Tesisat Dergisi 333. Sayı (Eylül 2023)

46 TESİSAT • Eylül / 2023 dings directive _ Binaların Enerji Performansı Direktifi) ve diğer sektörlerle ilişkisi. 2. Enerji zinciri: talepten arza 3. Tasarım stratejileri (örneğin 3 aşamalı strateji; Azaltmak; Yenilenebilir; Verim) 4. Enerji Verimli Bina konseptleri (örneğin pasif, (N)ZEB_ (Neredeyse) Sıfır Enerjili Bina) 5. İç ortam konforunun temelleri İkinci amaç, binalarda ne tür ısı kayıplarının ve kazançla- rının gerçekleştiğini belirlemek ve basit meteorolojik veriler ve yapı malzemeleri özelliklerini kullanarak bu ısı akışlarının nasıl tahmin edileceğini öğrenmektir. Bu şekilde, iletim, havalandırma, güneş enerjisi radyas- yonu veya iç kaynaklardan kaynaklanan kararlı durum ısı transferi tahmin edilmektedir. Bu, temel statik enerji dengelerini kullanarak saatlik olarak alan ısıtma ve soğutma yüklerini tahmin etme olan üçüncü öğrenim hedefi ile birleştirilmiştir. Bu nedenle 2. hafta aşağıdakileri içermektedir: 1. Binalarda enerji dengesinin prensibi ve bileşenleri 2. İletim yoluyla ısı transferi 3. Havalandırma ve infiltrasyon ile ısı transferi 4. Güneş enerjisi kazançları 5. Dâhili ısı kazançları 6. Yönlendirmeli örnek ısıtma ve soğutma yükleri. Dördüncü amaç, bir binanın enerji verimli olduğundan emin olmak ve enerji tasarrufunu ve enerji maliyetlerini tahmin etmek için gerekli olan yük tahminlerinin yıllık enerji talebine doğru nasıl genişletileceği konusunda değişik yöntemler keşfetmek ve uygulamaktır. Aşağıdaki konular 3. haftada ele alınmaktadır: 1. Enerji kullanımı ve yükler arasındaki fark (kWh ve kW) 2. Isıtma ve soğutma ekipmanlarının nominal yükleri ve boyutları 3. Mahal ısıtması ve soğutması için yıllık enerji talebi (tam yük saatleri, günlük dereceler ve bir yıl boyunca saatlik simülasyonlar) 4. Sıcak su için yıllık enerji talebi ve yükleri 5. Elektrik için yıllık enerji talebi (ev aletleri ve aydınlatma) 6. Excel programı ile saat bazlı kararlı durum yıllık enerji simülasyonuna giriş. Beşinci ve son amaç, binanın ısıl tasarımının nasıl opti- mize edileceğini ve (örneğin) optimum pencere boyutunu Çevrimiçi kurslara özgü olarak Salmon, bir öğrenci tara- fından bilgi inşasının öğrenmenin aşamalarından sadece biri olduğunu belirten ilave 5 aşamalı bir ölçek getirmiştir [6]. Buna ilave olarak 4’üncü aşamaya çok dikkat edilmelidir: öğrencileri etkin erişim, karşılama ve teşvik etme yoluyla motive etme (aşama 1) ; Çevrimiçi sosyalleşme (aşama 2) ; Görevleri kolaylaştırmak ve öğrenme materyallerinin kul- lanımını desteklemek gibi bilgi alışverişi (aşama 3); ve son olarak daha fazla gelişmeyi kolaylaştırmak (örneğin, harici sitelere bağlantılar, aşama 5). Programın geliştirilmesinde 1. ve 2. aşama, Edx ve TU Delft'in moderatörlüğünde tartışma grupları tarafından ve her haftanın tanıtımlarına, açıklamalarına ve öğrencilerin beklentilerini sorarak veya kendi ülkelerindeki deneyimlerini paylaşarak aktivasyonlarına büyük önem verilerek sunulmak- tadır. Bu yazıda sadece içeriklerle ilgili 2. ve 3. aşamaları ele alıyoruz. Kursun ilk versiyonunda 5. aşama zaman kısıtla- maları nedeniyle bir şekilde ihmal edildi. Her kurs, tematik olarak düzenlenmiş 4 ila 5 haftalık derslerden oluşmaktadır. Her hafta, 10-15 dakikalık kon- ferans içeren 6 ila 8 dersten oluşur ve derslere öğrencilerin bilgilerini anlamalarına ve uygulamalarına yardımcı olmak için sınavlar şeklinde birçok alıştırma bağlanmıştır. Kursu dünyadaki her türlü iklim için uygun hale getirmek ve sıcak, soğuk, ılımlı, kuru veya nemli iklimlerdeki belirli zorlukların anlaşılmasını sağlamak için çok dikkat edilmiştir. Kurs hem yeni binalar hem de yenileme projeleri için kullanılabilir. Öğrencilerin haftada 6-7 saat çalışması beklenmektedir. BINALARDA ENERJI TALEBI Bu kursun temel amacı, bina tasarımı ve kullanımının binalardaki enerji talebini nasıl belirlediğini anlamak ve binaların düşük enerji talebiyle nasıl (yeniden) tasarlanacağını öğrenmektir. Bu nedenle bu kurs bina tasarımı ile ilgilidir. [7]'de önerilen yaklaşımın genişletilmesine dayanmaktadır. Öğrenim Hedefleri ve Konuları Bina tasarımı, binanın kullanılması sırasında ihtiyaç duyulan ısıtma, soğutma ve elektrik miktarını önemli bir şekilde etkilediğinden, iyi bir iç ortam hava kalitesine sahip düşük enerjili ve düşük karbonlu binalar elde etmek için doğru bir ısıl tasarım şarttır. Kursun ilk amacı, öğrencilerin enerji zincirinin temel ilkelerini anlamalarını sağlamaktır: talep, tedarik ve dağıtım; ve sürdürülebilir ve enerji tasarruflu binalar için tasarım ilkeleriyle nasıl ilişkili oldukları. Bu, aşağıdaki konuların ele alındığı 1. haftada ele alınmaktadır: 1. Binalarda enerji kullanımının önemi (örneğin iklim, kaynaklar, konfor), EPBD (Energy performance of buil- ÇEVİRİ MAKALE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=