Tesisat Dergisi 333. Sayı (Eylül 2023)
44 TESİSAT • Eylül / 2023 1. Yeni yönetmeliklerde enerji kullanımının önemi nede- niyle, geleneksel maksimum yük hesaplaması artık yeterli değildir ve yıllık bazda enerji kullanım tahmini ile tamamlanmalıdır. Bu nedenle, kurs programının bir kısmı bunu ele almalıdır. 2. Geçmişte bir kazanın nasıl boyutlandırılacağını bilmek yeterli olmasına rağmen, günümüzde sürdürülebilir enerji dönüşümü için birden fazla seçenek mevcuttur ve çoğu zaman bunların birleştirilmesi gerekir. Bu nedenle, der- sin bir kısmı bu olasılıkları ele almalı ve öğrencilerin bildikleri belirli tek bir çözüme odaklanmalarını, ancak diğerlerinin farkında olduklarını ve birincil enerji kulla- nımını ve CO₂ emisyonlarını hesaba katarak bilinçli bir seçim yapabilmelerini sağlamalıdır. 3. Enerjinin endüstriyel uygulamalarına kıyasla, binalardaki uygulamalar, profesyoneller tarafından çok iyi bilinen, ancak COVID-19 salgını bunu biraz değiştirmiş olsa da, diğer disiplinlerden mühendisler / öğrenciler tarafından tamamen göz ardı edilen bir nokta olan iç ortam sağlığı ve konforu ile güçlü bir şekilde ilgilidir. Bu nedenle, sağlık ve konfor müfredatta kesinlikle yer almalıdır. 4. Modern HVAC tasarımı, yukarıdaki üç perspektifi içermeli ve birleştirmelidir. Hedef kitle ile ilgili olarak, odaklanma ayrıntılı mühendislik üzerine değil, HVAC sistemlerinin verimli tasarımına yol açan ilkeler üzerine olmalıdır. Bu nedenle önerilen kurs yapısı Şekil 1'de açıklandığı gibidir. Enerji talebi, enerji tedarik sistemleri ve sağlık ve konfor dersleri bağımsız olarak ve rastgele bir sırayla takip edilebilir. Bununla birlikte, grafikteki noktalı çizgiler, enerjinin koru- numu ve ilgili enerji dengeleri gibi bazı temel ilkelerin Enerji Talebinde açıklandığını, ancak enerji tedarik sistemlerinde açıklanmadığını göstermektedir. Sağlık ve konfor kursu, emsal derslerde açıklanan birkaç kavramdan yararlanır (yalı- tım veya yanan yakıtların neden olduğu emisyonlar gibi) ve ÇEVİRİ MAKALE Şekil 1. Sürdürülebilir Enerji Sistemleri olarak Binalar kurs programının yapısı Binalarda Enerji Talebi Binalarda Enerji Tedariki Verimli HVAC Sistemleri Binalarda Sağlık ve Konfor bilinen bazı HVAC sistemlerini tanıtmaktadır. Bu nedenle, öğrencinin seviyesine bağlı olarak, onları sırayla takip etmek daha iyi olabilir. Dördüncü kurs, 3 alanı bütünleştirir ve HVAC ile ilgili belirli bilgileri tanıtarak bunların üzerine inşa edilir. 3’den 6’ya kadar olan bölümlerde her bir kurs öğrenim hedefleri, öğrenim içerikleri ve etkinlikleri açısından açık- lanmaktadır. Kavramsal Düzeyler ve Yapıcı Hizalama 2 (constructive alignment) Öğretme faaliyetinin veriminin öğrenme faaliyetleri ve arzu edilen anlama/kavrayış seviyesi arasındaki uyuma güçlü bir şekilde bağlı olduğu bilinmektedir (örneğin [3]) ve buna yapıcı hizalama (constructive alignment) denilmektedir. Kavramsal seviyelere gelince, Şekil 2'de gösterildiği gibi, yaygın olarak uygulanan Bloom'un taksonomisinden 3 [4] olanları kullandık. Kurs, en yüksek 5 seviyenin organize bir karışımıdır. Dersler ve basit kısa sınavlar, bilginin anlaşılmasını ve doğ- rudan uygulanmasını sağlar. Daha ayrıntılı sınavlar, 'uygu- lama'dan 'değerlendirmeye' kadar seviye olarak değişir. Son olarak, 'Enerji Talebi' dersinde, öğrencilerin kendilerine denk diğer öğrenciler tarafından gözden geçirilen kendi tasarımlarını oluşturmaları gereken bir 'oluşturma' seviyesi öğretilmiştir. Şekil 2. Bloom taksonomisindeki kavrama seviyeleri Bloom Taksonomisinin son versiyonu Oluşturma Değerlendirme Analiz etme Uygulama Anlama Hatırlama 2 Yapıcı Hizalama (Constructive Alignment): Öğrencinin ilgili öğrenim etkinlikleri yoluyla, anlam inşa etmesi veya öğrendiklerinden anlam çıkarması. (ÇN) 3 Taxonomy: Nesneleri daha büyük sistemler içinde benzerlik veya farklılıklarına göre gruplandırmak.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=