında üstün başarılar d ler m. n zuatsal güncel gel şmelere yakın durmaktadır. Bu gel şmeler gerekt ğ nde üyeler , lg l bakanlıklar ve mütevell üyes olduğu ISKAV le paylaşmaktadır. Sosyal ortağı olduğu ve uygulamaları süren Real Alternat ves 4 LIFE n s - yat f le alternat f/doğal soğutkanlar konusunda farkındalık oluşturmaya gayret etmekted r. ESSİAD, TTMD, MTMD, DOSİDER ve şu anda hemen aklıma gelmeyen d ğer sektörel dernekler m z aynı zamanda TOBB İkl mlend rme Mecl s çatısı altında tems l ed lmekteler, yapılan toplantılarda faal yetler n uyumlaştırma ve sorunlarını d le get rme fırsatı bulmaktadırlar. Sonuç olarak koord nasyonun, ISKAV ve İkl mlend rme Mecl s çatıları altında hayata geç r ld ğ n düşünüyorum. Bu ortak enerj n n sektörümüzün orta ve uzun vadedek ht yaçlarına çözüm bulma konusunda elle tutulur sonuçları olan çıktılara dönüştürülmes gerekt ğ ne nanıyorum. THNQLN OLVHOHULQ PIUHGDW× YH İNOLPOHQGLUPH |Q OLVDQV SURJUDPODU× VL]FH VHNW|UQ WDOHELQL \DQV×W×\RU PX" B r öncek sorunuzda d le get rd - ğ m çıktılardan en öneml ler nden b r de meslek ve tekn k eğ t md r. Bu doğrultuda dünyanın en y müfredatını hazırlasak da eğer eğ t m kurumunun sosyal le tekn k alt yapısı ve özell kle eğ t mc kadrosu bunu uygulamaya uygun değ lse, başarısızlık kaçınılmazdır. B r söz vardır, “öğretmen b ld ğ n anlatır”. Bu nedenle meslek ve tekn k eğ t m n bütünsel olarak yen den yapılandırılması gerekt ğ kanaat ndey m. Çıraklık eğ t m merkezler , meslek l seler ve devamında meslek yüksekokulları b r arada ele alınmalıdırlar. Meslek l seler ve meslek yüksekokullarında (MYO) lg l sektör tems lc ler nden oluşan b r danışma ve zleme kom syonu kurulmasını öner r m. Bu kom syonların sabetl kararlar alab lmes ç n “sayı” üretmey çok önemser m. En öneml sorunlarımızdan b r n de ölçmek olarak görüyorum. “Ölçmek, b lmekt r”. İler ye yönel k planlama yapab lmem z ç n el m zde güven l r stat st k ver olması gerek yor. Böylece uygun projeks yonlar yapma mkânımız olacaktır. MYO’lar d key geç ş sınavı le dört yıllık fakültelere öğrenc yet şt - ren kurumlara dönüşme tehl kes le karşı karşıyadır. Meslek yüksekokuluna g r şte, l sans eğ t m ne devam potans - yel olan öğrenc le d ğerler n danışmanlık s stem le b rb r nden ayırmalıyız ve bu grup öğrenc lere sadece meslek matemat k vb. dersler seçt rmel y z. Müfredatı, lg l sektör tems lc ler n n ve onlara eşl k eden Eğ t m Fakültes öğret m elemanlarının hazırlamasına zem n hazırlamak uygun b r yöntem olab l r. Yurtdışındak eşdeğer b r eğ - t m kurumunun müfredatını kopyalamak n ha b r çözüm değ ld r, b ze sadece farklı b r bakış açısı kazandırmak açısından katkı sunacaktır. Tecrübe, yaş ve değ ş k kr terlere göre seç lecek meslek l ses ve MYO öğretmen/öğret m elemanları ülkem zde tes s ed lecek müfredata uygun b r eğ t m merkez nde yerl ve yabancı eğ tmenler eşl ğ nde teor k/uygulamalı eğ t m, İng l zce ve meslek eğ t me uygun tarzda tasarlanmış pedagoj k formasyon eğ t m görüp, sonunda yapılacak sınavda başarılı olmaları şartıyla sert f kalı “Eğ t c Eğ tmen ” belges alıp, aynı eğ t m merkez(ler) nde d ğer öğretmenler m z n eğ t m nde rol alab l rler. SL]LQ \DN×QGDQ WDNLS HWWLùLQL]L ELOL\RUX] EùLWLPFLOHULPL] \XUW G×ü×QGDNL OLWHUDWU WHNQRORMLN JHOLüPHOHUL \HWHULQFH WDNLS HGL\RU PX" Prof. Dr. Doğan Cüceloğlu’nun çok sevd ğ m b r sözü vardır, “Okul, öğret-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=