Tesisat Dergisi 323. Sayı (Kasım 2022)
84 TESİSAT • Kasım / 2022 2. ARAŞTIRMA YÖNTEMLERI Bölüm 2, bu çalışmada uygulanan veri toplama ve analiz sürecini tarif etmektedir. 2.1. Veri Toplama İncelememizin ilk aşaması, sektörün düşünce yapı- sına ilişkin anlayış edinmemizi amaçlıyordu. Odak grubu yöntemi kullanıldı çünkü yeni ortaya çıkmakta olan bir konuyu anlamak ve belli bir topluluk için neyin önemli olduğunu bilmek isteyen ancak nicel olarak hangi sorula- rın sorulması gerektiğini henüz bilmeyen araştırmacıların bulunduğu vakalar için önerilen yöntem budur [11]. On iki adet odak grup görüşmesi gerçekleştirildi. Her grup iki ya da üç sektör uzmanı ve moderatör/yönetenden (yani, bu makalenin yazarlarından biri) oluşmaktaydı. Bunla- rın internet üzerinden yapılması kararlaştırılmıştı [12]. COVID-19 nedeniyle yüz yüze yapılmadı. Çevrimiçi odak grup görüşmelerine zaman, maliyet ve CO2 salımından büyük tasarruflar eşlik etmektedir [13]. Her bir görüşme yaklaşık bir saat sürdü. İlk başta, katı- lımcılar kendilerini kısaca tanıttılar. Daha sonra, inşa edilen çevrenin geleceği hakkında, mevcut bina yönetmelikleri ve standartlarının böyle bir hedefi ne derece desteklediği dâhil olmak üzere, net sıfır hedefini göz önünde tutarak genel bir tartışmaya giriştiler. Son olarak, AB’ler hakkında daha özel bir tartışmaya katıldılar ve terimin hakkında herhangi bir bilgileri olmadan “aktif ” terimine ait tanımlarını söy- lediler. Ayrıca, kabul edilmelerinin önündeki engellerin yanı sıra, AB’lerin performans değerlendirmesi konusun- daki fikirlerini de paylaştılar. Oturumların her biri tüm katılanların onayıyla ve Microsoft Ekiplerinin yardımıyla videoya kaydedildi. Odak grup görüşmelerinde bir topluluk içinden temsili olarak örnek seçme kullanılmadığından, katılımcılar inşaat ve enerji sektörlerindeki engin deneyim- lerine dayanarak seçildi. Bu kişiler özellikle çeşitli geçmiş deneyimleri ve iş deneyimi olan (yani mimari, mühendislik, Şekil 1. Aktifleşmek: Enerjiyi üret, sakla ve paylaş. Üret Sakla Paylaş sürdürülebilirlik danışmanlığı, enerji yönetimi ve konut geliştirme alanlarında), tüm değer zincirindeki deneyimli sektör uygulayıcılarıydı. Örnekleme stratejisine, katılımcıların zengin bilgi edin- mek için bile bile seçilmesi nedeniyle, amaçlı örnekleme denmektedir [14]. Bu çalışmada 30 adet sektör uzmanı yer almıştır. Katılımcıların ve dolayısıyla odak gruplarının, toplam sayısını, “doyma noktası”, yani tartışmalardan artık yeni bilgi ortaya çıkmamaya başladığı nokta, denilen doyma noktası belirledi [15]. İlk turda beş odak grubun- dan oluşan bir görüşme gerçekleştirildi. Doyum noktasına ulaşılamadığından, ek katılımcılar getirildi ve, artık yeni bilgi ortaya çıkmayana kadar, yedi odak grubundan olu- şan ikinci bir tur gerçekleştirildi. Grupların büyüklüğüne bakıldığında, konunun karmaşıklığı nedeniyle grup başına düşük sayıda katılımcı seçildi. Ayrıntısına indiğimizde, bireysel bağlam ile grup bağlamı arasında bir denge sun- dukları ve dolayısıyla, katılımcıların konuya aşina olmala- rına ve diğerlerinden duydukları üzerinde düşünmelerine izin verdikleri için üçlü ve ikili gruplar tercih edildi [16]. Araştırmamızın ikinci aşaması, akademik düşünce yapısı hakkında bir anlayış edinmemize yardım etme amacını taşıyordu. İlk aşamada (yani, odak grubu görüş- melerinde) ortaya çıkan düşünceleri ölçmemize yardımcı olacağı için çevrimiçi bir anket kullandık. Anket, sektör uzmanlarıyla tartışmalardan ortaya çıkan konuları yansı- tacak dört adet kapalı uçlu sorudan oluşmaktaydı. Katı- lımcılara verilen seçenekler, sektör uzmanları arasındaki en popüler cevapları yansıtıyordu. Anket, soru başına en fazla iki seçenek seçme özgürlüğüne sahip toplam 30 aka- demisyen ve araştırmacı tarafından tamamlandı. 2.2 Veri Analizi İncelememizin ilk aşamasındaki odak grup görüşmele- rinden toplanan verileri analiz etmek için Temellendirilmiş Teori kullanıldı. Bu, 1960’lı yıllarda Barney Glaser ve Anselm Strauss tarafından geliştirilmiş olan ve teori oluş- turmaya ilişkin ünlü bir yaklaşımdır [15]. Tüm kayıtları dinleyerek ve not alarak verilere aşina olduktan sonra, metin parçalarına etiketler iliştirerek kodlama adımını tamamladık. Herhangi bir değerli verinin kolayca tanına- bilir bir tarifini sunabilen çekirdek kategorileri (temaları) oluşturmak için kodlama çok önemliydi. Sürekli karşı- laştırma (yani, kodların tanımlanması ve daha önceden belirlenen kodlarla karşılaştırılması) sonunda dört tema ortaya çıktı. Bu temalar, daha sonra, incelememizin ikinci aşamasındaki çevrimiçi bir anket aracılığıyla daha sonra akademisyenlere ve araştırmacılara yönlendirilen sorular (Bölüm 3’te belirtildiği şekilde) halinde ifade edildi. Odak ÇEVİRİ MAKALE
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=