Tesisat Dergisi 305. Sayı (Mayıs 2021)

84 Tesisat / Mayıs 2021 tesisat.com.tr • “Konfor”, bilinçli veya bilinçsiz olarak fiziksel çevre- nin algılanmasını ifade eder, bunun içine ısıl konfor, akustik konfor ve görme ile ilgili performans (yani: herhangi bir göz kamaşmasına sebep olacak parlama olmadan yeterli aydınlatma seviyesinin sağlanması) yer alır; • “Kolaylık sağlama” kullanıcılar için "hayatı kolaylaş- tıran" hizmetleri ifade eder (ör: sistemin çalışmasına daha az el ile müdahale etmeyi sağlaması); • “Sağlık ve refah” geleneksel kontrollara karşılık daha iyi iç hava kalitesi sağlayacak akıllı kontrolları ifade eder; • “Kullanıcılara bilgi sağlama” binanın çalışmaları hak- kında bilgiler sağlanmasını ifade eder. c) Temel fonksiyon “Şebeke esnekliği” kriteriyle bağlantılıdır: • “Şebeke esnekliği ve enerji depolama” binanın şebeke üzerindeki enerji esnekliği potansiyelini ifade eder (yani: elektrik şebekeleri, bölge ısıtması) Gerçek telifte 55 akıllı kullanıma hazır hizmeti gösteren bir liste önerilmiştir. “İşlevsellik seviyesi” ve “etki puanı” Hizmetlerin her biri çeşitli akıllılık dereceleriyle uygulana- bilir. Akıllık derecesi (seviyesi) “işlevsellik seviyesiyle” ifade edilir. Her hizmet 5 işlevsellik seviyesiyle (seviye 0 – seviye 4) tanımlanmıştır. Daha yüksek işlevsellik seviyesi hizmetin “daha akıllı” uygulamasını işaret eder ve bu binaya daha faydalı etki yapar. Yedi etki kriterinin her bir için her işlevsellik seviyesine bir “etki puanı” (örneğin: 0-3 arası) tanımlanmıştır (bakınız Şekil 3). Etkilerin çoğunun pozitif olmasına rağmen, basıları negatif de olabilir (örneğin: bataryaların kontrolsüz doldurulmasının şebeke üzerine etkisi gibi). Şekil 4 kullanıma hazır akıllı hizmet örneği “Isı emisyonları kontrolünü” göstermektedir. Burada beş işlevsellik sevi- yesi “otomatik kontrol olmaması” (seviye 0)’dan “kullanıcı algılamasına” (seviye 4) kadar tanımlanmıştır. Seviye 0 için etki puanı yedi etki kategorisi için 0 olarak kabul edilmiştir. İşlevsellik seviyesi 4’ün “Yerleşkedeki enerji tasarrufları” etki kategorisi üzerine etki puanı 3’dür. ÇEVİRİ Şekil 3. “Hizmet A’nın” yedi etki kategorisi için işlevsellik seviyeleri ve etki puanları (Kaynak: SRI-AB Enerji Verimliliği Genel Müdürlüğü: Binalar ve Ürünler üzerine Teknik Destek Çalışmaları [2]) Hizmet A İşlevsellik 0 İşlevsellik 1 İşlevsellik 2 İşlevsellik 3 Isıtma etkinlik alanı Kod Hizmet 1 Isıtma-1a Isı enmisyonu kontrolü Hizmet grubu: Isı kontrol – talep tarafı İşlev seviyeleri Yerleşkedeki enerji tasarrufları ETKİLER Şebeke ve depolama için esneklik Konfor Kolaylık Sağlık ve Refah Bakım ve arıza tahminleri Kullanıcılara bilgi seviye 0 Otomatik kontrol yok 0 0 0 0 0 0 0 seviye 1 Merkezi otomasyon kontrolü (örneğin merkezi termostat) 1 0 1 1 1 0 0 seviye 2 Ayrı ayrı oda kontrolü (örneğin: termostatik valflar veya elektronik kontrol) 2 0 2 2 2 0 0 seviye 3 Ayrı ayrı oda kontrolü; kontrol cihazları arasında ve Bina Otomasyon Kontrol Sistemine (BACS) iletişim ile) 2 0 2 3 2 1 0 seviye 4 Ayrı ayrı oda kontrolü, iletişim ve kullanıcı bilgilendirme ile 3 0 2 3 2 1 0 Bilgi kaynakları Standart? EN 15232 Şekil 4. “Isı emisyon kontrolü” hizmeti örneği ve yedi etki kategorisi için etki puanları (Kaynak: SRI-AB Enerji Verimliliği Genel Müdürlüğü: Binalar ve Ürünler üzerine Teknik Destek Çalışmaları [2])

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=